Nr. 2053/C/3903/III-5/2015         30 octombrie 2015

 

 

 

Doamnei

 

judecător dr. Livia Doina STANCIU

PREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

În referire la adresa dvs. nr. 572 din 28 iulie 2015, am onoarea să vă transmit punctul de vedere formulat de Ministerul Public în problema de drept ce formează obiectul dosarului nr. 19/2015 al Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul competent să judece recursul în interesul legii privind „Stabilirea instanței competente funcțional/specializarea secției sau a completului competent/e să soluționeze litigiile în care sunt implicate Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului și băncile comerciale /profesioniștii, atunci când instanța de judecată este sesizată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului în temeiul prevederilor art.12 din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, republicată”, cu termen de judecată la data de 16 noiembrie 2015.

         Potrivit actului de sesizare reprezentat de recursul în interesul legii declarat de Colegiul de conducere al Curții de Apel București, în practica judiciară a acestei instanțe și a altor curți de apel din țară, problema de drept menționată a fost soluționată neunitar prin prisma pronunțării unor hotărâri diferite în regulator de competență de secția civilă, respectiv de secția de contencios administrativ și fiscal, sau al judecării unor astfel de cauze de secții/complete având specializări distincte, după caz civilă (cauze privind profesioniștii) sau de contencios administrativ și fiscal, după cum urmează:

         I. Unele instanțe de judecată au considerat că secțiile de contencios administrativ și fiscal sunt competente să soluționeze aceste litigii, reținându-se, în esență, următoarele argumente:

         Prin dispozițiile art. 12 și art. 13 din Legea nr. 193/2000, republicată, se instituie o procedură specială de sesizare a instanței și de aplicare a sancțiunii contravenționale în cazul clauzelor abuzive cuprinse în contractele de adeziune.

         Legea nr. 193/2000 reglementează în mod diferit cazurile în care instanța este sesizată pe baza unui proces-verbal de control întocmit de o autoritate publică și cazurile în care consumatorul - co-contractant solicită constatarea caracterului abuziv al anumitor clauze dintr-un contract de adeziune.

         Instanța, în constatarea caracterului abuziv al clauzelor din contract, va verifica, în fapt, legalitatea și temeinicia actului de constatare al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și va aplica sancțiunile prevăzute de lege.

         Legea nr. 193/2000, republicată, reglementează o situație specială, în sensul că a luat din competența agentului constatator posibilitatea de a aplica sancțiunea contravențională și a dat competență, în acest sens, instanței de judecată.

         Nu se poate reține raportul principal - accesoriu între capetele de cerere având ca obiect constatarea caracterului abuziv și aplicarea sancțiunii contravenționale, deoarece instanța este chemată să verifice temeinicia procesului-verbal, să stabilească sancțiunea și să dispună măsurile necesare restabilirii odinii de drept, toate acestea fiind incluse în sfera răspunderii contravenționale a persoanei juridice chemate în judecată.

         Sintagma „tribunalul de la domiciliul sau, după caz, sediul profesionistului” din art. 12 alin. (1) din lege (intervenită în urma unei modificări legislative), nu denotă intenția legiuitorului de a stabili competența de soluționare a litigiilor în favoarea secției tribunalului specializată în soluționarea cauzelor cu profesioniști, ci doar că s-a dorit a se face aplicarea dispozițiilor cuprinse în Ordonanța Guvernului nr.2/2001 privind competența de soluționare a plângerii contravenționale (locul săvârșirii contravenției, regula fiind încheierea contractului la sediul societății).         

         Această opinie este exemplificată prin hotărâri judecătorești pronunțate de Curtea de Apel București[1] .

         II. Alte instanțe de  judecată dimpotrivă, au apreciat că secțiile civile (cauze privind profesioniștii) sunt competente să soluționeze aceste litigii.

         Astfel, s-a reținut că litigiile de contencios administrativ sunt cele soluționate de instanțele de contencios administrativ competente potrivit legii organice, litigii în care, cel puțin o parte este o autoritate publică, iar conflictul s-a născut fie din emiterea sau încheierea, după caz, a unui act administrativ, în sensul Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, fie din nesoluționarea în termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim, astfel cum sunt definite de art.2 alin. (1) din Legea nr.554/2004.

         Trimiterea la Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor nu poate constitui un temei pentru reținerea competenței instanței de contencios administrativ, deoarece trimiterea la actul normativ menționat, cu excepția art. 27 - 29, vizează numai aspectele de drept substanțial privind capătul de cerere accesoriu, adică aplicarea amenzii contravenționale.

