Nr.344/C/559/III-5/2015    22 aprilie 2015

 

PDV expediat la ÎCCJ la 22 aprilie 2015

 

 

 

Doamnei

judecător dr. Livia Doina STANCIU

 

PREȘEDINTELE  ÎNALTEI  CURȚI  DE  CASAȚIE  ȘI  JUSTIȚIE

 

 

 

Cu referire la adresa dvs. nr. 71 din 04 februarie 2015, am onoarea să vă transmit punctul de vedere formulat de Ministerul Public în problema de drept care formează obiectul dosarului nr.3/2015 al Înaltei Curți de Casație și Justiție - Completul competent să judece recursul în interesul legii privind „legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare", cu termen pentru depunerea raportului la data de 24 aprilie 2015 și termen de judecată la data de 25 mai 2015.

Potrivit actului de sesizare reprezentat de recursul în interesul legii declarat de Avocatul Poporului, în această problemă de drept există două opinii, după cum urmează:

I. Într-o opinie majoritară, s-a considerat că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate sau oprite neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor sunt lovite de nulitate întrucât stabilesc și sancționează contravenții în domeniul circulației rutiere, domeniu reglementat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

La pronunțarea acestei orientări a fost avut în vedere principiul legalității exprimat prin interdicția ca prin acte normative care aparțin sferei secundum legem să se modifice sfera legislației primare prin completări, omisiuni sau restricții.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, reglementare specială ce conține norme specifice obiectului său de reglementare și se completează în ceea ce privește constatarea contravențiilor, conform art. 93 alin. (5) din acest act normativ, cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, modificată și completată.

Totodată, s-a reținut că, prin Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 care constituie dreptul comun în materie contravențională, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, se prevede la art. 2 alin. (1) c㠄prin legi, ordonanțe sau hotărâri ale Guvernului se pot stabili și sancționa contravenții în toate domeniile de activitate", iar la alin. (2) se prevede în mod expres c㠄prin hotărâri ale autorităților administrației publice locale sau județene se stabilesc și se sancționează contravenții în toate domeniile de activitate pentru care acestora le sunt stabilite atribuții prin lege, în măsura în care în domeniile respective nu sunt stabilite contravenții prin legi, ordonanțe sau hotărâri ale Guvernului".

Instanțele care au adoptat acest punct de vedere au considerat și că, atâta timp cât Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice nu reglementează o procedură de ridicare a autovehiculelor staționate sau oprite neregulamentar, a reglementa această procedură printr-o hotărâre a consiliului local ar însemna, pe de o parte, a nerespecta dispozițiile legale în materie de competență și, pe de altă parte, a adăuga la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, modificată și completată, ceea ce este inadmisibil, întrucât hotărârile de consiliu local nu pot adăuga sau completa dispozițiile unui act juridic normativ cu forță juridică superioară.

În consecință, s-a considerat că hotărârile consiliilor locale având ca obiect de reglementare procedura de ridicare a autovehiculelor staționate/oprite neregulamentar au fost adoptate cu depășirea competenței ce revenea autorităților administrației publice locale și sunt contrare actelor normative cu forță juridică superioară.

II. Într-o a doua opinie, instanțele au apreciat că posibilitatea reglementării, prin acte administrative cu caracter normativ emise de autoritățile publice locale, a procedurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar rezultă din interpretarea dispozițiilor art. 64 alin. (3) și art. 97 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

„Regulamentul” la care se referă aceste texte poate fi adoptat și prin alte acte normative decât prin hotărâre de Guvern, deci printr-un act al autorităților publice locale.

S-a arătat că dispozițiile art. 64 alin. (3) și art. 97 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare nu fac trimitere expresă la Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, iar Hotărârea Guvernului       nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 nu reglementează procedura ridicării vehiculelor staționate sau oprite neregulamentar.

De asemenea, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 care reprezintă norma generală superioară privind măsura tehnico-administrativă a ridicării vehiculelor nu exclude competența autorităților publice locale de a emite regulamente, în mod descentralizat, cu privire la activitatea de deblocare și fluidizare a traficului rutier, prin „regulament” înțelegându-se orice act administrativ care cuprinde norme de executare a legii, iar nu doar Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002.

Totodată, instanțele au apreciat că autoritățile publice au o abilitare generală de a emite acte administrative, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii.

