Nr.11874/2670/III-5/2011

 

 

 

 

 

 

C ă t r e

PREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

 

                        În  temeiul  art.4142  din  Codul  de  procedură  penală  vă  sesizăm  cu

 

RECURS ÎN INTERESUL LEGII

 

în vederea interpretării și aplicării unitare a dispozițiilor art.42 alin 1, 2 și 3 din Legea nr.161/2003, respectiv pentru interpretarea unitară a noțiunii de acces fără drept la un sistem informatic, determinat de diferențierea practică între:

-         accesul prin intermediul montării la ATM a dispozitivelor de citire a benzii magnetice a cardului autentic și a codului PIN aferent acestuia sau

-         accesul produs prin folosirea la bancomat a cardului falsificat ori chiar a celui autentic, fără acordul titularului său.

 

                        Examenul jurisprudenței actuale evidențiază mai multe orientări cu privire la aceste aspecte și, prin urmare, caracterul neunitar al practicii judiciare, astfel :

 

                        I. 1. Într-o primă opinie, s-a apreciat că montarea dispozitivelor de citire a benzii magnetice a cardului autentic, a video-camerei sau a falsei tastaturi nu constituie acces fără drept la un sistem informatic, infracțiune prevăzută de art.42 alin.1 din Legea nr.161/2003  (Anexele nr. 1, 3, 43-45, 55).

            Instanțele au încadrat această faptă în dispozițiile art.25 din Legea 365/2002, reținându-se că inculpații „au deținut echipamente electronice apte să citească și să memoreze date din cărțile de credit, în scopul obținerii acelor date care permit retragerea sumelor de bani din cărțile de credit” (Anexa nr. 44).

                        Alte instanțe au apreciat c㠄fapta inculpatului de a atașa la un ATM un dispozitiv format dintr-un telefon mobil prevăzut cu cameră video și card de memorie și un suport menit a susține și disimula telefonul în plafonul bancomatului, în scopul de a înregistra codul PIN tastat de utilizatorii acestuia, întrunește elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute de art.46 alin.2 din Legea nr.161/2003, adică deținere fără drept a unui dispozitiv conceput sau adaptat în scopul săvârșirii uneia dintre infracțiunile prevăzute de art.42-45 din aceeași lege” (Anexa nr. 55).

                        Cele mai multe instanțe însă, au menținut încadrarea juridică din actul de sesizare, fără a pune în discuție și fără a se pronunța în mod expres asupra problemei de drept supusă prezentului recurs.

                        Înalta Curte de Casație și Justiție a împărtășit această primă orientare prin deciziile nr. 4009 din 4 decembrie 2008 (Anexa nr. 1), nr. 251 din 26 ianuarie 2011 (Anexa nr. 3), nr. 2416 din 18 iunie 2010 (Anexa nr. 43), nr. 3425 din 5 octombrie 2011 (Anexa nr. 44) și nr. 3354 din 3 octombrie 2011 (Anexa nr. 45).

 

                2. a) Într-o a doua opinie, s-a reținut, dimpotrivă, că, prin montarea la bancomat a dispozitivelor de citire a informațiilor înregistrate pe banda magnetică a cardului și de captare a codului PIN  tastat cu ocazia folosirii cardului de către titularul său, se realizează un acces fără drept la sistemul informatic, prin încălcarea măsurilor de securitate (Anexele nr. 39-41, 46-47).

            În argumentarea acestei opinii, instanțele au apreciat c㠄ATM-ul este un mijloc de colectare, prelucrare și transmitere a unor date informatice, reprezentate de numărul de cont al titularului, care este stocat pe nivelul 2 al benzii magnetice. Pe de altă parte, prin montarea skimmer-lui în fanta bancomatului, prin care se introduce cardul  și se realizează citirea benzii magnetice a fiecărui card în parte, stocându-se informația astfel obținută, au fost încălcate măsurile de securitate care aveau drept scop asigurarea secretului numărului de cont și a operațiunilor efectuate și apărarea împotriva folosirii de către o altă persoană a acestor carduri în vederea fraudării. În consecință, inculpații au accesat fără drept un sistem informatic încălcând astfel măsurile de securitate.” (Anexa nr. 46).