         Spre deosebire de procesul contravențional tipic, în lumina Legii nr. 193/2000 republicată, instanța nu se rezumă la verificarea legalității și temeiniciei procesului-verbal, ci judecă în condiții de contradictorialitate însăși existența sau inexistența clauzelor abuzive într-un contract de drept privat (iar nu administrativ), și poate dispune măsuri cu efecte directe, nu numai față de acel contract, ci față de toate contractele de adeziune în curs de executare.

         În litigiu, are caracter principal capătul de cerere având ca obiect verificarea existenței și constatarea clauzelor abuzive din contractele de credit încheiate între profesionist și consumator, iar eventuala aplicare a sancțiunii contravenționale - deci numai dacă se constată existența clauzelor abuzive -reprezintă un capăt de cerere accesoriu, subsecvent, care nu este apt în sine să atragă competența instanței de contencios administrativ, ci revine spre judecare instanței competente să soluționeze capătul de cerere principal (secția civilă), în baza prorogării legale de competență.         

         Această opinie este exemplificată prin hotărâri pronunțate de Curtea de Apel București, Curtea de Apel Oradea și Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal[2].

         Colegiul de Conducere al Curții de Apel București apreciază că, având în vedere că obiectul litigiului este reprezentat, în principal, de analiza caracterului abuziv al clauzelor unui contract guvernat de norme de drept privat, competența funcțională / specializarea revine secției civile, iar nu secției de contencios administrativ și fiscal.

         III. Apreciez al doilea punct de vedere ca fiind în acord cu litera și spiritul legii, pentru următoarele motive:

         §1. Argumente circumscrise naturii juridice proprii litigiului analizat prin raportare la obiectul și scopul cererii de chemare în judecată.

          Stabilirea secției din cadrul tribunalului, competentă funcțional să soluționeze litigiile dinte Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și profesioniști, în temeiul art. 12 și 13 din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, republicată, presupune, în prealabil, identificarea naturii juridice a litigiului, criteriu obiectiv, determinant pentru stabilirea competenței materiale, în general[3] și, din perspectiva normelor de organizare judecătorească, a competenței funcționale a secțiilor unei instanțe, în particular, atunci când la nivelul aceleiași instanțe funcționează secții sau complete specializate în anumite materii[4].

         Natura juridică a litigiului poate fi determinată pe baza elementelor subiective și obiective ale acțiunii justiție ce se concretizează prin cererea de chemare în judecată formulată.

Pe calea acțiunii în justiție, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, în virtutea legitimării procesuale active ce îi este conferită de art. 12 alin. (1) din Legea nr. 193/200, republicată și a propriei competențe funcționale stabilită prin lege[5] și acte administrative cu caracter normativ adoptate în aplicarea legii[6] solicită constatarea caracterului abuziv al unor clauze din contractele de adeziune încheiate între un profesionist și consumatori, obligarea profesionistului să modifice toate contractele aflate în curs de executare prin eliminarea acestor clauze și aplicarea sancțiuni contravenționale – amenda prevăzută de art. 16 din Legea nr. 193/2000, republicată.

În virtutea acestei legitimări procesuale active extraordinare, întocmai asociațiilor prevăzute de art. 12 alin. (3) din Legea nr. 193/2000, republicată, autoritatea publică reclamantă acționează pentru protecția drepturilor și intereselor colective ale consumatorilor, urmărind, pe calea acțiunii în justiție, obținerea intervenției judiciare asupra modelului contractual practicat de profesionistul pârât și realizarea unei așa-numite „suprimări curative a clauzelor abuzive”, adică o lipsire parțială a contractelor de adeziune ori a celor preformulate de efectele juridice urmărite de profesionist la momentul inserării acestora în contract[7].

Acțiunea analizată prezintă toate caracteristicile unei actio popularis și, întocmai situațiilor în care cererea de chemare în judecată este formulată de asociațiile pentru protecția consumatorilor, folosul practic al admiterii sale și al obligării profesionistului pârât la modificarea tuturor contractelor de adeziune aflate în curs de executare ori la eliminarea clauzelor abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității sale profesionale, se produc asupra consumatorilor, părți existente sau viitoare în aceste contacte, deci asupra unei colectivități.

Prin urmare, obiectul acțiunii privește protecția unor drepturi și interese legitime ale consumatorilor rezultate din raporturile contractuale, prezente sau viitoare ale acestora cu profesioniștii.