În baza acestei competențe generale, autoritățile publice pot emite astfel de acte administrative, pentru reglementarea detaliată a modului de îndeplinire a atribuțiilor lor, chiar dacă o autoritate superioară ierarhic a emis (în baza unei abilitări speciale) un act administrativ de reglementare generală a aceluiași domeniu, existând, însă, obligația de respectare a principiului forței juridice superioare a actului emis de autoritatea superioară ierarhic.

A fortiori autoritățile publice pot emite astfel de acte administrative, pentru reglementarea detaliată a modului de îndeplinire a atribuțiilor lor prevăzute de lege, chiar dacă o autoritate superioară ierarhic nu a emis un act administrativ de reglementare generală a domeniului, deși avea o abilitare specială în acest sens.

În consecință, instanțele de judecată au reținut că, potrivit dispozițiilor art. 64, coroborate cu art. 97 și art. 128 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, modificată și completată, legiuitorul a dat competență administrațiilor locale în executarea măsurii tehnico-administrative a ridicării, transportului și depozitării mașinilor staționate neregulamentar, poliția rutieră neavând capacitatea tehnică pentru realizarea acestei măsuri tehnico-administrative.

 

*

*             *

 

Apreciez că primul punct de vedere este în litera și spiritul legii, pentru următoarele considerente:

§1. Considerații prealabile asupra domeniului de recurs în interesul legii.

Din examinarea sesizării de recurs în interesul legii formulată de Avocatul Poporului și a hotărârilor judecătorești anexate pentru exemplificarea caracterului neunitar al practicii judiciare, se observă că problema de drept asupra căreia instanța supremă ar urma să statueze, cu efect obligatoriu pentru viitor vizează stabilirea legalității hotărârilor consiliilor locale prin care s-au aprobat regulamente privind procedura de ridicare, transport, depozitare și restituire a vehiculelor staționate sau oprite neregulamentar pe drumurile publice din perspectiva competenței autorităților administrației publice locale, de reglementare în această materie.

Față de motivarea recursului în interesul legii declarat, consider că actul de sesizare a instanței supreme nu vizează stabilirea legalității acestor acte administrative unilaterale cu caracter normativ din perspectiva contravenționalizării unor fapte referitoare la regimul circulației pe drumurile publice și a instituirii unor sancțiuni contravenționale complementare cu încălcarea dispozițiilor art. 2 alin. (2) și art. 5 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.[1]

§2. Premisa practicii judiciare neunitare este reprezentată de următorul context legislativ:

§2. 1. Potrivit art. 97 alin. (1) lit. d) și alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 670 din 3 august 2006, modificată și completată, situat în Cap. VII – „Răspunderea contravențională”:

„(1) În cazurile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență, polițistul rutier dispune și una din următoarele măsuri tehnico- administrative:

….

d) ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.

…..

(6) Procedura aplicării măsurilor tehnico – administrative se stabilește prin regulament”[2].

Potrivit art. 64 din același act normativ, plasat în Cap. V- „Reguli de circulație” – Secțiunea a 2-a - „Reguli pentru circulația vehiculelor” - §10- „Oprirea, staționarea și parcarea”:

„(1) Poliția rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz.

(2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul și depozitarea vehiculului staționat neregulamentar se suportă de către deținătorul acestuia.

(3) Ridicarea vehiculelor dispusă de poliția rutieră în condițiile prevăzute la    alin. (1) se realizează potrivit procedurii prevăzute în regulament.”[3]

§2. 2. Pentru lămurirea înțelesului sintagmei „regulament” din cuprinsul celor două norme citate anterior, cu incidență practică din perspectiva soluționării problemei de drept analizate, devin relevante prevederile art. 134 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, situate în Cap. X- „Dispoziții finale”, potrivit cărora, în termen de 30 de zile de la data publicării, Ministerul Administrației și Internelor va elabora regulamentul de aplicare a acestei ordonanțe de urgență, care se aprobă prin hotărâre de Guvern, precum și dipozițiile art. 135 potrivit cărora, în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul oficial al României, partea I, a legii de aprobare a acestei ordonanțe de urgență, la propunerea Ministerului Administrației și Internelor, Guvernul emite hotărârea de modificare și completare a Hotărârii Guvernului nr. 85/2003 pentru aprobarea regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind cirulația pe drumurile publice, denumit regulament în cuprinsul acestei ordonanțe care se va publica în Monitorul oficial al României, partea I.

