Nr. 807/C/1745/III-5/2015   06  mai 2015

    

 

PDV expediat la ÎCCJ la 06 mai 2015

 

 

 

Doamnei

judecător dr. Livia Doina STANCIU

PREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

 

                        Cu referire la adresa nr. 212 din 23 martie 2015, am onoarea să vă transmit alăturat punctul de vedere formulat de Ministerul Public în problema de drept ce formează obiectul dosarului nr. 7/2015 al Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul competent  să judece recursul în interesul legii privind: „Interpretarea și aplicarea dispozițiilor legale în referire la includerea perioadei de ucenicie la calculul vechimii în muncă”, cu  termen pentru depunerea raportului la 8 mai 2015 și termen de judecată la data de 8 iunie 2015.

 

                        Potrivit actului de sesizare reprezentat de recursul în interesul legii declarat de Avocatul Poporului, în această problemă, se precizează următoarele:

 

                        Pe rolul instanțelor judecătorești s-au aflat numeroase cauze prin care se solicită recunoașterea ca vechime în muncă a perioadei de ucenicie, în care solicitantul a fost ucenic cu plată și a urmat cursurile unei școli profesionale. Examinarea jurisprudenței la nivel național a relevat că instanțele de judecată au soluționat diferit această problemă de drept. Elementele puse în discuție sunt următoarele:

                        - existența unui contract de ucenicie;

                        - plata salariilor/indemnizațiilor;

                        - plata cotizațiilor de asigurări sociale;

                        - existența unui contract de muncă.

                        Soluțiile sunt de admitere a cererilor sau de respingere, după caz, iar în motivarea deciziilor s-a avut în vedere îndeplinirea fie a tuturor elementelor de mai sus, fie s-a cerut dovedirea numai a unuia, a două sau a trei dintre ele. Toate deciziile de admitere au considerat că este necesară probarea existentei unui contract de ucenicie, nu a unui contract de muncă. Cu privire la celelalte aspecte, practica instanțelor este foarte diferită:

                        - se consideră suficientă existenta diplomei de absolvire și înscrierea mențiunii școlii în carnetul de muncă, fără a fi necesară probarea celorlalte elemente (salariu, contribuții sociale, adeverință de la școala sau întreprinderea respectivă),

                        - cererea se admite în baza unei adeverințe în care se precizează că ucenicul a beneficiat de toate drepturile legale prevăzute de Legea nr. 3/1950 cuprinzând Codul muncii;

                        - cererea se admite probându-se fie existența salariilor ucenicilor, dar nu și plata contribuțiilor sociale; fie plata contribuțiilor, dar nu și a salariului;

                        - cererea se admite întrucât s-a făcut dovada plății salariilor și a achitării contribuțiilor de asigurări sociale.

 

                        I. În aceste privințe există următoarele orientări de jurisprudență:

                        1. Într-o primă orientare de jurisprudență[1] - susținută de Curtea de Apel Craiova și Curtea de Apel Timișoara - s-a reținut că perioada în care persoana a fost ucenic cu plată trebuie să fie valorificată ca stagiu de cotizare, întrucât se face dovada:

                        - plății salariului ucenicului în perioada de ucenicie;

                        - achitării cotizațiilor de asigurări sociale.

                        Această opinie se întemeiază pe următoarele considerente:

                        a) interpretarea per a contrario a dispozițiilor art. 89 din Regulamentul de aplicare a Decretului nr. 292/1957, conform cărora „Nu constituie vechime în muncă timpul servit ca ucenic, practicant sau elev al unei școli profesionale cu excepția celor ce au cotizat la fostele case de asigurări sociale sau dovedesc că au primit un salariu”;

                        b) prevederile art. 6 din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 4161/1953, potrivit cărora "contribuția pentru asigurările sociale se plătește și asupra sumelor plătite de întreprinderi elevilor școlilor profesionale cât fac practică în producție";

                        c) interpretarea per a contrario a dispozițiilor art. 32 lit. b) din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 252/1967, pentru aplicarea Legii nr. 27/1966 privind pensiile de asigurări sociale de stat și pensia suplimentară, care prevăd că nu se consideră vechime în muncă timpul servit ca ucenic, practicant sau elev al unei școli profesionale, cu excepția celor prevăzuți la art. 30 alin. (1) lit. h)[2] și a celor care fac dovada că în această perioadă au primit salariu ori au cotizat la fostele asigurări sociale până la 1 ianuarie 1949.