            Cu aceeași motivare, unele instanțe au reținut ca incidente, pentru această situație de fapt, dispozițiile art.44 alin.2, 3 și art. 46 alin.2 alături de cele ale art.42 alin.2, 3 din Legea nr.161/2003 (Anexa nr. 41).

                        În argumentarea acestei opinii, instanțele au apreciat că atât video-camera cât și skimmer-ul au fost deținute în scopul cerut de art.46 alin.2 din Legea nr.161/2003.

            Înalta Curte de Casație și Justiție a împărtășit această orientare prin deciziile nr. 376 din 2 februarie 2010 (Anexa nr. 39), nr. 5288 din 15 septembrie  2006 (Anexa nr. 46) și nr. 2094 din 27 mai 2010 (Anexa nr. 47).

 

                        b)  La același punct de vedere au aderat și instanțele, inclusiv  Înalta Curte de Casație și Justiție prin decizia nr.2991 din 1 martie 2010, care, deși nu au reținut aplicarea art.42 alin.1 din Legea nr.161/2003, au considerat că acesta  ar fi fost aplicabil „în situația în care ar fi fost montate dispozitive de citire a benzilor magnetice la ATM” (Anexa nr. 16).

           

                        II. 1. Cât privește accesarea fără drept a unui sistem informatic, prin încălcarea măsurilor de securitate cu prilejul folosirii la ATM a cardului falsificat, oricare ar fi fost modul în care s-au obținut datele informatice cu care a fost acesta inscripționat, unele instanțe au concluzionat în sensul că fapta întrunește elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute de art.42 alin.1 și 3 din Legea nr.161/2003 (Anexele nr. 42, 45, 47-53).

                        Acest punct de vedere a fost argumentat pe dispozițiile art.35 din Legea nr.161/2003, ale cărui condiții sunt îndeplinite de bancomat, privit nu doar din punct de vedere fizic, ci și ca sistem informatic interconectat la rețeaua de bancomate a băncii din care face parte, fapt care permite un schimb de date informatice ce se realizează de îndată ce cardul falsificat prin inscripționarea datelor aflate pe cardul autentic este „recunoscut” de bancomatul la care este folosit.

                        Instanțele care au aderat la această opinie au încadrat fapta de folosire a cardului falsificat pentru retragere de numerar de la ATM-uri în dispozițiile art.42 alin.1 și 3 din Legea nr.161/2003 alături de cele ale art.24 alin.2 din Legea nr.365/2002, singur (Anexa nr. 42) sau împreună cu  art.27 alin.1 din aceeași lege (Anexele nr. 45, 47-53).

                        Înalta Curte de Casație și Justiție a împărtășit această orientare prin deciziile nr. 1989 din 13 mai 2011 (Anexa nr. 42), nr. 3354 din 3 octombrie  2011 (Anexa nr. 45), nr. 2094 din 27 mai 2010 (Anexa nr. 47), nr. 3503 din 7 octombrie 2010 (Anexa nr. 50), nr. 1457 din 16 aprilie 2010 (Anexa nr. 51) și nr. 3408 din 5 octombrie 2011 (Anexa nr. 53).

 

                        2. a). Dimpotrivă, alte instanțe au apreciat că folosirea cardului falsificat pentru retragerea de numerar de la ATM nu constituie acces fără drept și prin încălcarea măsurilor de securitate la un sistem informatic (Anexele nr. 2-30, 54 ).

                        Instanțele care au împărtășit această opinie au încadrat faptele inculpaților, în sarcina cărora au reținut inscripționarea mai multor carduri blanc cu date informatice preluate de pe cardurile autentice și retragerea a diferite sume de bani din bancomate, în dispozițiile art.24 alin. 1 și 2, art.25 alin. 1 și art.27 alin. 1 din Legea nr. 365/2002.