§2.3. Pentru aducerea la îndeplinire a dispozițiilor art. 134 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, a fost adoptat Regulamentul de aplicare a acestei ordonanțe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 85/2003.

Acest regulament a fost abrogat expres prin art. 4 din Hotărârea de Guvern nr. 1391/2006, act normativ care, în executarea art. 135 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, a aprobat noul regulament de aplicare a acestei ordonanțe.

Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului  nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1391/2006 nu cuprinde, în Cap. VIII, dedicat sancțiunilor contravenționale și măsurilor tehnico –administrative – Secțiunea a 2-a – „Măsuri tehnico – administrative” (art. 189-203) soluții legislative exprese, de de reglementare a procedurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar.

O procedură unitară de aplicare a măsurii tehnico –administrative în discuție[4] nu a fost reglementată prin hotărâre emisă de Guvern în aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 nici după modificarea acestui act normativ prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2007.

Rezultă din cele expuse că, la nivel de reglementare secundară, dată în competența Guvernului potrivit art. 135 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată există un vid, așa cum de altfel, observă și Avocatul Poporului prin sesizarea de recurs în interesul legii[5].

§2.4. În acest punct al analizei, urmează să observăm dacă termenul de „regulament” utilizat în cuprinsul art. 64 alin. (3) și art. 97 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată se referă la regulamentul de aplicare a acestei ordonanțe sau are în vedere și regulamente ce pot fi aprobate prin hotărâri ale consiliilor locale.

§2.4.1. Un prim aspect care interesează în soluționarea acestei chestiuni pornește de la imperativul asigurării unității terminologice a textelor unei reglementări[6].

Raportat la exigențele unității terminologice, singura concluzie la care se poate ajunge este aceea că substantivul „regulament” din cuprinsul celor două texte se referă la regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 la care se face trimite și în cuprinsul art. 135 din acest act normativ[7].

§2.4.2. La aceeași concluzie se ajunge și în urma interpretării sistematice a dispozițiilor cuprinse în Cap. IX - „Atribuții ale unor ministere și ale altor autorități ale administrației publice” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, modificată și completată și din coroborarea acestor prevederi cu cele cuprinse în Legea nr. 215/2001, republicată și Legea – cadru a descentralizării administrației publice locale nr. 195/2006.

Astfel, în cuprinsul Cap. IX al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată sunt delimitate competențele (atribuțiile) autorităților administrației publice centrale și ale celor locale în materia supusă reglementării prin acest act normativ.

Pe baza acestor delimitări se poate identifica, în privința autorităților administrației publice locale o competență specială, circumscrisă atribuțiilor expres și limitativ prevăzute de art. 128 alin. (1) din ordonanță[8].

Prin alin. (1) lit. d) al acestui text, în privința autorităților administrației publice locale există o competență de reglementare de nivel secundum legem, cu avizul poliției rutiere, în ceea ce privește regimul de acces și circulație, staționare și parcare pentru diferitele categorii de vehicule, potrivit alin. (1) lit. d).

În ceea ce privește ridicarea și depozitarea în spații special amenajate a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor și subansamblurilor acestora, atribuțiile autorităților administrației publice locale vizează, potrivit art. 128 alin. (1) lit. g) din același act normativ, doar luarea acestor măsuri asupra unor astfel de bunuri devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice, abandonate sau părăsite pe domeniul public.

Pe de altă parte, potrivit art. 2 alin. (1) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, administrația publică locală din unitățile administrativ teritoriale se organizează și funcționează în temeiul principiilor descentralizării, autonomiei locale, deconcentrării serviciilor publice, eligibilității autorităților administrației publice locale, legalității și consultării cetățenilor în soluționarea problemelor locale de interes deosebit.

Principiul autonomiei locale, astfel cum este definit de art. 3 alin. (1) din această lege presupune dreptul și capacitatea efectivă a autorităților administrației publice locale de a soluționa și de a gestiona, în numele și în interesul colectivităților locale pe care le reprezintă treburile publice, în condițiile legii.