                        În această opinie, instanțele au interpretat prevederile art. 89 din Regulamentul de aplicare a Decretului nr. 292/1957 în sensul că perioada în care o persoană a fost ucenic constituie vechime în muncă fără a fi necesar un contract de muncă, iar lipsa acestui tip de contract nu conduce automat la concluzia că sumele primite ar fi reprezentat bursa.

                        2. Într-o altă opinie[3]- susținută de Curtea de Apel Brașov și Curtea de Apel Târgu Mureș - instanțele au admis acțiunile în baza adeverințelor emise de unitățile de învățământ în care se arată că reclamanții au urmat cursurile școlilor profesionale de ucenici, timp în care au beneficiat "de toate drepturile prevăzute de Legea nr. 3/1950 cap. 14. art. 106 ind. 2 și art. 133 lit. d)”. În plus, au fost depuse statele de plată.

                        În această opinie, prevederile art. 106 alin. (2) din Legea nr. 3/1950, potrivit cărora cotizațiile de asigurare sunt în sarcina celor care angajează și nu pot fi reținute din salariile angajaților și ale art. 133 lit. d) din același act normativ, conform cărora vechimea în muncă se consideră neîntreruptă când angajatul urmează o școală în scopul pregătirii profesionale, au fost interpretate și aplicate în sensul că perioada în care au fost urmate cursurile școlilor profesionale de ucenici trebuie considerată vechime în muncă.

                        3. Într-o altă orientare de jurisprudență (minoritară)[4] - susținută de Curtea de Apel Craiova, perioada de ucenicie a fost recunoscută ca vechime în muncă doar cu dovada veniturilor, nu si a plății contribuțiilor sociale.

                        Pentru motivarea acestei opinii au fost aplicate prevederile art. 8 lit. a) din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 981/1967 cu privire la pregătirea unor muncitori calificați prin ucenicie la locul de muncă[5]. Astfel, norma legală a fost interpretată în sensul că ucenicia la locul de muncă este o formă de calificare profesională ce se face în baza contractului de ucenicie.

                        Totodată, s-a făcut aplicarea art. 1 alin. (1) din Decretul nr. 389/1972 cu privire la contribuția pentru asigurările sociale de stat[6], fiind interpretat în sensul că vărsarea contribuțiilor de asigurări sociale nu intra în sarcina ucenicilor, ci a unităților socialiste de stat.

                        Ca atare, în această opinie a fost suficientă dovada cursurilor de ucenicie și plata unei indemnizații lunare, cererea fiind admisă chiar și în lipsa unei mențiuni exprese cu privire la plata cotizațiilor de asigurări sociale.

                        4. Într-o altă orientare de jurisprudență (minoritară)[7] - susținută de Curtea de Apel Timișoara, vechimea în muncă pentru perioada uceniciei a fost recunoscută numai prin dovada contractului de ucenicie si o adeverință în care se precizează virarea contribuției pentru pensii, nu și a salariului.

                        Conform acestei opinii, perioada în care persoana a fost ucenic constituie vechime în muncă, în baza:

                        a) art.161 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale - care prevede modalitatea de calcul a salariilor lunare în cazul în care acestea nu au fost menționate în acte - va fi aplicat și în cazul ucenicului care nu poate dovedi salariul;

                        b) Pentru recunoașterea perioadei de ucenicie ca vechime în muncă, s-au reținut:

                        - interpretarea per a contrario a dispozițiilor art. 89 din Regulamentul de aplicare a Decretului nr. 292/1957, conform cărora „Nu constituie vechime în muncă timpul servit ca ucenic, practicant sau elev al mei școli profesionale cu excepția celor ce au cotizat Ia fostele case de asigurări sociale sau dovedesc că au primit un salariu";

                        - prevederile art. 160 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, potrivit cărora vechimea în muncă recunoscută pentru stabilirea pensiilor până la intrarea în vigoare a legii constituie stagiu de cotizare;

                        c) Referitor la plata contribuțiilor de asigurări sociale, s-a făcut aplicarea prevederilor art. 6 din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 4161/1953, potrivit cărora: "contribuția pentru asigurările sociale se plătește și asupra sumelor plătite de întreprinderi elevilor școlilor profesionale cât fac practică în producție".