            Înalta Curte de Casație și Justiție a împărtășit această orientare prin deciziile nr. 251 din 26 ianuarie 2011 (Anexa nr. 3), nr. 1090 din 25 martie  2008 (Anexa nr. 4), nr. 2834 din 17 septembrie 2008 (Anexa nr. 12), nr. 1350 din 9 aprilie 2010 (Anexa nr. 13), nr. 2223 din 12 iunie 2009 (Anexa nr. 15), nr. 2991 din 1 martie 2010 (Anexa nr. 16), nr. 3942 din 26 noiembrie 2009 (Anexa nr. 17), nr. 666 din 22 februarie 2011 (Anexa nr. 22), nr. 3889 din 23 noiembrie 2009 (Anexa nr. 23), nr. 4044 din 15 noiembrie 2011 (Anexa nr. 25), nr. 591 din 16 februarie 2011 (Anexa nr. 27) și nr. 1681 din 14 mai 2008 (Anexa nr. 29).

 

            b). În ipoteza folosirii cardului autentic, fără consimțământul titularului său, pentru retragerea de numerar de la A.T.M. fapta a fost încadrată, exclusiv, în dispozițiile art.27 alin. 1 din Legea nr. 365/2002 (Anexele nr. 31-38).

 

*

 

*                              *

 

                        I. Considerăm că au aplicat corect legea instanțele care au apreciat că prin montarea la ATM a dispozitivului de citire a benzii magnetice a cardului și a video-camerei ori a dispozitivului modificat de tip tastatură, nu se realizează accesul fără drept la un sistem informatic, infracțiune prevăzută de art.42 alin. 1 din Legea nr.161/2003.

            II. Pe de altă parte, folosirea la ATM a cardului inscripționat cu datele culese de pe cardul autentic, oricare ar fi fost modul de obținere a acestora, ori utilizarea cardului autentic, fără acordul titularului său, reprezintă acces fără drept la un sistem informatic, în scopul obținerii de date informatice, prin încălcarea măsurilor de securitate, faptă incriminată de art.42 alin. 1, 2 și 3 din Legea nr.161/2003.

 

            Premisele legale ale practicii neunitare ce fac obiectul prezentului recurs în interesul legii sunt dispozițiile art.42 din Legea nr.161/2003 care  incriminează fapta de acces ilegal la un sistem informatic într-o variantă tip, în alineatul 1 și în două variante agravate, în alineatele 2 și 3:

-         accesul, fără drept, la un sistem informatic, săvârșit în scopul obținerii de date informatice, respectiv

-          accesul la un sistem informatic, prin încălcarea măsurilor de securitate.

            În privința conținutului constitutiv al infracțiunii, în doctrină[1] s-a arătat că elementul material al laturii obiective se realizează prin accesul, fără drept, într-un sistem informatic: stație de lucru, server ori rețea informatică.

Accesul, în sensul legii, desemnează intrarea în tot sau numai într-o parte a sistemului informatic, metoda de comunicare neprezentând importanță. Accesul fără drept la un sistem informatic presupune o interacțiune a făptuitorului cu tehnica de calcul vizată prin intermediul echipamentelor sau diverselor componente ale sistemului (surse de alimentare, butoane de pornire, tastatură, mouse, joystick). Manipularea acestor dispozitive se transformă în solicitări către UCP (unitatea centrală de prelucrare) a sistemului, care va procesa date ori va rula programe de aplicații în beneficiul intrusului.

            Din punct de vedere fizic, urmarea imediată este modificarea pe care acțiunea făptuitorului a produs-o în lumea externă[2]. Aceasta constă în trecerea într-o stare de nesiguranță a sistemului informatic și/sau a resurselor sale. Dacă scopul accesului neautorizat a fost obținerea de date informatice, starea de nesiguranță a sistemului este dublată de starea de nesiguranță a datelor informatice stocate sau prelucrate de acesta.