Se observă că potrivit definiției legale, principiul autonomiei locale se conjugă cu principiul legalității care, din perspectiva atribuțiilor (competențelor) autorităților ce realizează autonomia locală presupune stabilirea acestor domenii numai prin lege și doar în limitele legii, dreptul de inițiativă al acestor autorități și, implicit, de reglementare putând viza doar acele domeniii care nu sunt date în mod expres în competența altor autorități publice[9].

Pe de altă parte, potrivit art. 36 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, republicată: „Consiliul local are inițativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități ale administrației publice locale sau centrale”.

Art. 36 alin. (2) lit. d) și alin. (6) lit. a) pct. 13 din acest act normativ arată că, potrivit competențelor sale și în condițiile legii, consiliul local asigură cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind podurile și drumurile publice.

Art. 21 lit. b) din Legea - cadru a descentralizării nr. 195/2006 stabilește, printre competențele exclusive ale autorităților administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local[10].

Potrivit art. 24 lit. d) din același act normatv, autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor exercită competențe partajate cu autoritățile administrației publice centrale privind ordinea și siguranța publică[11].

În același sens sunt și dispozițiile art. 5 din Legea nr. 215/2001, republicată, potrivit cărora:

„(1) Autoritățile administrației publice locale exercită, în condițiile legii, competențe exclusive, competențe partajate și competențe delegate.  

(2) Autonomia locală conferă autorităților administrației publice locale dreptul ca, în condițiile legii, să aibă inițiative în toate domeniile, cu excepția celor care sunt date în mod expres în competența altor autorități publice”.

Prin urmare, în domeniul circulației pe drumurile publice există o competență de reglementare partajată între autoritățile administrației publice centrale și autoritățile administrației publice locale, competența acestora din urmă existând doar în situațiile prevăzute de art. 128 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată.

Ridicarea și depozitarea a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 constituie, în esență, măsuri de bună administrare a traficului rutier[12] și de restabilire a situației anterioare încălcării ordinii de drept prin săvârșirea contravenției[13], iar reglementarea acestora nu poate fi detașată de regimul juridic de drept contravențional sub incidența căruia se află fapta săvârșită, sancțiunea principală și, după caz, sancțiunea contravențională complementară cărora le sunt atașate.

În această materie, delimitarea competențelor de reglementare se realizează, pe de o parte, pe baza actului normativ – cadru care le instituie și care, astfel cum s-a demonstrat în precedent, face trimitere la „regulament”, în sensul de regulament de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002.

Pe de altă parte, această delimitare se face și prin raportare la sfera atribuțiilor autorităților administrației publice locale, stabilite prin lege, fie cu titlu de competențe exclusive, fie cu titlu de competențe partajate.

În privința ridicării vehiculelor staționate/oprite neregulamentar, competența de reglementare a autorităților administrației publice locale nu ar putea fi susținută pe temeiul art. 128 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, întrucât aceste reglementări referitoare la regimul de acces, circulație, staționare și parcare pentru diferite categorii de vehicule se circumscriu unei competențe de administrare a infrastructurii de transport rutier de interes local.

Or, ridicarea vehiculelor staționate/oprite neregulamentar, ca măsură tehnico-administrativă, accesorie unei fapte sancționate contravențional referitoare la nerespectarea regulilor de circulație pe drumurile publice, înțeleasă ca măsură de restabilire a ordinii publice aparține unei competențe partajate a autorităților administrației publice locale, ceea ce presupune că atribuțiile de reglementare aparțin autorităților administrației publice centrale (Guvern), iar cele de executare, în concret a măsurii, autorității administrației publice locale.

§3. Față ce cele expuse, apreciez că autoritatea administrației publice locale nu a fost abilitată de legiuitor de a reglementa o procedură efectivă pentru punerea în aplicare a măsurii tehnico – administrativă privind ridicarea și depozitarea în locuri special amenajate a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar.

Cu atât mai mult, autoritățile administrației publice locale nu pot reglementa sancțiuni complementare în această priviniță, normele art. 5 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 fiind lipsite de echivoc sub acest aspect.

Bunăoară, în condițiile în care au fost adoptate hotărâri ale consiliilor locale pentru reglementarea unei proceduri de aplicare a măsurii tehnico –administrative, de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar, apreciez că acestea sunt lovite de nulitate.