                        Ca atare, în această opinie, perioada de ucenicie a fost luată în considerare ca stagiu de cotizare numai în baza adeverinței de virare a contribuției de asigurări sociale.

                        5. Într-o altă opinie (minoritară)[8] - susținută de Curtea de Apel Alba Iulia, pentru recunoașterea ca vechime în muncă a perioadei de ucenicie, s-a considerat suficientă existența diplomei de absolvire și înscrierea mențiunii școlii în carnetul de muncă, fără a fi necesare probarea celorlalte elemente (salariu, contribuții sociale, adeverință de la școala sau întreprinderea respectivă).

                        Pentru a decide în acest fel, instanța a aplicat prevederile Legii nr. 3/1950 cuprinzând Codul Muncii, și anume art. 78 privind ucenicii, art. 104, art. 106 - 107 și ale art. art. 133 lit. d) privind vechimea în muncă.

                        Acestea au fost opiniile exprimate de instanțele judecătorești în sensul recunoașterii vechimii în muncă pentru perioada de ucenicie. Unele instanțe au menționat în motivare și punctul de vedere al Casei Naționale de Pensii Publice, potrivit căruia ucenicii pot beneficia de valorificarea ca vechime în muncă a perioadei de ucenicie doar dacă dovedesc că în perioada de ucenicie au primit salariu pentru care s-a virat contribuția de asigurări sociale de stat.

                        6. Într-o altă orientare de jurisprudență[9] - susținută de Curtea de Apel Oradea - acțiunea a fost respinsă, în temeiul art. 89 din Regulamentul de aplicare a Decretului nr. 292/1957, respectiv ale art. 32 lit. b) din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 252/1967, pentru aplicarea Legii nr. 27/1966 privind pensiile de asigurări sociale de stat și pensia suplimentară. În această speță, reclamantul a solicitat recunoașterea ca stagiu de cotizare a activității de ucenic dovedită cu mențiunea din carnetul de muncă și adeverință, în care nu se specifică salariul sau plata cotizațiilor, arătând că lipsa acestor mențiuni nu i se poate imputa.

                        7. Într-o altă orientare de jurisprudență[10] - susținută de Curtea de Apel Pitești, Curtea de Apel Suceava, Curtea de Apel Alba Iulia. Curtea de Apel Bacău - solicitările cu acest obiect au fost respinse, reținându-se că perioada în care persoana a urmat cursurile unei școli profesionale de ucenici și a primit salariu, nu trebuie să fie valorificată ca stagiu de cotizare, în cazul în care persoanele respective:

                        - nu pot face dovada plății cotizațiilor de asigurări sociale și

                        - nu au încheiat un contract de muncă cu întreprinderea.

                        Astfel, activitatea fiind prestată în baza unui contract de ucenicie încheiat cu școala profesională nu este luată în considerare ca stagiu de cotizare la calculul pensiei.

                        Această opinie se întemeiază pe următoarele considerente:

                        Pe durata contractului de ucenicie reclamații nu dețineau contracte de muncă, acestea fiind încheiate după absolvirea școlii profesionale. Pe cale de consecință, perioada de ucenicie nu este considerată vechime în muncă. În drept, în acest sens au fost interpretate și aplicate:

                        a) prevederile art. 8 lit. a) din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 981/1967[11];

                        b) prevederile art. 2 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitare de pensii publice[12];

                        c) prevederile art. 133 lit. e) din Legea nr. 3/1950 cuprinzând Codul Muncii.[13]

 

*

*                      *

 

                        Apreciez ca fiind în litera și spiritul legii opinia potrivit căreia perioada de ucenicie constituie vechime în muncă și stagiu de cotizare, potrivit dispozițiilor legale care au reglementat această formă de activitate în perioadele de referință.

