Nr. 3093/C/4567/III-5/2014

20  ianuarie  2015

    

PDV expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție la 20 ianuarie 2015

 

 

 

Doamnei

judecător dr. Livia Doina STANCIU

PREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

 

Cu referire la adresa nr. 782 din 05 decembrie 2014, am onoarea să vă transmit punctul de vedere formulat de Ministerul Public în problema de drept care formează obiectul dosarului nr. 14/2014 al Înaltei Curți de Casație și Justiție - Completul Competent să judece recursul în interesul legii privind „interpretarea dispozițiilor art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor și a Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, din punct de vedere al semnăturii agentului constatator necesară legalității procesului verbal de contravenție, pentru contravențiile sancționate de Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, modificată și completată”.

 

Potrivit actului de sesizare reprezentat de recursul în interesul legii declarat de Avocatul Poporului, în această problemă de drept există două opinii, după cum urmează:

 

I. Într-o primă opinie, se consideră că lipsa semnăturii olografe a agentului constatator din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. atrage nulitatea procesului verbal de contravenție încheiat pentru constatarea contravențiilor prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată.

În motivarea acestor soluții se arată că potrivit art. 5 din Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, înscrisul sub formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică estinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv și generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice este asimilat, în ceea ce privește condițiile și efectele sale cu înscrisul sub semnătură privată.

Art. 4 din Legea nr. 455/2001, republicată, stipulează că, în sensul prezentei legi, datele în formă electronică sunt reprezentări ale informației în formă convențională adecvată creării, prelucrării, trimiterii, primirii sau stocării acesteia prin mijloacele în formă electronică, iar înscrisul în formă electronică reprezintă o colecție de date în formă electronică între care există relații logice și funcționale și care redau litere, cifre sau orice alte caractere cu semnificație inteligibilă., destinate a fi citite prin intermediul unui program informatic sau al altui procedeu similar.

Din aceste dispoziții legale, rezultă că semnătura electronică poate fi încorporată unui înscris în formă electronică destinat a fi citit prin intermediul unui program, nefiind posibilă încorporarea unei semnături electronice unui alt înscris decât cel electronic.

În aceste condiții, rezultă că înscrisul comunicat de agentul constatator intitulat procesul verbal de contravenție nu constituie un proces verbal de contravenție, ci reprezintă dovada faptului că agentul constatator a încheiat „proces – verbal de contravenție” în format electronic. Însă, în această modalitate de a încheia procesul verbal nu sunt respectate condițiile de valabilitate ale proceselor verbale de contravenție sub sancțiunea nulității.

S-a arătat și că, din întreaga economie a Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, modificată și completată, rezultă că procesul verbal de constatare a contravenției trebuie să îmbrace forma scrisă și să cuprindă mențiunile prevăzute în mod expres de lege. Aceleași dispoziții conduc la concluzia că procesul – verbal în formă scrisă trebuie să fie întocmit pe suport material, iar nu virtual. Legislația în vigoare nu oferă posibilitatea încheierii procesului verbal de contravenție în format electronic (sau comunicarea acestuia pe cale electronică), prevederile Legii nr. 455/2001, republicată fiind aplicabile raporturilor juridice de drept privat, iar nu raporturilor de autoritate.

Faptul că Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată a prevăzut posibilitatea constatării contravențiilor cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe rețeaua de drumuri naționale din România nu înseamnă că și procesele verbale de contravenție prin care se vor constata aceste fapte pot fi emise prin aceste mijloace tehnice (în format electronic). Pe de altă parte, semnătura electronică se face prin criptarea semnăturii sau a fișierului pe baza unor chei publice sau private (cheia privată fiind pe un stick usb-etoken) și trebuie ca destinatarul să fie și el înregistrat la un asemenea dispozitiv astfel încât să poată citi semnătura. Or, destinatarul este contravenientul căruia i se comunică procesul verbal în forma clasică, prin intermediul serviciilor poștale, iar nu electronic.