Din perspectiva obiectului principal al cererii de chemare în judecată, ca mijloc procesual prin care acțiunea civilă se concretizează, principala pretenție a autorității reclamante constă în a solicita instanței, ca urmare constatării caracterului abuziv al unor clauze, să dispună obligarea pârâtului profesionist la modificarea tuturor contractelor de adeziune în curs de executare prin eliminarea acestora ori, după caz, la eliminarea clauzelor respective din contractele preformulate.

Atât prin modul de formulare, dar mai ales, prin succesiunea logică pe care o implică soluționarea petitelor cererii de chemare în judecată, capătul de cerere având ca obiect aplicarea sancțiunii contravenționale – amenda prevăzută de art. 16 din Legea nr. 193/2000, republicată, se înfățișează ca o cerere accesorie, prezentând toate trăsăturile indicate în definiția legală dată acestei categorii de cereri prin art. 30 alin. (4) din Codul de procedură civilă, de vreme ce soluția în privința sa depinde de soluția ce va fi dată de instanță asupra cererii principale ce are ca obiect obligarea profesionistului la încetarea folosirii anumitor clauze contractuale, urmare constatării caracterului abuziv al acestora.

Cauza acțiunii (causa petendi), înțeleasă ca scop către care se îndreaptă voința celui care afirmă o pretenție în justiție[8] este dată de încălcarea de către profesionist a obligației legale de a se abține de la inserarea unor clauze abuzive și de voința reclamantei de a face ca, prin hotărârea pe care instanța o va pronunța, profesionistul să fie obligat la încetarea folosirii acestora prin obligarea acestuia la modificarea propriilor contracte.

Din această ultimă perspectivă, acțiunea analizată se circumscrie tipologiei acțiunilor în realizare, de vreme ce consecința directă și imediată a constatării, de către instanța de judecată a caracterului abuziv al unor clauze constă în obligarea profesionistului, pârât în cauză, la îndeplinirea unei obligații de a face și la schimbarea unei situații juridice prin reconfigurarea contractului.

Prin urmare, scopul principal către care tinde acțiunea reclamantei constă în restabilirea legalității încălcate și a echilibrului contractual rupt de profesionist prin încălcarea de către acesta a interdicției legale instituie prin art. 1 alin. (3) din Legea nr. 193/2000, republicată.

Sancționarea contravențională a profesionistului pârât în cauză este o măsură accesorie și complementară căreia nu i se poate atribui o valoare definitorie pentru stabilirea naturii juridice a litigiului și caracterizarea acestuia ca fiind un litigiu de contencios administrativ.

De altfel, chiar raportat la scopul reglementării în ansamblu, se observă că, atât la nivel național[9], cât și la nivelul Uniunii Europene, accentul este pus pe restabilirea echilibrului contractual încălcat de profesionist prin încetarea folosirii clauzelor abuzive, măsurile preconizate vizând, în principal, reconfigurarea contractului; sancțiunea contravențională, cu rol disuasiv și punitiv intervine doar complementar și subsidiar, în anumite ipoteze particulare care aparțin ordinii juridice interne a fiecărui stat membru[10].

Jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene este în același sens.

Bunăoară, în cauza C-470/12, Pohotovost s.r.o, prin Hotărârea din 27 februarie 2014, Curtea de Justiție a Uniunii Europene, raportându-se la jurisprudența sa anterioară, a afirmat caracterul preventiv și scopul de descurajare al acțiunilor în încetare.

Rezultă că sancționarea contravențională pentru faptele care, în același timp, deschid calea exercitării acțiunii în încetare, este un element ce aparține ordinii juridice a statelor membre care beneficiază în această privință de o largă marjă de apreciere în ceea ce privește alegerea mijloacelor pe care le consideră cele mai potrivite pentru a asigura realizarea obiectivului urmărit, prioritară fiind, astfel cum s-a demonstrat, încetarea încălcărilor care prejudiciază interesele colective ale consumatorilor.

Prin obiectul său, litigiul privește clauzele standardizate din contactele de adeziune ori din cele preformulate emise de un profesionist, destinate a fi utilizate în raporturile acestuia față de consumatori, deci elemente ale unui act juridic bilateral de drept privat.

Scopul litigiului, raportat la intenția principală a legiuitorului prin reglementarea unei astfel de acțiuni, este acela de a obține eliminarea clauzelor abuzive, sancțiunea contravențională reprezentând doar o consecință a modului de soluționare a capătului principal de cerere.