Încălcarea măsurilor de securitate va determina o transformare efectivă adusă obiectului material al infracțiunii[3], adică entităților materiale care compun sistemele informatice (calculatoare, rețele de calculatoare, elemente hardware – echipamente periferice, cabluri, plăci, servere etc. și software – programe, aplicații, baze de date etc.) sau datelor informatice spre care se îndreaptă atenția făptuitorului. Sub aspectul consecințelor pe care acțiunea incriminată le are asupra valorii sociale ocrotite, urmarea este tocmai starea de pericol, de amenințare, la adresa „domiciliului informatic”.

            Cât privește legătura de cauzalitate între activitatea făptuitorului și urmarea produsă, aceasta rezultă ex re, adică din materialitatea faptei, în cazul accesului neautorizat în formă simplă, respectiv trebuie demonstrată forțarea măsurilor de securitate (parole, coduri de acces etc.), în cazul formelor agravate.

                       

            Cardul emis de o instituție de credit reprezintă un instrument de plată electronică, respectiv un suport de informație standardizat, securizat și individualizat, care permite deținătorului său să folosească disponibilitățile bănești proprii dintr-un cont deschis pe numele lui la emitentul cardului și/sau să utilizeze o linie de credit (în limita unui plafon stabilit în prealabil) deschisă de emitent în favoarea deținătorului cardului, în vederea efectuării uneia sau a mai multora dintre următoarele operațiuni[4] :

            - retragerea sau depunerea de numerar de la terminale precum     ATM-uri, ghișeele emitentului sau ale unei alte instituții obligată prin contract să accepte instrumentul de plată electronică;

            - plata bunurilor achiziționate ori a serviciilor prestate de comercianții acceptanți sau de emitenți, precum și plata obligațiilor către autoritățile administrației publice (impozite, taxe, amenzi etc.);

            - transferurile de fonduri.

            Elementele  de identificare dispuse pe spatele cardului bancar (cele care prezintă interes în prezenta cauză)  sunt reprezentate de[5] :

            - banda magnetică care conține date codificate stocate electronic referitoare la card (titularul cardului, numărul de cont, data expirării etc.) poziționate pe trei sau mai multe piste;

            - zona pentru semnătură;

            - CVV-ul (Card Verification Value) număr format din 3 cifre codat pe banda magnetică a cardurilor valide. Când un card este introdus într-un terminal, CVV se transmite băncii emitente odată cu celelalte informații despre cont, informația fiind apoi procesată împreună cu codul confidențial al emitentului pentru a verifica dacă valoarea transmisă se potrivește cu cea din înregistrare[6];

            - codul CVV2 (pentru cardul VISA) și codul CVC2 (pentru cardul MasterCard) reprezintă un număr format din 3 cifre imprimate pe zona pentru semnătură și înclinate spre stânga. Pe aceeași zonă este imprimat tot înclinat invers și numărul de cont duplicat, care asigură corespondența cu numărul de cont care apare pa fața cardului, putând fi format din întreg acest număr sau din ultimele sale patru cifre.

 

            I.  Skimming-ul reprezintă activitatea de copiere a datelor valide de pe banda magnetică a unui card autentic prin intermediul unui dispozitiv de citire a cardurilor, fără cunoștința posesorului legitim, cu intenția de a fi folosite în scopuri frauduloase. Dispozitivele de skimming pot fi „de mân㔠- hand skimmers, ipoteză în care datele de pe banda magnetică sunt copiate în momentul când cardul este înmânat de către titular unei alte persoane (de regulă, un comerciant în timpul efectuării unei tranzacții) sau montate la ATM-uri sau POS-uri - ATM/POS skimmers, datele de pe banda magnetică fiind înregistrate în momentul când titularul cardului introduce cardul în bancomat, pentru a efectua o tranzacție. În acest din urmă caz skimmer-ul este poziționat pe latura externă a fantei de introducere a cardului și poate avea forma fantei pentru card, fiind lipit chiar deasupra acesteia, astfel încât datele de pe banda magnetică sunt citite și captate înainte ca respectivul card să intre în fanta bancomatului și să se realizeze transmisia de date informatice între card și ATM.