Actul constatator atacat reprezintă astfel o dovadă că intimata, Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi Naționale din România S.A. a încheiat în format electronic un proces verbal de constatare a contravenției pe care nu l-a comunicat persoanei sancționate în modalitatea prevăzută de Legea nr. 455/2001, adică prin intermediul unui program informatic sau al unui alt procedeu similar, ci prin procedura prevăzută de Ordonanța nr. 2/2001, modificată și completată. Or, nici dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 și nici cele ale Ordonanței Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată nu prevăd expressis verbis posibilitatea întocmirii de către agentul constatator a proceselor verbale în formă electronică, așa încât devine aplicabil principiul potrivit căruia, acolo unde legiuitorul nu prevede în mod expres, nici interpretul nu poate să adauge.

În plus, s-a reținut că procesul verbal de contravenție, materializând o manifestare de voință unilaterală a unei autorități publice (prin intermediul persoanelor care au calitatea de agent constatator) reprezintă un act administrativ unilateral, emis în vederea executării legii și care dă naștere unor raporturi juridice de constrângere între o autoritate publică, pe de o parte, și autorul contravenției, pe de altă parte, aspecte ce fundamentează concluzia că raporturile juridice care iau naștere în materie contravențională sunt specifice dreptului public, cu mențiunea că procesul verbal de constatare a contravenției trebuie să îndeplinească condițiile de fond și de formă reglementate de legea specială, respectiv Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, modificată și completată.

Totodată, trebuie avut în vedere că, în toate cazurile, persoanelor sancționate le este comunicat un înscris intitulat proces – verbal de contravenție care nu poară nicio semnătură olografă, ci conține mențiunea că a fost generat și semnat electronic, conform prevederilor Legii nr. 455/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ale Hotărârii Guvernului nr. 1259/2001 privind aprobarea Normelor tehnice și metodologice pentru aplicarea Legii         nr. 455/2001 privind semnătura electronică.

Prin urmare, considerațiile asupra naturii juridice a procesului verbal de contravenție susțin teza inaplicabilității prevederilor Legii nr. 455/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a incompatibilității acestora cu normele care reglementează raporturile de drept administrativ, astfel încât emiterea înscrisului electronic nu poate fi asimilată cu încheierea procesului verbal de contravenție valid sub aspectul formei pe care acesta trebuie să o îmbrace prin prisma prevederilor legale indicate. Câtă vreme legiuitorul nu a înțeles să instituie, în mod expres, posibilitatea întocmirii acestuia sub forma înscrisului electronic, procesul verbal de contravenție este nelegal întocmit.

 

            II. În a doua opinie, majoritară, se consideră că existența semnăturii electronice a agentului constatator, și nu a celei olografe, nu atrage nulitatea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției.

            În argumentarea acestei opinii s-a arătat că procesul verbal de contravenție nu este lovit de nulitate pentru lipsa semnăturii agentului constatator, având în vedere că a fost semnat electronic, astfel cum s-a menționat în cuprinsul actului sancționator, fiind îndeplinite cerințele art. 7 din Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.

            Potrivit art. 4 pct. 2 și 3 din Legea nr. 455/2001, republicată, înscrisul în formă electronică este definit ca reprezentând o colecție de date în formă electronică care sunt destinate a fi citite prin intermediul unui program informatic, iar semnătura electronică reprezintă date în formă electronică, care sunt atașate sau logic asociate cu alte date în formă electronică și care servesc ca metodă de identificare.

            Agentul constatator deține un certificat calificat care a fost eliberat de un furnizor acreditat, iar potrivit art. 9 alin. (2) din Legea nr. 455/2001, republicată, semnătura electronică bazată pe un certificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare este prezumată a îndeplini toate condițiile de validitate.

            Totodată, se apreciază că semnătura electronică reprezintă forma digitală a semnăturii olografe, având aceeași funcționalitate și aplicabilitate ca și semnătura olografă, servind la identificarea semnatarului și atestarea, de către agentul constatator învestit cu autoritatea statală, că cele constatate în procesul verbal corespund stării de fapt și de drept reținute, învestind astfel actul de constatare al contravenției cu prezumția de legalitate și temeinicie.

