Nr. 468/C2/969/III-5/2013

 

Recurs în interesul legii expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție la 24 aprilie 2013

 

   C ă t r e,

 

PREȘEDINTELE  ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

 

În temeiul dispozițiilor art.514 din Codul de procedură civilă, formulez prezentul

 

RECURS  ÎN  INTERESUL LEGII

 

                În practica instanțelor de judecată s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la: „interpretarea și aplicarea dispozițiilor  art. 1 alin. (1)  din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2011 în referire la revizuirea pensiilor prevăzute de art. 1 lit. c) – h) din Legea nr. 119/2010, atunci când printr-o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă s-a dispus anularea deciziei de recalculare emise  în temeiul Legii nr. 119/2010 și menținerea în plată a pensiei de serviciu, în cuantumul anterior”.  

 

Urmare sesizării nr. 8/CC din 22 februarie 2013 a Colegiului de Conducere al Curții de Apel Pitești, transmisă prin adresa nr. 1/S.U./2013 din 11 martie 2013 a Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul competent să judece recursul în interesul legii, s-a suplimentat verificarea de jurisprudență în problema de drept enunțată, constatându-se caracterul neunitar al acesteia.

Cazuistica analizată este circumscrisă ipotezelor în care deciziile de recalculare a  pensiilor prevăzute de art. 1 lit. c) – h) din Legea nr. 119/2010, emise  în temeiul acestui act normativ și al Hotărârii de Guvern nr. 737/2010 au fost anulate prin hotărâri  judecătorești definitive și irevocabile, iar după revizuirea din oficiu a pensiei, în temeiul art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2011, decizia de revizuire a fost contestată, invocându-se încălcarea dreptului de proprietate și a principiului stabilității raporturilor juridice izvorâte din hotărârile judecătorești precedente.

În aceste cauze, instanțele au pronunțat soluții diferite, după cum urmează:

 

I. Într-o primă orientare jurisprudențială majoritară, contestațiile au fost respinse, iar deciziile de revizuire emise în temeiul art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2011 au fost menținute ca legale, reținându-se că prin acest act normativ s-a reglementat o altă etapă în procesul de transformare a pensiilor speciale, în pensii de asigurări sociale, etapă în care s-a procedat la revizuirea, cu respectarea principiului contributivității, a cuantumului pensiilor prevăzute de art. 1 lit. c) – h) din Legea nr. 119/2010 care au făcut obiect al recalculării.

Faptul că decizia de recalculare precedentă a fost anulată în cadrul unei proceduri judiciare ce a fost finalizată printr-o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă prin care s-a dispus și menținerea în plată a pensiei de serviciu anterioare, nu înseamnă că nu mai pot fi aplicate prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2011.

Dimpotrivă, și în aceste situații sunt incidente dispozițiile art. 1 alin. (1) din acest act normativ, întrucât obligațiile rezultate din anularea prin hotărâri judecătorești definitive și irevocabile a deciziilor de recalculare emise în temeiul Legii nr. 119/2010 subzistă doar atâta timp cât este în vigoare și temeiul legal în baza căruia au fost pronunțate hotărârile judecătorești respective.

În acest sens s-a pronunțat și Curtea Constituțională, prin decizia nr. 215 din 13 martie 2012, prin care s-a arătat că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2010 instituie o nouă procedură, de revizuire a pensiilor, distinctă și ulterioară celei realizate prin Legea nr. 119/2010.

Ca atare, puterea de lucru judecat de care beneficiază hotărârea judecătorească anterioară prin care s-a anulat decizia de recalculare a pensiei emise în temeiul Legii nr. 119/2010 va funcționa numai pentru perioada de timp cât obiectul judecății precedente este în ființă și cât timp se păstrează temeiul juridic ce a stat la baza emiterii sale, iar obligațiile rezultate din anularea deciziilor de recalculare subzistă doar atâta timp cât este în vigoare temeiul legal în baza căruia au fost pronunțate hotărârile judecătorești definitive și irevocabile.