                        Dispozitivele de skimming sunt însoțite de mini video-camere și/sau de dispozitive modificate de tip tastatură (keypads) care înregistrează codul PIN aferent cardului, în momentul tastării acestuia.

                        Din cele anterior arătate rezultă că obținerea datelor de pe banda magnetică a cadrului autentic se realizează  în exteriorul bancomatului și fără ca dispozitivele menționate să intre în vreun fel de conexiune cu sistemul informatic al băncii. În egală măsură, captarea codului pin se realizează în exteriorul ATM-ului și nu presupune acces la sistemul informatic.

 

            Dispozițiile art.42 din Legea nr.161/2003  incriminează accesul fără drept la un sistem informatic. Neîndoielnic că bancomatul, folosit conform destinației sale, este un terminal în cadrul unui sistem informatic din care mai fac parte toate celelalte terminale din rețeaua aceleiași bănci, serverul acesteia etc. Bancomatul este folosit conform destinației sale atunci când, prin intermediul său, se face retragerea de numerar, plata furnizorilor de utilități, transferurile de fonduri, interogarea de sold. În toate aceste situații bancomatul condiționează accesul la baza de date a băncii. Dacă este folosit însă ca simplă entitate materială, suport fizic pentru dispozitivele prin care se realizează skimmingul, el nu se conectează la baza de date a băncii, neîndeplinindu-și rolul de parte a unui sistem informatic.

            De altfel, astfel cum arătam anterior, citirea benzii magnetice a cardului autentic nu este condiționată de atașarea skimmer-lui la bancomat, ea putându-se face și cu un dispozitiv de citire manual, neîndoienic lipsit de orice fel de conexiune cu sistemul bancar. Devine, astfel, evident că operațiunile prin care sunt citite datele de pe banda magnetică a cardului, concomitent cu captarea codului PIN aferent lui, reprezintă doar acte pregătitoare ale infracțiunii de acces fără drept la un sistem informatic: cum citirea datelor de pe banda magnetică a cardului nu este condiționată de atașarea dispozitivului electronic de citire la bancomat, aceeași activitate de captare a datelor de pe banda magnetică ar  primi consecințe juridice diferite datorită unei împrejurări extranee vreunei norme de incriminare – atașarea sau nu a skimmer-lui la bancomat.

                        Așadar, operațiunea de citire a datelor de pe banda magnetică a cardului, prin atașarea skimmer-lui la bancomat, nu interacționează în niciun fel cu soft-ul bancomatului, nu se realizează nici o solicitare către unitatea centrală de prelucrare a sistemului, care să proceseze date ori să ruleze programe de aplicații în beneficiul făptuitorului, astfel că infracțiunea de acces fără drept la sistemul informatic, în ipoteza supusă prezentei analize, este lipsită de însuși elementul său material. 

                                               

                        II. Pentru întocmai aceleași argumente, privite per a contrario, în cazul folosirii la ATM a cardului falsificat sau a celui real, fără consimțământul titularului său, se realizează un acces fără drept la sistemul informatic. De această dată bancomatul este folosit conform destinației sale: introducerea cardului și tastarea codului PIN (prin aceasta din urmă operațiune înlăturându-se măsura de securitate reprezentată de codul de acces), în posesia cărora făptuitorul se află în mod nelegal, determinând „recunoașterea” de către bancomat a cardului falsificat ca fiind un card valid și permițând astfel un schimb de informații între posesorul cardului și mediul de stocare al datelor privitoare la contul bancar, atașat cardului „recunoscut”. Chiar dacă activitatea infracțională s-ar opri aici, nefiind solicitată nicio operațiune financiară, infracțiunea de acces fără drept la un sistem informatic este consumată.