 

                        Primul Cod al muncii adoptat prin Legea nr. 3/1950[14], dispunea în art. 78 că: „Sunt ucenici acei care învață o meserie în școli profesionale și ateliere, precum și cei care-și însușesc individual o meserie lucrând în producție sub conducerea unor persoane calificate”.

                        Potrivit art. 133 lit. d) din acest cod, se considera vechime neîntreruptă și perioada în care angajatul urma o școală în scopul pregătirii profesionale.

                        O reglementare mai nuanțată se regăsește în Codul muncii adoptat prin Legea nr. 10/1972[15], care în art. 160 alin. (1) și (2) prevedea:

                        „(1) Calificarea profesională prin ucenicie la locul de muncă se face pe baza contractului de ucenicie și se realizează prin pregătire practică desfășurată în unități de producție sau de servire a populației și prin pregătire teoretică.

                        (2) Ucenicii primesc pe timpul pregătirii bursă sau indemnizație corespunzătoare aportului lor în producție […]”.

                        Totodată, potrivit dispozițiilor art. 208 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată[16]:

                        „(1) Ucenicia la locul de muncă se organizează în baza contractului de ucenicie;

                        (2) Contractul de ucenicie la locul de muncă este contractul individual de muncă de tip particular, în temeiul căruia:

                                   a) angajatorul persoană juridică sau persoană fizică se obligă ca, în afara plății unui salariu, să asigure formarea profesională a ucenicului într-o meserie potrivit domeniului său de activitate;

                                   b) ucenicul se obligă să se formeze profesional și să muncească în subordinea angajatorului respectiv.

                        (3) Contractul de ucenicie la locul de muncă se încheie pe durată determinată”.  

                        Conform art. 209 din același act normativ:

                    „(1) Persoana încadrată în muncă în baza unui contract de ucenicie are statut de ucenic;

                     (2) Ucenicul beneficiază de dispozițiile aplicabile celorlalți salariați, în măsura în care ele nu sunt contrare celor specifice statutului său”.

                        Pe plan internațional ucenicia este reglementată de Recomandările Organizației Internaționale a Muncii nr. 57/1939 și nr. 60/1939 care dispun că ucenicia desemnează orice sistem prin care angajatorul se obligă să angajeze un tânăr pe care să-l învețe ori să-l facă să învețe metodic o meserie în cadrul unei durate prestabilite, iar acesta se obligă să presteze munca pentru care s-a pregătit în serviciul angajatorului.[17]

                        Contractul de ucenicie[18] este sub aspectul naturii juridice, tot un contract individual de muncă, dar de tip particular, deoarece are un obiect complex, care cuprinde nu numai prestarea muncii și plata salariului, ci și ceea ce este determinant pentru acest contract, respectiv formarea profesională într-o anumită meserie, asigurată de angajator, ucenicul salariat obligându-se să urmeze cursurile.

                        În temeiul art. 210 din Codul muncii – norma cadru – a fost adoptată Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, cu modificările și completările ulterioare[19], precum și Normele de aplicare a acestui act normativ, cu modificările și completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 234/2006.[20]

                        Contractul de ucenicie la locul de muncă este definit prin art. 6 alin. (1) din Legea nr. 279/2005, republicată, ca fiind „un contract individual de muncă de tip particular, încheiat pe durată determinată, în temeiul căruia o persoană fizică, denumită ucenic, se obligă să se pregătească profesional și să muncească pentru și sub autoritatea unei persoane juridice sau fizice denumite angajator, care se obligă să-i asigure plata salariului și toate condițiile necesare formării profesionale”.

                        Contractul de ucenicie întrunește[21] trăsăturile oricărui contract individual de muncă, fiind, așadar, un contract numit, bilateral, sinalagmatic, oneros, comutativ, cu executare succesivă, intuitu personae, caracterizat prin subordonarea celui care prestează munca față de angajator.