Pentru a se ajunge însă la soluționarea acțiunii și la aplicarea amenzii contravenționale prevăzută de art. 16 din lege, instanța trebuie să analizeze în ce măsură clauza/clauzele din contractul în litigiu sunt sau nu abuzive ținând cont de criteriile din dreptul intern asupra calificării corecte a unei clauze contractuale specifice, de criteriile oferite de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în jurisprudența sa în interpretarea noțiunii de „clauză abuziv㔠menționată de art. 3 alin. (1) din Directiva n. 93/13/CEE și în anexa la aceasta, în funcție de împrejurările proprii fiecărei spețe[11].

Doar în măsura în care constată caracterul abuziv al clauzelor, instanța dispune obligarea profesionistului la modificarea contractelor de adeziune în curs de executare, eliminarea lor din contractele preformulate și aplică amenda contravențională.

În acest context, este evident că, soluționarea acestor cauze nu se reduce la verificarea întrunirii elementelor constitutive ale contravenției prevăzută de art. 16 din Legea nr. 193/2000 republicată și aplicarea amenzii corespunzătoare, ci elementele principale ale cercetării judecătorești și ale raționamentului judiciar se circumscriu unei analize de validitate a clauzelor contractuale.

Toate aceste considerente îndreptățesc a se concluziona că, atât din perspectiva obiectului, cât și a scopului, litigiul declanșat prin cererea de chemare în judecată formulată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor nu este un litigiu contravențional, ci un litigiu de drept privat ce vizează contractul unui profesionist destinat a fi utilizat în raporturile dintre acesta și consumatori.

§2. Argumente circumscrise excluderii din tipologia litigiilor de contencios administrativ și instituției prorogării legale de competență. Semnificația normei de trimitere conținută în art. 16 alin. (2) din Legea nr. 193/2000, republicată.

§2.1. Caracterul litigiului, ca fiind unul de contencios administrativ nu se poate stabili nici prin raportare la prevederile Legii nr. 554/2004, modificată și completată pe baza cărora se determină sfera contenciosului administrativ, astfel cum este definit prin art. 2 alin. (1) lit. f) din acest act normativ, ca fiind activitatea de soluționare de către instanțele de contencios administrativ competente potrivit legii organice a litigiilor în care cel puțin una dintre părți este o autoritate publică, iar conflictul s-a născut fie din emiterea sau încheierea, după caz, a unui act administrativ, în sensul prezentei legi, fie din nesoluționarea în termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim.

Procesul - verbal prevăzut de art. 11 din Legea nr. 193/2000, republicată prin care organele de control abilitate consemnează faptele constatate cu ocazia verificărilor făcute și articolele de lege încălcate de un profesionist nu constituie un act administrativ, întrucât nu creează, modifică sau stinge el însuși drepturi și obligații ce intră în conținutul unui raport de drept contravențional.

Aceste raporturi juridice sunt pe deplin constituite doar în măsura în care instanța de judecată, constatând caracterul abuziv al clauzelor din contractele încheiate de profesionist, admite cererea de chemare în judecată formulată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și aplică și sancțiunea contravențională - amenda prevăzută de art. 16 din Legea nr. 193/2000, republicată [12].

În faza de sesizare a instanței de judecată, procesul – verbal în discuție are doar valoarea unui act de constatare care justifică și pe baza căruia se motivează demersul în justiție al reclamantei, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

El își păstrează acest caracter pe tot parcursul judecării cauzei, raportul juridic de drept contravențional născându-se pe deplin doar prin hotărârea pe care instanța o va pronunța, în măsura în care cererea formulată este admisă[13].

Soluția de anulare a procesului - verbal de constatare, indicată de art. 13 alin. (3) din Legea nr. 193/2000, republicată, pentru situația în care instanța constată că nu sunt clauze abuzive în contract nu transformă litigiul într-unul de contencios administrativ pe baza unei asimilări cu plângerea contravențională.

Din analiza sistematică a textului art. 13 din Legea nr. 193/2000, republicată, se observă că această soluție se pronunță doar în ipoteza în care instanța constată că cererea Autorității reclamantă în cauză este neîntemeiată, în sensul că în contractul profesionistului nu sunt clauze abuzive.

Prin derogare de la principiul disponibilității care guvernează procesul civil, independent de formularea unei cereri reconvenționale de către părâtul profesionist, anularea procesului - verbal de constatare se dispune în virtutea raportului de accesorialitate față de soluția dată asupra capătului principal de cerere.