Se apreciază că astfel nu se aduce atingere dreptului de proprietate, invocându-se considerentele formulate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauza Frimu împotriva României[1] și nici principiului stabilității raporturilor juridice, întrucât respectarea acestui principiu nu exclude o intervenție ulterioară a legiuitorului, dacă anumite circumstanțe obiective sunt de natură să impună o atare intervenție, cerințele impuse de Convenție fiind ca ingerința să fie legitimă și să păstreze un just echilibru. (Anexa I)

 

II. Într-o a doua orientare jurisprudențială minoritară, contestațiile au fost admise, iar deciziile de revizuire au fost anulate, considerându-se că dispozițiile   art. l alin. (l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.59/2011 nu sunt aplicabile, întrucât se încalcă autoritatea de lucru judecat izvorâtă din hotărâri judecătorești irevocabile prin care s-a stabilit în favoarea reclamanților dreptul de a beneficia în continuare de pensia specială, în cuantumul avut anterior aplicării Legii nr. 119/2010, invocându-se principiile ce decurg din jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului în cauza Pravednaya împotriva Rusiei[2].

Astfel, s-a arătat că aspectul pozitiv al puterii de lucru judecat presupune ca partea care a câștigat procesul să se poată prevala, într-o nouă judecată, de dreptul recunoscut printr-o hotărâre judecătorească, fără ca instanța în fața căreia este invocată această apărare să mai poată lua în discuție existența dreptului, ceea ce rezidă în obligativitatea dezlegărilor date prin hotărârea judecătorească anterioară cu privire la problemele de drept dezbătute care sunt reiterate în noul litigiu.

Întrucât dreptul de a beneficia de cuantumul pensiei, astfel cum a fost stabilit anterior recalculării efectuate în baza Legii nr. 119/2010 a fost recunoscut printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă prin care s-a stabilit că aplicarea acestui act normativ este contrară principiilor instituite prin Convenția Europeană a Drepturilor Omului, nu se mai poate recurge la revizuirea pensiei prin aplicarea  Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2011 decât cu încălcarea principiului securității raporturilor juridice și al drepturilor astfel stabilite care constituie un „bun” în sensul art. 1 din Primul Protocol adițional la Convenție.  

S-au invocat și considerentele formulate în cuprinsul deciziei nr. 215 din 13 martie 2012 pronunțată de Curtea Constituțională prin care s-a arătat că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2011 nu cuprinde prevederi care să împiedice executarea unor hotărâri judecătorești definitive și irevocabile, atâta timp cât este în vigoare temeiul legal în baza căruia aceste hotărâri au fost pronunțate. (Anexa II)

 

Apreciez prima orientare jurisprudențială ca fiind în litera și spiritul legii,  din următoarele considerente:

            În temeiul Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, s-a realizat recalcularea tuturor pensiilor speciale prin determinarea punctajului mediu anual și a cuantumului fiecărei pensii, în scopul integrării pensiilor de serviciu în sistemul public de pensii, utilizându-se algoritmul de calcul prevăzut de Legea nr. 19/2000. Cuantumul pensiilor a fost determinat prin înmulțirea punctajului mediu anual realizat cu valoarea punctului de pensie, pe baza documentelor existente în dosarele de pensionare[3]

            Această măsură legislativă a fost analizată de Curtea  Europeană a Drepturilor

Omului în cauzele Frimu împotriva României (1) și Abăluță și alții împotriva României[4] constatându-se că reforma sistemelor de pensii s-a bazat pe motive obiective invocate la momentul adoptării Legii nr. 119/2010, respectiv contexul economic și corijarea inegalităților existente între diferitele sisteme de pensii[5]. S-a observat că reducerea cuantumului pensiilor reclamanților a reprezentat o modalitate de a integra aceste pensii în sistemul unitar prevăzut de Legea nr. 19/2000 și ulterior de Legea nr. 263/2010, fiind menite să asigure echilibrul bugetar și să corijeze disparitățile existente între diferitele sisteme de pensii, astfel încât motivele invocate pentru adoptarea acestei legi nu au fost considerate nerezonabile sau disproporționate[6].  

            În ambele cauze, Curtea a considerat că măsurile criticate de reclamanți nu au fost de natură să-i facă pe aceștia să suporte o sarcină disproporționată și excesivă, incompatibilă cu dreptul de proprietate și reclamanții nu au fost în mod nejustificat discriminați în raport cu alți pensionari.

            Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 59 din 29 iunie 2011 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor[7] s-a instituit o nouă procedură, de revizuire a pensiilor, distinctă și ulterioară celei realizate prin Legea nr. 119/2010.          Intervenția legislativă a fost determinată de existența unei situații extraordinare, motivată de Guvern prin trei elemente interdependente și anume: lipsa identificării documentelor necesare dovedirii în totalitate a veniturilor în cadrul procesului de recalculare; impactul negativ al acestei situații asupra valorificării dreptului la pensie al beneficiarilor acestei legi, precum și necesitatea stabilirii unei etapizări în procesul de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivității și al egalității, în scopul stabilirii în mod just și echitabil a drepturilor de pensie, astfel încât persoanele îndreptățite să aibă posibilitatea să identifice și să depună la casele teritoriale de pensii toate documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii activități profesionale[8].