                        Având în vedere că ucenicul, în afara timpului afectat pregătirii teoretice, prestează o muncă în concordanță cu programul de lucru al angajatorului și este subordonat acestuia, munca sa fiind retribuită, în sensul că primește salariu și eventual alte drepturi bănești, bucurându-se, totodată, de măsurile de protecție socială proprii salariaților, rezultă, indubitabil, că perioada de ucenicie constituie vechime în muncă.[22]

                        În conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 279/2005 „Contractul de ucenicie la locul de muncă se încheie obligatoriu în formă scrisă, în limba română, și se înregistrează în termen de 20 de zile la inspectoratul teritorial de muncă județean, respectiv al municipiului București. Obligația de încheiere a contractului de ucenicie, în formă scrisă, revine angajatorului”.

                        Precizarea din norma citată, în sensul că acest contract se încheie, în mod obligatoriu în formă scrisă, nu afectează, însă, caracterul său consensual și nu îl plasează în sfera contractelor solemne, forma scrisă fiind evident cerută ad probationem și nu ad validitatem[23], putând fi astfel dovedit cu orice mijloc de probă.

                        Pe de altă parte, din succesiunea în timp a actelor normative cu privire la stagiul de cotizare se desprind următoarele aspecte:

                        Art. 106 din Legea nr. 3/1950 dispunea „În vederea organizării Asigurărilor Sociale se stabilesc cotizațiile de asigurări procentuale în raport cu salariile plătite.

                        Cuantumul cotizațiilor de asigurări se va fixa prin decizia Confederației Generale a Muncii, în raport cu felul muncii și cu pericolul ce-l prezintă condițiile în care ea se prestează.

                        Cotizațiile de asigurare sunt în sarcina celor ce angajează și nu pot fi reținute din salariile angajaților”.

                        În același sens au fost și dispozițiile art. 4 din Legea nr. 27/1966 privind pensiile de asigurări sociale și pensia suplimentară.

                        Pe de altă parte, potrivit art. 39 alin. (1) din același act normativ, se considera în vechime în muncă perioada cât o persoană a activat în calitate de angajat, indiferent de felul contractului de muncă și de modul de remunerare a muncii.

                        Potrivit dispozițiilor art. 32 lit. b) din Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 252/1967 pentru aplicarea Legii nr. 27/1966 privind pensiile de asigurări sociale de stat și pensia suplimentară, republicată,[24] „Nu se consideră vechime în muncă timpul servit ca ucenic, practicant sau elev al unei școli profesionale, cu excepția […] celor care fac dovada […] că au primit salariu ori au cotizat la fostele asigurări sociale până la 1 ianuarie 1949”.

                        Prin art. 1 din Decretul nr. 389/1972 cu privire la contribuția pentru asigurările sociale de stat[25], s-a stipulat c㠄Unitățile socialiste de stat, organizațiile cooperatiste, alte organizații obștești, orice alte persoane juridice, precum și persoanele fizice, care folosesc personal salariat, sunt datoare să verse la bugetul asigurărilor sociale de stat, o contribuție de 15% asupra câștigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califică la locul de muncă sau care urmează cursuri de perfecționare profesională, precum și asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai școlilor profesionale, pe timpul cât fac practică în producție, indiferent de forma în care se realizează aceste venituri, de fondul din care se plătesc și de durata contractului de muncă”, iar potrivit art. 5 alin. (2) din același act normativ „Nedepunerea contribuției pentru asigurări sociale de stat nu afectează plata drepturilor de asigurări sociale cuvenite celor asigurați”.

                        Ulterior, și Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială,[26] dreptul comun în materie, anterior Legii nr. 19/2000, a cuprins în art. 9 alin. (1) și (2) și art. 20 alin. (4) dispoziții potrivit cărora:

                        Art. 9:

                        (1) „Vechimea în muncă ce se ia în considerare la stabilirea pensiilor pentru munca depusă este timpul cât o persoană a fost încadrată în baza unui contract de muncă;

                        (2) Dovada vechimii în muncă, în vederea pensionării, se face prin carnetul de muncă, întocmit conform legii”.

                         Art. 20 alin. (4) - Se consideră vechime în munc㠄perioadele pentru care s-a cotizat la fostele asigurări sociale, ori la casele de pensii preluate de stat”.