            În plus, instanțele de judecată au reținut că textul art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 potrivit căruia, „Lipsa mențiunilor privind numele, prenumele și calitatea agentului constatator, numele și prenumele contravenientului, iar în cazul persoanelor juridice, lipsa denumirii și a sediului acesteia, a faptei săvârșite și a datei comiterii acesteia sau a semnăturii agentului constatator atrage nulitatea procesului verbal. Nulitatea se constată și din oficiu”, nu distinge intre semnătura olografă sau semnătura electronică.

            Potrivit principiului ubi lex non distinguit nec nos dstinguere debemus, prin interpretarea legii nu se poate restrânge aplicarea unui text de lege care a fost formulat într-un mod general. Astfel, analizând procesul –verbal sub aspectul legalității, instanțele au reținut că acesta a fost întocmit cu respectarea condițiilor de formă prevăzute de lege, întrucât cuprinde toate elementele reglementate sub sancțiunea nulității absolute, prevăzute de art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, modificată și completată.

 

*

            Apreciez că primul punct de vedere este în litera și spiritul legii, pentru următoarele considerente:

§ 1. Prin ipoteză, instanțele care au pronunțat soluțiile divergente prezentate în actul de sesizare au fost învestite cu examinarea legalității din perspectiva îndeplinirii condiției semnăturii olografe a agentului constatator, prevăzută de art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 modificată și completată, sub sancțiunea nulității absolute, a proceselor – verbale încheiate, potrivit art. 9 alin. (1) lit. a), alin. (2) și (3) din Ordonanța Guvernuluinr. 15/2002, modificată și completată, de personalul împuternicit din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., pentru contravenția continuă prevăzută de art. 8 din același act normativ, constând în fapta de a circula fără a deține rovinietă valabilă.

Potrivit art. 9 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, începând cu data  de 1 august 2010, constatarea contravențiilor se poate face și cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe rețeaua de drumuri naționale din România, consemnându-se aceasta în procesul – verbal de constatare a contravenției.

Prin articolul unic din Ordonanța Guvernului nr. 17/2010, aprobată prin Legea nr. 279/2013, termenul a fost prorogat până la data de 1 octombrie 2010.

În situația acestor contravenții, constatate cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe rețeaua de drumuri naționale din România, potrivit art. 9 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată, procesul – verbal de constatare se poate încheia și în lipsa contravenientului, după identificarea acestuia pe baza datelor furnizate de Ministerul Administrației și Internelor – Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor sau a conducătorului auto, în cazul utilizatorilor străini. Procesul – verbal se întocmește și se comunică contravenientului în termen de 30 de zile de la data constatării contravenției, interval în care nu se pot încheia  alte procese – verbale de constatare a aceleiași contravenții.

Art. 10 din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată conține o normă de trimitere la Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea             nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, astfel încât această reglementare este aplicabilă, ca lege generală și în privința contravențiilor prevăzute de art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată.

Excepțiile de la aplicarea procedurii contravenționale de drept comun sunt indicate expres și limitativ în cuprinsul Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 modificată și completată și constau, pe de o parte, în posibilitatea încheierii procesului – verbal de constatare a contravențiilor în condiții derogatorii de la      art. 19 din Ordonanța nr. 2/2001 referitoare la semnarea procesului verbal de contraveninent și prezența unui martor, atunci când procesul – verbal se încheie în lipsa contravenientului și pe de altă parte, în stabilirea unei competențe teritoriale speciale a instanței care soluționează plângerea contravențională       [art. 101 din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată, derogator de la art. 32 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, modificată și completată].

Sub toate celelalte aspecte care nu au primit o soluție legislativă specială prin Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, modificată și completată, prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, privind regimul juridic al contravențiilor rămân pe deplin aplicabile.

În practica administrativă a Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., procesele – verbale de constatare a contravențiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 s-a efectuat în condițiile art. 11 din Normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, aprobate prin Ordinul nr. 769 din  1 octombrie 2010 al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu ajutorul mijloacelor tehnice, parte a sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control al rovinietei (SIEGMCR).

Aceste procese verbale, communicate persoanelor sancționate contravențional potrivit dispozițiilor art. 27 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, prin poștă, cu aviz de primire sau prin afișare la domiciuliul sau sediul acestora nu cuprind semnătura olografă a agentului constatator, ci mențiunea că documentele au fost generate și semnate electronic potrivit prevederilor Legii nr. 455/2001 și Hotărârii de Guvern nr. 1259/2001, prin folosirea semnăturii electronice extinse, bazată pe un certificat calificat.