Sancțiunea nulității intervine ca urmare a nerespectării competenței de reglementare a autorităților administrației publice locale în această materie și pentru încălcarea normelor de tehnică legislativă consacrate prin art. 4 alin. (3), art. 80 din Legea nr. 24/2000, republicată, potrivit cărora actele normative date în executarea legilor, ordonanțelor sau a hotărârilor Guvernului, inclusiv actele autorităților administrației publice locale se emit în limitele și potrivit normelor care le ordonă și art. 81 alin. (2) din același act normativ, potrivit cărora, reglementările cuprinse în hotărârile consiliilor locale nu pot contraveni Constituției României și reglementărilor din actele normative de nivel superior.

Rezultă că una dintre condițiile de valabilitate a actelor administrative, inclusiv a celor cu caracter normativ este reprezentată de respectarea principiului legalității care guvernează competența autorităților publice, ceea ce presupune emiterea actului administrativ doar în limitele și cu respectarea competenței stabilite prin Constituție, lege sau alte acte normative de nivel superior[14].

Regulile în materie de competență, fiind de strictă interpretare și aplicare, înseamnă că un organ al administrației publice nu poate adopta/emite acte în afara competenței sale prevăzută prin lege[15] și nici nu-și poate atribui competențe proprii, de reglementare, în afara celor prevăzute de lege și actele administrative de autoritate de nivel superior, sancțiunea pentru încălcarea acestor normelor de ordine publică referitoare la competență fiind nulitatea absolută a actului administrativ astfel emis/adoptat.

Bineînțeles că autoritățile administrației publice au competența de a acționa pentru organizarea executării și executarea în concret a legii[16], ceea ce implică și adoptarea, în acest scop, a unor reglementări specifice de nivel secundum legem, însă competența de reglementare a unei proceduri de ridicare a vehiculelor staționate neregulamentar a fost concepută de legiuitorul delegat (Guvern) ca un atribut de competența exclusivă a autorității centrale, astfel încât vidul de reglementare existent la nivelul Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 nu poate fi acoperit prin adoptarea unor hotărâri de către autoritățile deliberative ale autorităților administrației publice locale.

§4. Consider că în aceste condiții, nu prezintă relevanță soluția ce s-ar da cu privire la chestiune dacă, în temeiul art. 134 alin. (1) teza a II-a din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, a operat o abrogare expresă indirectă a Hotărârii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, transportul, depozitarea și eliberarea autovehiculelor sau remorcilor staționate neregulamentar pe drumurile publice[17].

Bunăoară, unele instanțe care au pronunțat hotărâri circumscrise primei orientări prezentate au considerat că Hotărârea Guvernului nr. 147/1992 a fost abrogată expres indirect prin art. 134 alin. (1) teza a II-a din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, text potrivit căruia, începând cu data de 1 februarie 2003, data aplicării acestui act normativ, se abrogă orice alte dispoziții contrare acestei ordonanțe.

Dimpotrivă, instanțele care au pronunțat soluții circumscrise celei de-a doua orientări de jurisprudență au considerat că Hotărârea de Guvern  nr. 147/1992 nu conține dispoziții contrare Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, ci completează această ordonanță, aplicându-se ori de câte ori staționarea neregulamentară nu are loc pe drumurile publice, ci, spre exemplu, pe domeniul poublic sau privat al autorității administrației publice locale.

Chiar dacă se consideră că această hotărâre de Guvern nu a fost abrogată expres indirect, ci este încă în vigoare, prezența sa în fondul activ al legislației, coroborată cu principiul ierarhiei actelor normative demonstrează că autoritățile administrației publice locale nu puteau reglementa în aceeași materie.  

§5. În esență, măsurile tehnico-administrative de ridicare a autovehiculelor staționate/oprite neregulamentar constituie acte de poliție administrativă și, ca orice decizie administrativă, se circumscriu principiului legalității și nu pot fi adoptate decât în cadrul stabilit de legiuitor[18].

Din aceste perspective, devin relevante principiile care se degajă din jurisprudența organelor de aplicare a Convenției Europene a Drepturilor Omului.

Bunăoară, prin decizia de inadmisibilitate din 17 mai 1995, pronunțată în cauza J.-J. B.G. și M-J.M. c/a Spania[19], analizând o măsură similară celei adoptate de autoritățile române, constând în ridicarea, în baza unei hotărâri a municipalității, de către controlori privați, a unui vehicul staționat neregulamentar, Comisia Europeană a Drepturilor Omului a constatat că în această privință, în dreptul național, exista o juriprudență constantă publicată a Tribunalului Constituțional și a instanțelor inferioare, ceea ce corespundea cerinței de previzibilitate în privința „infracțiunii administrative” și a consecințelor ce decurg din acesta.