Prin aceasta nu se schimbă natura juridică a litigiului, astfel cum a fost determinată în precedent pe baza obiectului și a scopului cererii principale.

§2.2. Soluția este justificată și prin raportare la efectele prorogării legale de competență pe temeiul art. 123 alin. (1) și (2) din Codul de procedură civilă.

Chiar dacă în baza normei legale de trimitere conținută de art. 16  alin. (2) din Legea nr. 193/2000, republicată, s-ar putea considera că devin incidente prevederile art. 34 alin. (2) teza a II-a din Ordonanța Guvernului  nr. 2/2001, care stabilesc, în materia plângerii contravenționale, competența secției de contencios administrativ și fiscal a tribunalului ca instanță de apel, această competență nu ar viza decât cererea accesorie – aplicarea amenzii contravenționale.

Întrucât capătul principal de cerere are o natură civilă, iar competența de soluționare a acestei cereri aparține secției civile a tribunalului, în virtutea prorogării legale de competență determinată de raportul de accesorialitate, și cererea având ca obiect aplicarea amenzii contravenționale aparține competenței aceleiași secții[14].  

§2.3. În acest context, trimiterea conținută de art. 16 alin. (2) din Legea nr. 193/2000, republicată, la dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu excepția art. 27 - art. 29 trebuie înțeleasă ca referindu-se la completarea cu dreptul comun în materie contravențională din perspectiva aspectelor de drept substanțial, privind aplicarea sancțiunilor contravenționale, iar nu cu privire la competența de soluționare a cererii principale.

Astfel, pe de o parte, se observă că norma de trimitere este conținută într-un text plasat în Cap. IV al Legii nr. 193/2000 care poartă denumirea marginal㠄Sancțiuni”, iar nu în capitolul precedent care cuprinde dispoziții referitoare la soluționarea litigiilor ori în capitolul următor dedicat dispozițiilor finale.

Pe de altă parte, prin obiectul său principal de reglementare, Legea  nr. 193/2000, republicată nu aparține materiei contravenționale, ci vizează raporturile dintre profesioniști și consumatori.

Sancționarea contravențională a profesionistului pentru o faptă care, în aceleași timp, întrunește elementele ilicitului civil în raporturile acestuia față de consumatori este o opțiune a legiuitorului național, circumscrisă scopulului disuasiv al reglementării, complementar scopului principal al acesteia, acela de a conferi un cadru normativ pentru acțiunile în încetarea folosirii clauzelor abuzive.

Prin urmare, dispozițiile cuprinse în Legea nr. 193/2000, republicată prin care se normează în materie contravențională, se înfățișează, în raporturile acestora cu Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, ca norme contravenționale speciale, iar din modul de plasare a normei de trimitere, rezultă voința legiuitorului de a permite completarea cu legea contravențională generală doar sub aspectele care privesc exclusiv aplicarea sancțiunii contravenționale, nu și în privința celor care vizează competența funcțională a secției din cadrul tribunalului competent material să judece aceste cauze în primă instanță.

 

§3. Argumente circumscrise evoluției în timp a reglementării.

În redactarea avută de art. 12 din Legea nr. 193/2000, anterior modificării acestui text prin art. 38 pct. 1 din Legea nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, procesul – verbal încheiat de organele de control abilitate prin care se consemnau faptele constatate cu ocazia verificărilor efectuate și articolele de lege încălcate de comerciant[15] se transmitea, după caz, judecătoriei în a cărei rază teritorială s-a săvârșit fapta sau în a cărei rază teritorială contravenientul își avea domiciliul sau, după caz, sediul.

În redactarea art. 13 din același act normativ, anterior modificărilor aduse prin art. 38 pct 2 din Legea nr. 76/2012, instanța, în cazul în care constata existența clauzelor abuzive în contract, aplica sancțiunea contravențională conform art. 16 și dispunea, sub sancțiunea daunelor, modificarea clauzelor contractuale, în măsura în care contractul rămânea în ființă, sau desființarea acelui contract, cu daune-interese, după caz. În caz contrar, respingând cererea, instanța anula procesul-verbal întocmit.

Astfel, în reglementarea anterioară, accentul era pus pe sancționarea contravențională a profesionistului, de vreme ce competența materială de primă instanță aparținea judecătoriei, iar competența teritorială era alternativă, în sensul că aceasta revenea, fie judecătoriei în a cărei rază teritorială s-a săvârșit fapta, fie judecătoriei în a cărei rază teritorială contravenientul își avea domiciliul sau sediul.