 

§ 2. Din motivările opiniilor divergente cristalizate la nivelul instanțelor de judeactă, rezultă că problema de drept sesizată prin recursul în interesul legii declarant de Avocatul Poporului include următoarele paliere de analiză:

În primul rând, este necesar a se stabili dacă aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronica republicată, este sau nu compatibilă cu procedura de comunicare, în format scris, iar nu electronic, a procesului - verbal de constatare și sancționarea a contravenției către persoanele sancționate pentru fapta prevăzută de art. 8 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002.

În funcție de răspunsul la această primă chestiune, urmează să se stabilească dacă modalitatea de semnare a procesului verbal, utilizată de agentul constatator din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. constituie sau nu o lipsă a semnăturii agentului constatator care atrage nulitatea absolută a actului, în condițiile art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.

 

§ 2.1. Apreciez că aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată și a Normelor tehnice și metodologice pentru aplicarea acestei legi, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1259/2001 este incompatibilă cu procedura contravențională, reglementată de Ordonanța Guvernului nr. 2/2001.

Astfel, fără a exclude de plano utilizarea semnăturii electronice extinse în cazul actelor de drept public, atunci când această posibilitate este permisă     printr-o dispopziție expresă a legii, pentru a asigura compatibilitatea cu modalitatea în care actul este cunoscut de către destinatarul său, prin raportare la suportul de transmitere a informației[1], se observă că, în procedura contravențională, reglementată de Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 (lege specială), care se completează sub aspectele nereglementate expres și distinct cu Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 (dreptul comun în materie contravențională), de lege lata, o atare posibilitate nu există.

Astfel, potrivit art. 26 alin. (3) și art. 27 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, dispoziții aplicabile, cu titlu de normă generală, în lipsa unor norme speciale, derogatorii în cuprinsul Ordonanței Guvernului nr. 15/2002, procesul – verbal de constatare și sancționarea a contravenției, încheiat de agentul constatator în lipsa persoanei sancționate, precum și înștiințarea de plată se comunică acesteia prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau sediul contravenientului.

Această modalitate de comunicare prin care conținutul informațional al actului emis ajunge la cunoștința destinatarului său presupune eo ipso utilizarea formei scrise clasice, pe suportul de hârtie.

În plus, sfera de aplicare a semnăturii electronice, indiferent de forma acesteia, simplă sau extinsă, rezultă cu evidență dintr-o interpretare gramaticală a dispozițiilor art. 4 pct. 1 – 4, art. 5, art. 7 din Legea nr. 455/2001, republicată.

Astfel, art. 4 pct. 2 din Legea nr. 455/2001, republicată, definește înscrisul în formă elctronică ca fiind o colecție de date în formă electronică între care există relații logice și funcționale și care redau litere, cifre sau orice alte caractere cu semnificația inteligibilă destinate a fi citite prin intermediul unui program  informatic sau al altui procedeu similar.

Abstractizând, doctrina a arătat că forma electronică a informației constituie o modalitate contravențională de exprimare a informației, adaptată la transmiterea acesteia prin mijloace electronice[2].

Totodată, pe baza definiției legale conținute de art. 4 pct. 2 din Legea nr. 455/2001, republicată, literatura de specialitate a decelat elementele definitorii ale actului juridic în formă electronică, pe baza cărora acestea sunt distinse de forma scrisă, clasică, pe suport de hârtie, printre aceste elemente fiind indicat modul diferit, de acces, la manifestarea de voință.

Astfel, s-a arătat că: <<Având o formă de exprimare specifică - electronica - atunci și modul de acces la această manifestare de voință este diferit: în timp ce înscrisurile clasice sunt citite de oameni în mod direct, înscrisurile electronice sunt „citite” prin intermediul unui program informatic sau al altui procedeu similar>>[3]

Totodată, s-a observat că definiția legală a înscrisului electronic nu distinge între mijloacele tehnice care permit citirea înscrisului în formă electronică și că acesta poate fi, deopotrivă conținut, de unitățile de stocare a memoriei din calculatoarele personale ori telefoanele mobile, putând fi astfel de înscrisuri documentele electronice în format doc, pdf, txt, jpg, etc., mesajele email, mesajele sms, mesajele instantanee[4].