             Urmare operațiunilor anterior arătate s-a realizat o interacțiune a făptuitorului cu tehnica de calcul vizată, prin intermediul componentelor sistemului (tastatura), manipularea acesteia transformându-se în solicitări către unitatea centrală de prelucrare a sistemului, care îi vor permite posesorului nelegitim al cardului accesul către date informatice din sistemul bancar. Prin aceasta, datele informatice stocate au devenit vulnerabile, integritatea lor fiind amenințată. Cum legătura de cauzalitate dintre acțiunea făptuitorului și urmarea produsă datelor informatice rezultă din însăși materialitatea faptei, latura obiectivă a infracțiunii de acces fără drept la un sistem informatic este realizată.

            Cât privește latura subiectivă, fapta este săvârșită cu intenție.

                        În concluzie, prin folosirea la ATM a cardului falsificat sau a celui real, fără consimțământul titularului său, sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii de acces fără drept la un sistem informatic. Folosit conform destinației sale, bancomatul face parte din sistemul informatic bancar, datele transmise și receptate de acest dispozitiv fiind protejate prin măsuri de securitate încorporate în sistemul de citire a cardurilor și în codul PIN.

 

*

*                              *

 

            Potrivit  art.44 alin. 2, 3 din Legea nr.161/2003 constituie infracțiune transferul neautorizat de date dintr-un sistem informatic, respectiv dintr-un mijloc de stocare a datelor informatice, iar prin art.46 alin. 2 din același act normativ este incriminată fapta de deținere, fără drept, a unui dispozitiv, program informatic, parolă, cod de acces sau dată informatică, dintre cele care permit accesul total sau parțial la un sistem informatic, în scopul săvârșirii uneia dintre infracțiunile prevăzute la art.42-45. Skimmer-ul, video-camera și falsa tastatură de bancomat sunt dispozitive deținute în scopul săvârșirii unui acces, fără drept la sistemul informatic, iar datele informatice și codul de acces obținute prin folosirea acestor dispozitive permit accesul total sau parțial la un sistem informatic, putând fi utilizate fie pentru inscripționarea ulterioară a unor carduri clonate, fie pentru plata unor tranzacții on-line. Textele legale menționate devin în egală măsură incidente și în cazul folosirii unui skimmer atașat la bancomat, dar și în cazul obținerii datelor de pe banda magnetică a cardului cu ajutorul unui hand-skimmer.

            Pe de altă parte, este de observat că Legea nr.161/2003 cuprinde infracțiuni îndreptate contra confidențialității și integrității datelor și sistemelor informatice, în timp ce Legea nr.365/2002 privind comerțul electronic prevede infracțiuni îndreptate împotriva securității și integrității instrumentelor de plată electronice. Spre deosebire de primele infracțiuni, cele din urmă sunt îndreptate efectiv spre integritatea fizică a instrumentului de plată care este clonat sau falsificat.

            Astfel, art.24 din Legea nr. 365/2002 incriminează, în alin.1, falsificarea unui instrument de plată electronică, iar, în alin. 2, punerea în circulație sau deținerea în vederea punerii în circulație a unui astfel de instrument falsificat. Art.27 alin.1 din aceeași lege sancționează efectuarea de operațiuni financiare prin utilizarea unui instrument de plată, fără consimțământul titularului său.

            Pe de altă parte, art.25 din Legea nr. 365/2002 (reținut greșit de unele instanțe în cazul montării la ATM a dispozitivelor de citire a benzii magnetice a cardului autentic și a codului PIN) incriminează fabricarea ori deținerea de echipamente, inclusiv hardware sau software, cu scopul de a servi la falsificarea instrumentelor de plată electronică. Sunt avute în vedere dispozitivele prin care se inscripționează cardurile (de tipul MSR-lui, spre pildă) cu datele culese prin skimmer.