Urmare modificărilor aduse celor două texte prin Legea nr. 76/2012, se observă schimbarea competenței materiale și a celei teritoriale.

Bunăoară, competența materială aparține tribunalului, art. 12 alin. (1) din Legea nr. 193/2000, republicată constituind o altă situație în care tribunalul judecă alte cereri date prin lege în competența sa, potrivit art. 95 pct. 4 din Codul de procedură civilă.

Această reglementare expresă a competenței materiale a tribunalului, indiferent de valoarea litigiului, are meritul de a înlătura criteriul valoric ce, eventual, în lipsa unei reglementări în legea specială, ar fi partajat competența materială între tribunal și judecătorie pe temeiul art. 94 pct. 1 lit. k) și art. 95 pct. 1 din Codul de procedură civilă și vine să preîntâmpine controversele ce ar fi putut exista, în lipsa textului, sub acest aspect.

Reglementarea specială, chiar dacă reprezintă un „alt caz” dat în competența de primă instanță a tribunalului coincide cu regula instituită prin art. 95 pct. 1 din Codul de procedură civilă potrivit căruia tribunalul judecă în primă instanță toate litigiile care nu sunt date în mod expres în competența altor instanțe.

Și sub aspectul competenței teritoriale, se observă că, urmare modificărilor aduse art. 12 din Legea nr. 193/2000 prin art. 38 pct. 1 din Legea nr. 76/2012, aceasta devine exclusivă, în favoarea tribunalului de la domiciliul sau sediul profesionistului, ceea ce corespunde regulii generale consacrată prin art. 107 alin. (1) din Codul de procedură civilă, potrivit căruia, cererea de chemare în judecată se introduce la instanța în a cărei circumscripție domiciliază sau își are sediul pârâtul, dacă legea nu prevede altfel.

Înlocuirea competenței teritoriale alternative cu una exclusivă, respectiv cea a tribunalului în a cărui rază își are domiciliul sau sediul profesionistul, reprezintă, pe de o parte, o măsură în favoarea pârâtului profesionist, pentru acele situații în care locul săvârșirii faptei este altul decât domiciliul sau sediul acestuia.

Pe de altă parte, modificările analizate, fiind aduse prin însăși Legea nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Codului de procedură civilă au semnificația unei schimbări de concepție legislativă, determinantă fiind voința legiuitorului de a integra o serie de prevederi din legi speciale, astfel cum este și Legea nr. 193/2000, în concepția de ansamblu a Codului de procedură civilă care stabilește, în materie civilă, competența de drept comun, ca primă a tribunalului, indiferent de calitatea părților, profesioniști sau neprofesioniști.

În același sens poate fi înțeleasă și modificarea competenței teritoriale din legea specială care, astfel cum am arătat, coincide cu regula din dreptul comun de procedură civilă.

Toate aceste elemente demonstrează că actuala redactare a art. 12 și 13 din Legea nr. 193/2000, republicată vine să afirme noua concepție a legiuitorului în sensul că aceste litigii dintre un neprofesionist (chiar având calitatea de autoritate publică) și un profesionist sunt litigii civile, în considerarea obiectului cerererii principale și a efectelor principale ale hotărârii judecătorești ce se pronunță, de vreme ce, în situația admiterii cererii, acestea se produc în privința unor contracte standardizate ori din cele preformulate utilizate în activitatea profesionistului.

*

În concluzie, apreciez că, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 193/2000, republicată, cererile formulate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor prin care se solicită, constatarea caracterului abuziv al unor clauze din contractele de adeziune sau din contractele preformulate încheiate de un profesionist, destinate a fi utilizate în activitatea acestuia, obligarea profesionistului la modificarea contractelor de adeziune în curs de executare sau la eliminarea clauzelor abuzive din contractele preformulate, precum și aplicarea amenzii contravenționale prevăzută de art. 16 din aceleași act normativ sunt de competența secției civile a tribunalului în a cărui circumscripție teritorială își are domiciliul sau sediul profesionistul.    

  

Pentru aceste motive, în temeiul art. 517 din Codul de procedură civilă, solicit admiterea recursului în interesul legii formulat de Colegiul de Conducere al Curții de Apel București și pronunțarea unei decizii în vederea interpretării și aplicării unitare a legii.