Prin urmare, pentru că un act juridic, înțeles atât ca negotium, cât și ca instrumentum, să intre în sfera de aplicare a Legii nr. 455/2001, republicată trebuie ca manifestarea de voință a celui de la care actul emană să îmbrace forma electronică și, totodată, să ajungă la destinatarul transmiterii în aceeași formă, prin intermediul unor mijloace de transmitere a datelor în format electronic.

Această specificitate distinge înscrisul electronic, de înscrisurile „clasice”, pe suport de hârtie[5].

În caz contrar, atunci când manifestarea de voință a emitentului actului este expediată și ajunge la destinatarul său[6] pe suport de hârtie, înscrisul astfel transmis nu mai este în formă electronică.

Pe de altă parte, potrivit dispozițiilor art. 7 din Legea nr. 455/2001, republicată, în cazurile în care, potrivit legii, forma scrisă este cerută ca o condiție de probă sau de validitate a unui act juridic, un înscris în formă electronică îndeplinește această cerință dacă  i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat și generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii.

Art. 4 pct. 3 din aceeași lege definește semnătura electronică ca reprezentând date în formă electronică, care sunt atașate sau logic asociate cu alte date în formă electronică și care servesc ca metodă de identificare.

Semnătura electronică extinsă este definită de art. 4 pct. 4 din aceeași lege ca reprezentând semnătura electronică care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a)                este legată în mod unic de semnatar;

b)                asigură identificarea semnatarului;

c)                 este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;

d)                este legată de datele în formă electronică, la care se raportează, în așa fel încât orice modificare ulterioară acestora este identificabilă.

Din coroborarea acestor dispoziții legale, rezultă că, logic și juridic semnătura electronică se atașează unor date în formă electronică, fiind  improprie primirii, de către destinatar, a informațiilor pe suport de hârtie.

În aceste condiții, actul original ce cuprinde ori căruia i s-a atașat semnătura electronică a autorului său este stocat pe un suport informatic și beneficiază de prezumția de validitate prevăzută de art. 283 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă care se referă doar la „existența unor garanții suficient de serioase” de credibilitate a documentului și funcționează, atunci când înscrierea este efectuată de un profesionist, doar în favoarea terților, nu împotriva lor[7].

Înscrisul comunicat celeilalte părți pe suport de hârtie, fără semnătura originală a celui de la care emană, are doar valoarea unei copii a înscrisului electronic original[8].

Aplicând aceste considerații de principiu în privința proceselor – verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, acte administrative unilaterale care, în principiu, se bucură de prezumția de autenticitate[9], se observă că, în soluționarea problemei de drept generată de practica administrativă prezentată în precedent se justifică, pentru acest punct al analizei, următoarele concluzii:

a)                Procesul – verbal întocmit în format electronic, având atașată/asociată o semnătură electronică extinsă care nu a fost comunicat persoanei sancționate contravențional în format electronic[10], stocat pe un suport informatic al autorității din care face parte agentul constatator, beneficiază doar de prezumția de validitate prevăzută de art. 283 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Însă, această prezumție nu funcționează împotriva terților (în cauzele analizate, persoanele sancționate contravențional), ci în favoarea lor. În plus, un asemenea act nu produce efecte juridice, de vreme ce nu a fost comunicat în formele prevăzute de lege, motiv pentru care este lipsit de forța executorie atașată actelor administrative unilaterale adoptate în regim de putere publică.

b)                Procesului – verbal imprimat pe suport de hârtie, comunicat persoanei sancționate în această formă, impusă de art. 27 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, nu i se poate asocia, logic și juridic, o semnătură electronică extinsă.

Raportat la forma de emitere și comunicare a actului, semnătura olografă a agentului constatator este obligatorie.

Acest act nu poate beneficia de prezumția de autenticitate care, în mod normal, însoțește actele administrative emise cu respectarea condițiilor procedurale de formă impuse în acest scop[11].