                        Din economia normelor citate, rezultă că, se consideră vechime în muncă timpul cât un ucenic  a primit salariu sau o altă formă de remunerație, dacă acesta ori angajatorul, potrivit legislației în vigoare la data realizării veniturilor, a cotizat la fondul  asigurărilor sociale ori la casele de pensii preluate de stat.

                        Ulterior, Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale[27], cu modificările și completările ulterioare, a instituit prin art.2 lit. e) organizarea și funcționarea sistemului public de pensii, pe principiul contributivității, conform căruia „fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuțiilor datorate de persoanele fizice și juridice participante la sistemul public, drepturile de asigurări sociale cuvenindu-se pe temeiul contribuțiilor de asigurări sociale plătite”, principiu care se regăsește și în art.2 lit. c) din Legea nr.263/2010, privind sistemul unitar de pensii publice[28], cu modificările și completările ulterioare.

                        Totodată, prin art. 160 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, s-a prevăzut c㠄Vechimea în muncă recunoscută pentru stabilirea pensiilor până la intrarea în vigoare a prezentei legi constituie stagiu de cotizare”, iar art. 161 alin. (2) și (3) din același act normativ dispune:

                        „(2) În condițiile în care, pentru o anumită perioadă, în carnetul de muncă nu sunt înregistrate drepturile salariale, asiguratul poate prezenta acte doveditoare ale acestora. În caz contrar drepturile salariale luate în calcul se consideră egale cu salariul minim brut pe economie, în vigoare în perioada respectivă”;

                        (3) „Fac excepție de la aplicarea prevederilor alin. (2) perioadele anterioare datei de 1 ianuarie 1963 pentru care, la determinarea punctajului mediu anual, se utilizează:

                        a) un punct pentru fiecare lună de stagiu de cotizare realizat în perioadele anterioare datei de 1 septembrie 1947, indiferent de nivelul drepturilor salariale înregistrate în carnetul de muncă sau dovedite ori pentru care în carnetul de muncă nu sunt înregistrate drepturile salariale;

                        b) un punct pentru fiecare lună de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 și data de 31 decembrie 1962 și pentru care în carnetul de muncă nu sunt înregistrate drepturile salariale și nici nu sunt dovedite;

                        c) un punct pentru fiecare lună de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 și data de 31 decembrie 1962, în situația în care prin valorificarea drepturilor salariale din actele doveditoare rezultă, pentru fiecare lună de stagiu de cotizare, un număr de puncte mai mic decât cel prevăzut la lit. b)”.

Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, în art. 16 lit. a) dispune  „Constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii:

                        a) vechimea în muncă recunoscută pentru stabilirea pensiilor până la data de 1 aprilie 2001”, iar art.159 alin.(1) prevede că dovada vechimii în muncă se face cu carnetul de muncă, carnetul de asigurări sociale sau cu alte acte prevăzute de lege. De asemenea, Legea nr.263/2010, a preluat în art.162 alin.(2) și (3), dispozițiile art.161 alin.(2) și (3) din Legea nr. 19/2000, anterior citate.

                        Prin urmare, raportat la dispozițiile legale enunțate, constituie vechime în muncă  perioada în care o persoană a desfășurat activitate în calitate de ucenic și această perioadă poate fi reținută ca stagiu de cotizare, în vederea stabilirii și recalculării drepturilor de pensie potrivit Legii nr. 19/2000 și a Legii nr. 263/2010, atunci când, în raport de prevederile legale aplicabile pe durata efectuării uceniciei, acesta a beneficiat de salariu sau de alte forme de remunerație și, pentru care el, în nume propriu, ori angajatorul, cu reținerea sau nu din drepturile bănești acordate, a plătit contribuția de asigurări sociale.

                        În acest mod se dă eficiență principiului contributivității, astfel cum a fost explicat în practica de unificare a instanței supreme.[29]

 

            Pentru aceste motive, în temeiul dispozițiilor art. 517 din Codul de procedură civilă, solicit admiterea recursului în interesul legii declarat de Avocatul Poporului și pronunțarea unei decizii prin care să se asigure interpretarea și aplicarea unitară a legii.