 

 

Procuror  General,

Tiberiu Mihail nițu

 

 

 



[1]Sentința civilă nr. 10 din 27.01.2015 a Curții de Apel București - Secția a V-a Civilă, pronunțată în dosarul nr. 286/2/2015; sentința civilă nr. 6 din 22.01.2015 a Curții de Apel București - Secția a V-a Civilă, pronunțată în dosarul nr. 9/2/2015; sentința civilă nr. 9 din 04.02.2015 a Curții de Apel București - Secția a VI-a Civilă, pronunțată în dosarul nr. 417/2/2015 .

[2] Sentința civilă nr. 403/16.02.2015 a Curții de Apel București -Secția a VIII-a Contencios administrativ și fiscal, pronunțată în dosarul nr. 29327/3/2014* ; sentința civilă nr. 6/23.03.2015 a Curții de Apel Oradea - Secția a II-a Civilă, de contencios administrativ și fiscal, pronunțată în dosarul nr. 5750/296/2013-P5LP ; sentința civilă nr. 8/C/2015-P.I. din 01.04.2015 a Curții de Apel Oradea - Secția a Il-a Civilă, de contencios administrativ și fiscal, pronunțată în dosarul nr. 6247/296/2013- P.I.; decizia nr. 187 din 17 ianuarie 2014 pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal în dosarul nr. 5047/233/2011*/a1;

[3] Înalta Curte de Casație și Justiție – Secțiile Unite, decizia nr. 32 din 9 iunie 2008 publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 830 din 10 decembrie 2008;

[4] Potrivit art. 36 alin. (3) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, modificată și completată: „În cadrul tribunalelor funcționează secții sau, după caz, complete specializate pentru cauze civile, indiferent de obiectul lor sau de calitatea părților, cauze penale, cauze cu minori și de familie, cauze de contencios administrativ și fiscal, cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale, societăți, registrul comerțului, insolvență, concurență neloială sau pentru alte materii, precum și, în raport cu natura și numărul cauzelor, complete specializate pentru cauze maritime și fluviale.”;

[5] Potrivit art. 8 din Legea nr. 193/2000, republicată, controlul respectării dispozițiilor legii se face de reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, precum și de specialiștii autorizați ai altor organe ale administrației publice, potrivit competențelor.

În conformitate cu art. 11 din același act normativ, organele de control abilitate încheie procese verbale prin care consemnează faptele constatate cu ocazia verificărilor făcute, precum și articolele de lege încălcate de profesionist.

[6] Potrivit art. 2 alin. (2) lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, modificată și completată, această autoritate are ca obiectiv și protejarea consumatorilor împotriva practicilor comerciale incorecte.

Potrivit art. 3 alin. (1) lit. i) și lit. u) din aceeași hotărâre de Guvern, Autoritatea controlează respectarea dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor, apără drepturile legitime ale acestora, primește și rezolvă sau, după caz, transmite spre soluționare celor în drept, potrivit competențelor, sesizările asociațiilor pentru protecția consumatorilor, precum și sesizările persoanelor fizice cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor, în condițiile legii.

[7] L. Bercea „Configurarea contractelor standard. O aplicație la noile acțiuni în eliminarea clauzelor abuzive în contractele de consum”, Curierul Judiciar nr. 6/2013, p. 350;

[8] V. M. Ciobanu, în „Noul Cod de procedură civilă. Comentat și adnotat”, vol. I, Editura Universul Juridic, București, 2013, comentariu art. 29, n. 4, p. 10;

[9] Această constatare este justificată de interpretarea sistematică normelor cuprinse în alin. (1), (2) și (3) ale art. 13 din Lege nr. 193/2000, republicată, întrucât ordinea în care sunt indicate soluțiile pe care instanța le poate pronunța este nu doar o expresie a principiului accesorium sequitur principale, ci și a voinței legiuitorului, de a acorda prevalență încetării folosirii clauzelor abuzive, prin condamnarea pârâtului la îndeplinirea unei obligații de a face, ce are ca obiect modificarea propriilor contracte.

[10]             Bunăoară, la nivelul Uniunii Europene, prin Directiva nr. 98/27/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 mai 1998 privind acțiunile în încetare în ceea ce privește protecția intereselor consumatorilor, observându-se că unele dintre mecanismele disponibile atât la nivel național, cât și comunitar nu permit întotdeauna să se pună capăt, în timp util, încălcărilor care prejudiciază interesele colective ale consumatorilor, s-a considerat că una dintre opțiunile pe care le au statele membre în ceea ce privește obiectivul de încetare a practicilor considerate ilegale ar trebui să constea în determinarea uneia sau mai multor organisme publice independente, responsabile în principal de protecția intereselor colective ale consumatorilor care să exercite și dreptul de a introduce o acțiune în justiție prevăzută de această directivă (par. 2 și 9 din preambulul directivei).