 

§ 2.2. Cel de-al doilea aspect de analiză vizează aplicarea dispozițiilor     art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, modificată și completată, potrivit cărora lipsa semnăturii agentului constatator atrage nulitatea procesului verbal, iar nulitatea se constată din oficiu.

Textul consacră un caz de nulitate absolută a procesului – verbal determinat de lipsa unui element procedural esențial care, astfel cum am demonstrat în precedent, vizează autenticitatea actului administrativ[12].

Sancțiunea nulității intervine, în această situație pentru lipsa unui element esențial al actului constatator, indiferent de existența sau nu a unei vătămări[13].

Inserarea în cuprinsul procesului – verbal transmis persoanei sancționate contravențional pentru fapta prevăzută de art. 8 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 a mențiunii că procesul – verbal a fost semnat cu semnătura electronică extinsă și indicarea certificatului calificat emis de furnizorul de servicii de certificare nu pot avea semnificația acoperirii nulității absolute care intervine în condițiile art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001[14], întrucât, de principiu aceste nulități nu pot fi acoperite.

Pe de altă parte o atare mențiune nu are nici semnificația juridică a înlăturării prezumției de vătămare a petentului instituită de legea contravențională în cazul nulităților exprese, întrucât, în cazul nulităților absolute exprese o atare probă nu poate fi făcută[15].

 

§ 3. Apreciez că nu poate fi reținut argumentul de interpretare potrivit căruia art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 nu impune ca o condiție de legalitate, semnătura olografă a agentului constatator, astfel încât potrivit principiului ubi lex non distinguit, nos distinguere debemus, procesul – verbal de constatare și sancționare a contravenției poate fi semnat și prin aplicarea semnăturii electronice.

În primul rând, argumentul de interpretare extensivă a legii contravenționale (lex dixit minus quam voluit) nu poate funcționa în plenitudinea sa în fața principiului legalității care impune o interpretare strictă a acestei legi, astfel încât rezultatul interpretării să fie concordant cu voința legiuitorului[16].

În al doilea rând, astfel cum am demonstrat supra § 2. 1., prin utilizarea argumentelor de interpretare logică și sistematică a prevederilor din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 și a celor cuprinse în Legea nr. 455/2001, republicată, voința legiuitorului a fost aceea ca procesul – verbal de constatare și sancționare contravențională să fie comunicat persoanei sancționate pe suport de hârtie. În aceste condiții, există o incompatibilitate logică și juridică între suportul pe care actul scris este comunicat persoanei sancționate și semnătura electronică extinsă, pretins a fi aplicată pe acel act pentru asigurarea autenticității sale.

Dacă legiuitorul ar fi dorit să prevadă o atare posibilitate prin care să valideze practica administrativă analizată și în privința proceselor – verbale încheiate în condițiile art. 9 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, de personalul împuternicit din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., ar fi prevăzut, în cuprinsul acestui act normativ, o soluție similară modificărilor aduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului       nr. 40/2014 prevederilor art. 43 alin. (6). Ordonanța Guvernului nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală care consideră valabil actul administrativ fiscal emis prin intermediul unui centru de imprimare masivă, chiar dacă nu poartă semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii și ștampila organului emitent, dacă îndeplinesc celelalte cerințe legale aplicabile în materie.

Un alt argument al tezei contrare este dat de rațiunea pentru care  legiuitorul a impus semnătura electronică și rolul semnăturii electronice extinse, în privința actelor pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem. În cadrul acestui argument, se arată că semnătura electronică reprezintă forma digitală a semnăturii olografe are aceeași funcționalitate și aplicabilitate ca și semnătura olografă, servind la identificarea semnatarului și atestarea, de către agentul constatator învestit cu autoritatea statală că cele constatate în procesul verbal corespund în totalitate stării de fapt și de drept reținute, învestind astfel actul de constatare a contravenției cu prezumția de legalitate și temeinicie.

Consider că acest argument care vizează ratio legis nu poate funcționa independent de argumentele de interpretare gramaticală și sistematică dispozițiilor cuprinse în Legea nr. 455/2001, republicată.

Este adevărat că semnătura electronică extinsă atașată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplinește aceeași funcție întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport de hârtie și, în plus aduce garanții suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său[17], însă aceste funcții nu sunt recunoscute decât atunci când înscrisul căruia i se atașează este transmis și primit de către destinatarul comunicării tot în format electronic.