 

 

 

Procuror  General,

Tiberiu Mihail nițu

 

 

 



[1] Anexa nr. 1 - decizia nr. 1886 din 14 martie 2011 pronunțată în dosarul nr. 8309/101/2010 de Curtea de Apel Craiova - Secția a II-a civila și pentru de conflicte de munca și asigurări sociale, irevocabilă; decizia nr. 6630 din 5 septembrie 2011 a Curții de Apel Craiova, irevocabilă, prin care se menține sentința nr. 130 din 12 mai 2011 pronunțată de Tribunalul Mehedinți, în dosarul nr. 10742/101/2010; decizia civilă nr. 1613 din 29 iunie 2011 a Curții de Apel Timișoara, prin care se menține sentința civilă nr. 1973 din 3 decembrie 2010 pronunțată de Tribunalul Caraș-Severin, în dosarul nr. 2538/115/2010; decizia nr. 2285 din 22 februarie 2012 a Curții de Apel Craiova, prin care se menține sentința nr. 233 din 22 noiembrie 2011 pronunțată de Tribunalul Mehedinți, în dosarul nr. 6079/101/2011; decizia nr. 3813 din 20 martie 2012 pronunțată de Curtea de Apel Craiova - Secția I civilă, irevocabilă, prin care se menține sentința nr. 138 din !9 mai 2011 pronunțată de Tribunalul Mehedinți, în dosarul nr. 1015/101/2011; decizia civilă nr. 1204 din 25 aprilie 2012 a Curții de Apel Timișoara, prin care se menține sentința civilă nr. 1634 din 28 octombrie 2011 pronunțată de Tribunalul Caraș-Severin - Secția I civilă în dosarul nr. 2560/115/2009.

 

[2] timpul cât o persoana a lucrat ca practicant judecătoresc, ca asistent de farmacie după efectuarea stagiului obligatoriu de practică, sau ca practicant în atelierele școlilor profesionale gradul II sau ale liceelor industriale, după absolvirea acestora

[3] Anexa nr. 2 - decizia civilă nr. 58/A din 23 ianuarie 2014, pronunțată de Curtea de Apel Târgu Mureș - Secția l civilă, în dosarul nr. 2938/102/2013, definitivă; decizia civilă nr. 51/M din 21 ianuarie 2013, pronunțată de Curtea de Apel Brașov - Secția civilă și pentru cauze cu minori și de familie, de conflicte de muncă și asigurări sociale, în dosarul nr. 826/64/2012, irevocabilă; decizia civilă nr. 100/A din 14 noiembrie 2013, pronunțată de Curtea de Apel Târgu Mureș - Secția I civilă, în dosarul nr. 2028/102/2013, definitivă; decizia nr. 216/R din 27 martie 2014 a Curții de Târgu Mureș - Secția I civilă, pronunțată în dosarul nr. 7302/102/2012, irevocabilă. 

[4] Anexa nr. 3 - decizia nr. 7471 din 10 iulie 2013 a Curții de Apel Craiova, prin care se menține sentința nr. 2691 din 22 aprilie 2013 pronunțată de Tribunalul Gorj în dosarul nr. 1895/95/2013.

[5] Pe timpul pregătirii practice în producție ucenicii primesc indemnizații lunare, al căror cuantum se va stabili diferențiat, pe ani de pregătire, ținând seama de aportul lor ta realizarea producției

[6] Art. 1 alin. (1) din Decretul nr. 389/1972 are următorul conținut: "Unitățile socialiste de stat, organizațiile cooperatiste, alte organizații obștești, orice alte persoane juridice, precum și persoanele fizice, care folosesc personal salariat, sînt datoare să verse la bugetul asigurărilor sociale de stat, o contribuție de 15% asupra câștigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califică la locul de muncă sau care urmează cursuri de perfecționare profesională, precum și asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai școlilor profesionale, pe timpul cât fac practica în producție, indiferent de forma în care se realizează aceste venituri, de fondul din care se plătesc și de durata contractului de muncă".