A contrario, în cauzele indicate în sesizarea de recurs în interesul legii nu este îndeplinită această condiție de previzibilitate, divergența pornind de la competența de reglementare a procedurii de aplicare a acestor măsuri tehnico-administrative.

În consecință, consider că, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 128 alin. (1) lit. d), art. 134 alin. (2) și art. 135 din Ordonanța de urgență a Guvernului                       nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, modificată și completată raportate la dispozițiile art. 3 alin. (1), art. 5, art. 36 alin. (1), alin. (2)    lit. d) și alin. (6) lit. a) pct. 13 din Legea nr. 215/2001, republicată, art. 21 lit. b) și art. 24 lit. d) din Legea –cadru a descentralizării nr. 195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico–administrative constând în ridicarea vehiculelor staționate/oprite neregulamentar, prevăzută de art. 64 și art. 97 alin. (1) lit. d) și alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, modificată și completată nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.

 

*

*         *

 

Pentru aceste motive, în temeiul dispozițiilor art. 517 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, solicit admiterea sesizării de recurs în interesul legii formulată de Avocatul Poporului și pronunțarea unei decizii prin care să asigurați interpretarea și aplicarea unitară a legii în această problemă de drept.

 

 

PROCUROR  GENERAL

Tiberiu  Mihail NIȚU

 



[1] Potrivit art. 2 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și compeltările ulterioare, prin hotărâri ale autorităților administrației publice locale sau județene se stabilesc și se sancționează contravenții în toate domeniile de activitate pentru care acestora le sunt stabilite atribuții prin lege, în măsura în care în domeniile respective nu sunt stabilite contravenții prin legi, ordonanțe sau Hotărâri de Guvern.

 Pe de altă parte, potrivit art. 5 alin. (4) din același act normativ, sancțiunile contravenționale complementare pot fi stabilite doar prin lege.

 Unele instanțe de judecată care au pronunțat hotărâri judecătorești prin care s-a dispus anularea parțială a hotărârilor consiliilor locale prin care ridicarea autovehiculelor staționate sau oprite neregulamentar a fost stabilită cu titul de sancțiune contravențională complementară, respectiv au fost contravenționalizate fapte referitoare la regimul circulației pe drumurile publice în alte condiții decât cele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 și Regulamentul de aplicare a acestui act normativ aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006.

 [2]Textul a fost reprodus astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 35 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2007, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 443 din 29 iunie 2007.

     Anterior, textul citat nu cuprindea alin. (3) care făcea trimitere la adoptarea unui regulament pentru aplicarea măsurii tehnico administrative constând în ridicarea vehiculelor staționate sau oprite neregulamentar.

[3] Textul a fost reprodus astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2007. Anterior, textul citat nu includea alin. (3) care făcea trimitere la adoptarea unui regulament pentru aplicarea măsurii tehnico- administrative de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar.

[4] Regulamentul de punere în aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe durmurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 a fost modificat succesiv prin Hotărârea Guvernului nr. 56/2007, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 64 din 26 ianuarie 2007, Hotărârea Guvernului nr. 480/2013, publicată în Monitorul oficial, partea I nr. 454 din 8 august 2013 și Hotărârea Guvernului nr.11/2015 publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 35 din 15 ianuarie 2015.

 Aceste acte adminsitrative cu caracter normativ nu au introdus în structura normativă a regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 dispoziții privind măsura tehnico –administrativă de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar.

 În vederea asigurării unei proceduri unitare de aplicare a acesti măsuri tehnico-administrative au existat mai multe inițiative legislative înregistrate la Parlamentul României sub nr.PL-x nr. 89/2012 și nr. BP 529/2012 care au fost respinse, precum și o inițiativă legislativă a cetățenilor, potrivit Legii nr. 189/1999, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 814 din 17 noiembrie 2011.