Scopul acestei infracțiuni este producerea unui alt card, cu existență fizică de sine-stătătoare, identic cu cel autentic, care să poată fi folosit întocmai ca acesta. Scopul skimming-lui este obținerea de date informatice, desigur lipsite de existență materială, care pot fi ulterior folosite pentru inscripționarea unor carduri clonate, dar și pentru plata on-line. În această din urmă situație nu există un card falsificat în materialitatea lui, ci datele informatice obținute în modalitatea anterior enunțată sunt folosite pentru accesul fără drept la sistemul informatic bancar.

Pentru acest motiv nu dispozițiile art.25 din Legea nr. 365/2002, ci cele ale art.46 alin.2 din Legea nr.161/2003 sunt incidente în cazul montării la ATM a dispozitivelor de citire a benzii magnetice a cardului autentic și a codului PIN aferent acestuia. Cât privește infracțiunea prevăzută de art.44 alin. 2, 3 din Legea nr.161/2003, reținută de unele instanțe în concurs cu cele prevăzute de art.46 alin. 2 și art.42 alin. 2, 3 din aceeași lege, este de observat că prin copierea datelor de pe banda magnetică a cardului autentic nu se realizează un transfer de date informatice, acestea nedispărând din mediul de stocare, nepărăsind, prin copiere, banda magnetică de pe care au fost captate.

            În concluzie, din analiza textelor legale anterior amintite, rezultă că, în vederea  pregătirii săvârșirii infracțiunilor din Legea comerțului electronic, se pot  săvârși infracțiuni îndreptate împotriva securității datelor sau sistemelor informatice, cum este și aceea de acces ilegal într-un sistem informatic. Așadar, accesul ilegal în sistemul informatic se face, de regulă, în scopul săvârșirii uneia sau mai multora dintre infracțiunile prevăzute de Legea comerțului electronic, situație  care justifică reținerea unui concurs de conexitate etiologică în care accesul ilegal reprezintă mijlocul prin care efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos, adică scopul, se realizează.

 

                        Pentru argumentele arătate apreciem că:

            I. Încadrarea juridică ce se impune a fi dată faptei de a monta la bancomat dispozitive de citire a benzii magnetice a cardului, mini-videocamere sau dispozitive tip tastatură este aceea prevăzută de art.46 alin. 2 din Legea nr.161/2003.

            II. Cât privește folosirea la bancomat, pentru retrageri de numerar sau orice alte operațiuni financiare, a unui card falsificat sau a unuia real, fără consimțământul titularului său, fapta întrunește elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute de art.42 alin.1,2 și 3 din Legea nr.161/2003, săvârșită în concurs ideal cu cea prevăzută art.24 alin.2 din Legea nr.365/2002 sau art.27 alin.1 din aceeași lege, după caz.

 

*

 

*                    *

 

            Având în vedere cele expuse, vă solicităm să constatați că această problemă de drept a primit o soluționare diferită din partea instanțelor judecătorești și, printr-o decizie obligatorie, să stabiliți modul unitar de interpretare și aplicare a dispozițiilor legale.

 

 

Adjunctul Procurorului  General[7]

GABRIELA SCUTEA

 

 

 

 

 

 

 



[1] Maxim Dobrinoiu – Infracțiuni în domeniul informatic, Editura C.H.Beck, București, 2006, pag.149

[2] Ibidem, pag.159

[3] Ibidem, pag.148

 

[4] Art.2 pct.1 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.6 din 11 octombrie 2006 privind emiterea și utilizarea instrumentelor de plată electronică și relațiile dintre participanții la tranzacțiile cu aceste instrumente

5 Adrian Cristian Moise, Metodologia investigării criminalistice a infracțiunilor informatice, Universul Juridic, București, 2011, pag.289).

[6] Ioan Dascălu, Ion Tomescu, Diță Bondarici, Frauda în domeniul cardurilor, Editura Sfinx 2000, Târgoviște 2003., pag.31

[7] Conform art.7 din regulamentul de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin ordinul ministrului justiției nr.529/C/2007, în condițiile vacanței funcțiilor de procuror general și prim-adjunct al procurorului general