[7] Anexa nr. 4 - decizia civilă nr. 2966 din 15 decembrie 2010 a Curții de Apel Timișoara, prin care se menține sentința nr. 941 din 28 mai 2010 pronunțată de Tribunalul Caraș-Severin în dosarul nr. 685/115/2010.

 

[8] Anexa nr. 5 - decizia civilă nr. 594 din 29 aprilie 2010 pronunțată de Curtea de Apel Alba Iulia - Secția pentru de conflicte de muncă și asigurări sociale» în dosarul nr. 2767/97/2009, irevocabilă.

[9] Anexa nr. 6 - Sentința civilă nr. 1223/LMA din 19 decembrie 2011 pronunțată de Tribunalul Satu Mare în dosarul nr. 9008/83/2011, menținută de Curtea de Apel Oradea prin respingerea recursului.

 

[10] Anexa nr. 7 - Sentința civilă nr. 448 din 28 martie 2014 pronunțată de Tribunalul Argeș în dosarul nr. 3425/109/2013, menținută de Curtea de Apel Pitești prin decizia nr. 786 din 25 septembrie 2014; decizia nr. 1389 din 19 noiembrie 2013, irevocabilă, pronunțată de Curtea de Apel Suceava - Secția I civilă, prin care se menține sentința civilă nr. 800 din 22 mai 2013 pronunțată de Tribunalul Botoșani - Secția 1 civilă în dosarul nr. 3423/40/2012; decizia civilă nr. 4758 din 29 noiembrie 2012, irevocabilă, pronunțată de Curtea de Apel Alba Iulia - Secția pentru conflicte de muncă și asigurări sociale, în dosarul nr. 418/57/2012; sentința civilă nr. 729/C din 19 iunie 2013 pronunțată de Tribunalul Neamț - Secția I Civilă, în dosarul nr. 1163/103/2013, irevocabilă prin nerecurare.

[11] Sentința civilă nr. 729/C din 19 iunie 2013 pronunțată de Tribunalul Neamț – Secția I Civilă, în dosarul nr. 1163/103/2013, irevocabilă prin nerecurare.

[12] Decizia nr. 1389/2013 pronunțată de Curtea de Apel Suceava – Secția I Civilă, în dosarul nr. 3423/40/2012.

[13] Decizia civilă nr. 1368/2012 pronunțată de Curtea de Apel Alba Iulia, în dosarul nr. 6648/97/2010.

[14] Publicată în Buletinul Oficial nr. 50 din 8 iunie 1950, în prezent abrogată.

[15] Publicată în Buletinul Oficial nr. 140 din 1 decembrie 1972, în prezent abrogată.

[16] Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011.

[17] Ion Traian Ștefănescu, Contractul de ucenicie la locul de muncă în Revista de drept comercial nr. 7 – 8/2006, pag. 22.

[18] Alexandru Țiclea – Tratat de dreptul muncii, Ed. a IV-a, Universul Juridic, București, 2010, pag. 364.

[19] Publicată în Monitorul Oficial nr. 907 din 11 octombrie 2005.

[20] Publicată în Monitorul Oficial nr. 196 din 2 martie 2006.

[21] Ion Traian Ștefănescu – Tratat teoretic și practic de drept al muncii, Universul Juridic, București, 2010, pag. 499.

[22] Dan Țop – „Unele considerații teoretice privind contractul de ucenicie la locul de muncă”, Pandectele Române nr. 5/2005, pag. 207.

[23] Idem, pag. 208.

[24] Publicată în Buletinul Oficial nr.116 din 25 octombrie 1972, abrogată.

[25] Publicat în Buletinul Oficial nr. 112 din 18 octombrie 1972, abrogat.

[26] Publicată în Buletinul Oficial nr. 82 din 6 august 1977, abrogată.

[27] Publicată în Monitorul Oficial nr.140 dn 1 aprilie 2000, abrogată.

[28] Publicată în Monitorul Oficial nr. 852 din 10 decembrie 2010.

[29] Înalta Curte de Casație și Justiție, Completul competent să judece recursul în interesul legii, decizia nr. 19 din 10 decembrie 2012, publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2013, decizia nr. 19 din 17 octombrie 2011, publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 824 din 22 noiembrie 2011.