În prezent, este înregistrat al Camera Deputaților (cameră decizională), sub nr. PL-x 718/2007, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Potrivit expunerii de motive a acestui proiect de lege, Guvernul, observând existența unor situații de dublă reglementare, în special în ceea ce privește sancționarea unor fapte antisociale și construcția defectuoasă a unor reglementări sau inaplicabilitatea acestora, propune realizarea unei corelări între caracterul măsurii, ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar și încadrarea sa juridică;

[5] În acest sens, M. Ursuța, „Codul contravențional – o necesitate?”, Dreptul nr. 1/2014, p. 181, 183-184;  M.A. Hotca – „Regimul juridic al contravențiilor. Comentarii și explicații”, Ediția a V-a, Editura CH Beck, București, 2012, n. 117, p. 147;

[6] În doctrină a fost subliniată necesitatea asigurării unității terminologice a textelor unui act normativ, ca cerință esențială a stilului normativ, arătându-se că, într-un act normativ, utilizarea unei noțiuni sau a unui termen trebuie realizată unitar de la un capăt la altul al textului elaborat (…). Utilizarea unor termeni diferiți pentru exprimarea uneia și aceleiași noțiuni duce la confuzii, ambiguități și echivocuri care se opun determinării sensului unic al reglementării juridice (I. Vida, „Legistica formală. Introducere în tehnica și procedura legislativă”, Ediția a IV-a revizuită și completată, Editura Lumina Lex, București, 2010, p. 102, M. Grigore, „Tehnica normativă”, Editura CH Beck, București, 2009, p. 185-186);

[7] Curtea Constituțională, pronunțându-se cu privire la constituționalitatea art. 64 alin. (1) și art. 97 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 din perspectiva criticilor vizând încălcarea principiului autonomiei locale, consacrat prin art. 120 alin. (1) din Constituție a observat c゠în aceste ipoteze, auoritatea locală nu acționează în vederea executării dispoziției polițistului rutier, ci acționează în temeiul unei hotărâri a consiliului local, procedura de ridicare a vehiculului fiind cea prevăzută de regulamentul stabilit prin aceasta (decizia nr. 292 din 22 mai 2014, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 459 din 24 iunie 2014).

 Aceleași considerente au fost fomulate de Curtea Constituțională prin decizia nr. 1143 din 3 noiembrie 2011, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 887 din 14 decembrie 2011. În cuprinsul acestei decizii, instanța de contencios constituțional a observat și că dispozițiile art. 64 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002  care constituiau obiect al excepției de neconstituționalitate nu au nicio legătură semnificativă cu principiile de bază ale administrației publice locale, statute prin art. 120 din Constituție.

Se observă că prin aceste două decizii, instanța de contencios constituțional nu a statuat în mod direct asupra problemei competenței de reglementare a procedurii de ridicare, depozitare și restituire a vehiculelor oprite/staționate neregulamentar într-o manieră care presupunea lămurirea competenței de reglementare a autorităților administrației publice locale în această materie.

[8] Potrivit acestui text:

„(1) Autoritățile administrației publice locale au următoarele atribuții:

a) iau măsuri pentru menținerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează, precum și pentru iluminarea corespunzătoare a acestora, conform legii;

b) iau măsuri pentru instalarea, aplicarea și întreținerea mijloacelor de semnalizare rutieră și a echipamentelor destinate siguranței circulației, conform standardelor în vigoare, ținând evidența acestora;

c) întocmesc și actualizează planurile de organizare a circulației pentru localitățile urbane și iau măsuri pentru realizarea lucrărilor ce se impun în vederea asigurării fluenței și siguranței traficului, precum și a reducerii nivelurilor de emisii poluante, cu avizul poliției rutiere;

d) stabilesc reglementări referitoare la regimul de acces și circulație, staționare și parcare pentru diferite categorii de vehicule, cu avizul poliției rutiere;

e) iau măsuri pentru amenajarea de trotuare și drumuri laterale pentru circulația pietonilor, vehiculelor cu tracțiune animală, a tractoarelor, de piste pentru biciclete, precum și de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane pe drumurile pe care le administrează, cu avizul poliției rutiere;

f) înregistrează și țin evidența vehiculelor nesupuse înmatriculării;

g) iau măsuri pentru ridicarea și depozitarea, în spații special amenajate, a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor sau subansamblurilor acestora, devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice, abandonate sau părăsite pe domeniul public;

h) iau măsuri pentru asigurarea spațiului și depozitării vehiculelor cu tracțiune animală, depistate circulând pe drumurile publice pe care le este interzis accesul;

i) sprijină activitățile organizate de Ministerul Educației și Cercetării și de Ministerul Administrației și Internelor pentru educația rutieră a elevilor.