Prin art. 8, 12 și 13 din Lege nr. 193/2000, republicată se răspunde la nivel național acestui obiectiv, de vreme ce se stabilește legitimarea procesuală activă în favoarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, „entitate calificată”, în sensul art. 3 din Directiva menționată.

                De asemenea, analizând ordinea enumerării conținută de art. 2 din Directiva nr. 98/27/CE, se constată că, în filozofia legiuitorului european, prioritară este obligarea profesionistului la încetarea oricărei încălcări, măsura obligării acestuia la plata amenzilor fiind lăsată în competența exclusivă a legislațiilor naționale, în măsura în care aceasta este permisă de sistemul juridic al statului membru interesat.  

                De altfel, și în Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive din contractele încheiate cu consumatorii, accentul este pus pe împiedicarea aplicării în continuare a acestor clauze în contracte (par. final din preambul și art. 7 din Directivă).

 

[11] Stabilirea caracterului abuziv al clauzelor se realizează prin aplicarea criteriilor legale definitorii la situațiile contractuale ( în acest sens, Curtea de Justiție a Uniunii Europene, Cauza C-226/12, Hotărârea din 16 ianuarie 2014, Constructora Principado S.A.;  Cauza C-415/11, Mohamed Aziz, Hotărâre din 14 martie 2013; Cauza               C-137/08, VB Pénzügyi Lízing, Zrt., Hotărâre din 9 noiembrie 2010, Marea Cameră);

[12] În același sens și în literatura de specialitate s-a arătat că trebuie făcută distincția, în esență, între procesul – verbal de constatare (prin care agentul constatator doar constată contravenția, fără a avea dreptul de a aplica sancțiunea) și procesul – verbal de aplicare a sancțiunii (când, pe lângă atribuția de constatare, agentul o are și pe cea de a sancționa). În primul caz, am fi în prezența unui act premergător care, prin el însuși nu produce efecte juridice. În al doilea caz, am avea de-a face cu un act administrativ de autoritate care produce efecte juridice (în primul rând obligația contravenientului de a achita amenda) - O. Podaru, R. Chiriță, „Regimul juridic al contravențiilor”, Editura Hamangiu, București, 2011, pp. 145-146;

[13] În același sens, în jurisprudența Curții Constituționale, s-a arătat că: „aplicând sancțiunea contravențională, în urma verificării procesului verbal întocmit de reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Comsumatorilor sau de specialiști autorizați ai organelor administrației publice, instanța, de fapt, confirmă existența clauzelor abuzive în contract, constatate de organul administrativ, stabilind pe această cale răspunderea contravenientului” (decizia nr. 1535 din 17 noiembrie 2009, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 54 din 25 ianuarie 2010);

[14] De altfel și în literatura de specialitate, s-a apreciat că, întrucât legea nu face nicio distincție, rezultă că prorogarea legală de competență va opera în condițiile art. 123 alin. (1) din Codul de procedură civilă, indiferent dacă norma de competență materială de la care se derogă este prevăzută de Codul de procedură civilă sau de o lege specială ( G. Boroi, M. Stancu, „Drept procesual civil”, Editura Hamangiu, București, 2005, p. 250, Gh. – L. Zidaru, în „Noul Cod de procedură civilă. Comentat și adnotat”, Vol. I, Editura Universul Juridic, București, 2013, comentariu art. 123, n. 19, p. 357);

[15] În concepția monistă a Codului civil,  aplicarea generală a legii civile este recunoscută prin art. 3 alin. (1) și în privința raporturilor dintre profesioniști și orice alte subiecte de drept civil.

În sensul art. 3 alin. (2) din Codul civil sunt considerați profesioniști toți cei care exploatează o întreprindere.

Potrivit art 8 din Legea nr. 71/2011, noțiunea „profesionist“ prevăzută la art. 3 din Codul civil include categoriile de comerciant, întreprinzător, operator economic, precum și orice alte persoane autorizate să desfășoare activități economice sau profesionale, astfel cum aceste noțiuni sunt prevăzute de lege, la data intrării în vigoare a Codului civil.