În caz contrar, atunci când înscrisul este primit de către destinatarul său pe suport de hârtie, autenticitatea actului, atunci când forma scrisă este cerută de lege ad validitatem este asigurată doar prin aplicarea, pe acest act, a semnăturii olografe a agentului instrumentator (In solemnibus forma dat esse rei).

 

*

 

În concluzie, apreciez că, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, raportate la dispozițiile art. 4 pct. 1 – 4 și art. 7 din Legea nr. 455/2001, privind semnătura electronică, republicată, procesele – verbale de constatare și sancționare a contravențiilor prevăzute de art. 8 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, aprobată cu modificări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările și completările ulterioare, încheiate potrivit art. 9 alin. (1) lit. a) alin. (2) și alin. (3) din acest act normativ, transmise persoanelor sancționate contravențional pe suport de hârtie sunt lovite de nulitate absolută pentru lipsa semnăturii olografe a agentului constatator.

 

*          *

*

 

            Pentru aceste motive, în temeiul dispozițiilor art. 517 din Codul de procedură civilă, solicit admiterea recursului în interesul legii declarat de Avocatul Poporului și pronunțarea unei decizii prin care să se asigure interpretarea și aplicarea unitară a legii.

 

 

             

 

           

Procuror  General,

Tiberiu Mihail nițu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Bunăoară, prin art. 43 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicat, astfel cum  a fost modificat prin art. I pct. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2014, actul administrativ fiscal se emite în scris pe suport hârtie sau în formă electronică. Actul administrativ fiscal emis în formă electronică, potrivit alin. (3) al aceluiași articol, trebuie să cuprindă aceleași elemente de fond și de formă prevăzute de lege pentru actul emis pe suport de hârtie, cu excepția semnăturilor persoanelor împuternicite ale organului fiscal și ștampila organului fiscal emitent. În cuprinsul art. 43 alin. (4) și (5) din acest act normativ sunt făcute distincții cu privire la aparținătorul semnăturii electronice extinse, în funcție de structura din care face parte organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal. Potrivit alin. (6) al aceluiași articol, actele administrative emise pe suport de hârtie prin intermediul unui centru de imprimare masivă sunt valabile și în cazul în care nu poartă semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii și ștampila organului emitent, dacă îndeplinesc condițiile legale aplicabile în materie.

De altfel, și doctrina a arătat că, în funcție de raportul juridic concret rezultat în urma manifestării de voință, actele juridice în formă electronică pot aparține diferitelor ramuri de drept, fără excluderea dreptului public (Dan Cimpoeru – „Dreptul internetului”, Editura C.H. Beck, București, 2013, p. 104 – 105).

Comunicarea actelor de procedură prin poșta electronică este prevăzută și de art. 154 alin. (6) din Legea nr. 134/2010, privind Codul de procedură civilă.

[2] C. Elisei, A. V. Andronic – „Noile implicații ale informatizării societății asupra dreptului: Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică”, în Dreptul nr. 12/2001, p. 18 – 29; M. Fodor, „Înscrisurile în formă electronic㠖 mijloace de probă în procesul civil”, în Curierul Judiciar nr. 6/2005, p. 80;

[3] D. Cimpoeru, op. cit., p. 107;

[4] Idem;

[5] Diferența a fost subliniată în mod constant, în literatura de specialitate, arătându-se că, spre deosebire de înscrisurile tradiționale, înscrisul electronic se prezintă sub formă binară, neavând o reprezentare strict vizuală, în sensul clasic al termenului, decât în momentul în care destinatarul verifică, cu ajutorul unor metode specifice, conformitatea „semnăturii” aplicată mesajului, respectiv autenticitatea, integritatea și confidențialitatea conținutului documentului astfel transmis, precum și identitatea semnatarului. Așadar, în sfera înscrisurilor sub formă electronică pot intra documente (…) generate și vizualizate cu ajutorul unor programe informatice de editare, iar transmiterea acestora se poate realiza fie prin intermediul rețelelor închise, fie prin internet, fie prin alte mijloace (de ex., remiterea către destinatar, a suportului magnetic ce are stocată informația respectivă) -      T.G. Savu – „Consacrarea legală a semnăturii electronice”, Revista de Drept Comercial nr. 7 – 8/2002, p. 224 – 225).