(2) Proiectele de sistematizare a localităților, de reglementare a circulației, precum și a drumurilor publice din interiorul și din afara acestora, elaborate de autoritățile publice locale, vor fi avizate de șeful poliției rutiere a județului, municipiului București sau, după caz, al poliției rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române.”

[9] A. Iorgovan, „Tratat de drept administrativ”, Vol. I, Ediția a IV-a Editura CH Beck, București, 2005, n. 462, p. 281;

[10] Potrivit art 2 lit. e) din Legea –cadru a descentralizării nr. 195/2006, competențele exclusive sunt competențele atribuite prin lege autorităților administrației publice locale de realizarea cărora acestea sunt responsabile. Autoritățile administrației publice locale au dreptul de decizie și dispun de resursele și mijloacele necesare îndeplinirii competențelor, cu respectarea normelor, criteriilor și standardelor stabilite de lege;

[11] În sensul art. 2 lit. f) din Legea –cadru a descentralizării nr. 195/2006, competențele partajate sunt exercitate de către autoritățile administrației publice locale împreună cu alte niveluri ale administrației publice (județean sau central), cu o separare clară a finanțării și a puterii de decizie pentru fiecare responsabil în parte.

În doctrină s-a arătat că, doar în aparență, competența partajată apare ca o excepție de la principiul exclusivității competenței și că, în realitate, caracterul exclusiv al competenței trebuie respectat în toate situațiile (O. Podaru – „În căutarea autorului actului administrativ (I) Eseu asupra competenței organelor administrative”, Revista de Drept Public nr. 2/2008, p. 22);

[12] Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal, decizia nr. 3384 din 10 iunie 2011, www.legalis.ro;

[13] Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal, decizia nr. 5006 din  27 octombrie 2011, www.legalis.ro;

[14] O. Puie, „Competența autorităților publice în domeniul adoptării actelor administrative”, Dreptul nr.8/2009, p.123; V.I. Prisăcaru – „Contenciosul administrativ român”, Editura ALL, București 1994 p.83-88;

[15] I. Imbrescu, D. Ștefu, „Considerații teroretice cu referire la unele acte administrative nelegale”, Dreptul       nr. 6/2011, p. 179;

[16] G. Bogasiu, „Justiția actului administrativ o abordare biunivocă”, Editura Universul Juridic, București, 2013, p.17;  

Cu privire la formularea „organizarea executării legii“, consacrată de dispozițiile art. 108 alin. (2) din Constituție, Curtea Constituțională a stabilit că aceasta „are un sens mai larg decât cea privind aplicarea legii, și anume prin hotărâri ale Guvernului pot fi dispuse măsuri organizatorice, financiare, instituționale sau sancționatorii în vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la îndeplinire a dispozițiilor legii. Așadar, legiuitorul nu mai stabilește întotdeauna direct, prin lege, contravenții și sancțiuni, ci, chiar în sensul textului constituțional invocat, această competență revine autorității publice însărcinate cu organizarea executării legii. Această argumentare este valabilă nu numai în ceea ce privește Guvernul, ci, mutatis mutandis, și în cazul autorităților administrației publice locale” (decizia nr. 107 din 22 februarie 2005, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 334 din 20 aprilie 2005);

[17] Publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 59 din 6 aprilie 1992.

[18] I. Alexandru – „Tratat de administrație publică”, Universul Juridic, București, 2008, p. 633.

 În același sens, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, prin decizia din 28 februarie 2002, Edgars DŽERIŅŠ c/a Letonia, cerere nr. 48681/99 a constat că măsura administrativă criticată de reclamant avea ca obiectiv fluidizarea circulației rutiere normale prin ridicarea provizorie de pe drumul public a unui vehicul ce constituia un obstacol pentru ceilalți participanți la trafic, având un caracter pur preventiv și instantaneu, această măsură nu a afectat în substanță drepturile patrimoniale ale reclamantului, ci a constituit o simplă măsură de poliție ce ținea esențialemente de domeniul dreptului public; 

[19] Cererea nr. 25951/94;