Altfel spus, „forma electronică a informației constituie o modalitate convențională de exprimare a informației, adoptată la transmiterea acesteia prin mijloace electronice” - C. Elisei, A. V. Andronic – „Noi implicații ale informatizării societății asupra dreptului. Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică”, Dreptul nr. 12/2001, p. 18;

[6] Subiectul de drept față de care se creează raportul juridic ori în raport de care se face dovada unor acte sau fapte juridice;

[7] I. Leș, „Noul cod de procedură civilă. Comentariu pe articole” art. 1 – 1133, Editura C.H. Beck, București, 2013, comentariu art. 283 – „Prezumția de validitate a înscrierii”, p. 427;

[8] M. Fodor, op. cit. p. 80 – 81;

[9] În literatura de drept administrativ, prin prezumția de autenticitate s-a evocat acea trăsătură a actului de a fi considerat că provine, în mod real de la organul evocat prin forma sa exterioară, prezumție fundamentată pe o serie de elemente ale actului: ștampilă, antet, semnătură. De asemenea, această prezumție, împreună cu prezumția de veridicitate a fost asociată prezumției de legalitate, fundamentând astfel efectele în regim de putere ale actului administrativ, cât și obligația de executare a acestor acte într-un stat de drept. (A. Iorgovan, „Tratat de drept administrativ”, vol. II, Ediția a-III-a, Editura All Beck, București, 2002, p. 64 – 65; V. Vedinaș – „Drept administrativ”, Ediția a- III-a, revăzută și adăugită, Editura Universul Juridic, București, 2007, p. 98);

[10] O atare formă de comunicare  este, de altfel, exclusă de art. 27 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, astfel cum s-a arătat în precedent;

[11] În acest sens sunt dispozițiile art. 268 alin. (1) teza a-II-a din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, potrivit cărora, „Dacă semnătura aparține unui funcționar public, ea conferă autenticitate acelui înscris, în condițiile legii

Doctrina dreptului administrativ a integrat condiția semnării actului administrativ în formele procedurale concomitente emiterii actului, arătându-se c㠄necesitatea semnării rezultă implicit ori de câte ori o anumită regulă impune forma scrisă pentru elaborarea unui act administrativ” – (T. Drăgan – „Actele de drept administrativ”, Editura Științifică, București, 1959, p. 132; V. Vedinaș, op. cit., p. 95);

[12] Autori atașați teoriei actului inexistent au arătat că, atunci când lipsește semnătura agentului constatator, „pur și simplu nu avem act administrativ. În ciuda literei art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, procesul – verbal este inexistent, iar nu nul, (…) pentru că nu avem deocamdată decât un proiect de proces – verbal” - O. Podaru, R. Chiriț㠖 „Regimul juridic al contravenției.Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 comentată”, Ediția a-II-a, Editura Hamangiu, București, 2011, p. 185 și p. 210;

[13] M.A.Hotca, „Regimul juridic al contravențiilor. Comentarii și explicații”, Ediția a-V-a, Editura C.H.Beck, București, 2012, n. 10, p. 336 – 337;

M. Ursuța, „Procedura contravențională”, Ediția a-III-a, revăzută și adăugită, Universul Juridic, București, 2010, p. 162

[14] A. Iorgovan, op. cit, p. 74; O. Podaru, R. Chiriță, op. cit., p. 209 – 210;

[15] M. Ursuța, op. cit., p. 221 – 222;O. Podaru, R. Chiriță, op. cit., p. 175;

[16] M. A. Hotca – „Drept contravențional. Partea generală”, Editura Editas, București, 2003, p. 36 – 37;

[17] D. Bălan – „Semnătura electronică. Explicații și stadiul reglementării”, www.juridice.ro; C.T. Ciulei – „Probleme juridice legate de introducerea semnăturii electronice și folosirea ei în tranzacțiile încheiate pe internet”, în Revista de Drept Comercial nr. 6/2001, p. 92.