Astfel, prin art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2011 s-a prevăzut că pensiile prevăzute de art. 1 lit. c) – h) din Legea nr.119/2010 care au făcut obiectul recalculării conform prevederilor acestei legi se revizuiesc, din oficiu, de către casele teritoriale de pensii în evidența cărora se află dosarele de pensie, prin emiterea unor decizii de revizuire, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestei ordonanțe.

            Prin art. 1 alin. (3) din același act normativ a stabilit că pensiile prevăzute la alin. (1) pot fi revizuite și la cererea beneficiarului, dacă acesta depune la casa teritorială de pensii, în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței, noi acte doveditoare, întocmite conform prevederilor legale, din care rezultă alte date și elemente decât cele existente la dosarul de pensie, care se au în vedere la stabilirea stagiului de cotizare și a punctajului mediu anual.

            Din aceste dispoziții legale, rezultă că procedura de revizuire a pensiilor era obligatoriu a fi începută de casele teritoriale de pensii, din oficiu, în privința beneficiarilor drepturilor de pensie, norma având caracter dispozitiv.

            Din formularea cuprinzătoare a dispozițiilor art. 1 alin. (1) al ordonanței, rezultă că au format obiect al procedurii de revizuire toate deciziile de recalculare a pensiei, emise în temeiul Legii nr. 119/2010, fără vreo distincție, după cum acestea au fost sau nu atacate în justiție, iar în această din urmă ipoteză, indiferent dacă au fost sau nu menținute de instanțe.

            Întrucât ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus, sfera de aplicare a procedurii instituite prin acest act normativ nu poate fi limitată doar la revizuirea deciziilor de recalculare care nu au fost contestate în justiție ori în privința cărora contestațiile au fost respinse și nici la procedurile inițiate de beneficiarii deciziilor de recalculare a pensiilor emise în baza Legii nr. 119/2010 care au formulat cereri în temeiul art. 1 alin. (3) din ordonanță.

            Pe de altă parte, din perspectivele identificate de instanțele de judecată care au adoptat orientarea minoritară, analiza efectuată de Curtea Constituțională prin deciziile menționate anterior a relevat că dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2011 nu fac trimitere și nici nu urmăresc anularea ori lipsirea de efect a hotărârilor judecătorești prin care s-au anulat deciziile de recalculare emise în temeiul Legii nr. 119/2010 și al Hotărârii de Guvern nr. 737/2010. Dimpotrivă, s-a arătat că: „actul normativ criticat instituie o nouă procedură administrativă de calcul a pensiei, ce trebuie văzută ca o etapă distinctă, ulterioară recalculării. Deși au vizat, în esență, același obiectiv, respectiv recalcularea pensiilor de serviciu conform principiului contributivității, Hotărârea Guvernului nr. 737/2010 și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2010 sunt acte normative distincte, procedurile fiind de asemenea, separate și succesive. Prin urmare, (...) Guvernul nu a intervenit pe cale legislativă pentru lipsirea de efect a unor hotărâri judecărorești, ci a instituit o nouă procedură ce a urmărit stabilirea cât mai echitabilă și justă a pensiilor persoanelor menționate la dispozițiile art. 1 lit. c) – h) din Legea nr. 119/2010”[9].

            Aceste statuări se impun în temeiul efectului  obligatoriu al deciziilor Curții Constituționale, puterea de lucru judecat ce însoțește actele jurisdicționale, deci și deciziile instanței de contencios constituțional fiind atașată nu numai dispozitivului, ci și considerentelor pe care se sprijină acesta[10].

            Din aceste perspective, apreciem că nu pot fi reținute pretinsele încălcări ale art. 6 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului și art. 1 din Primul Protocol adițional.

            În plus, din prevederile art. 3 ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 59/2011, rezultă că s-a urmărit ca, în procedura de revizuire să nu fie afectate, prin restituire, drepturile de pensie deja încasate de beneficiari, fie în baza unor hotărâri judecătorești, fie în baza deciziiilor de recalculare, de vreme ce obligația de restituire institutită prin text vizează doar plata către beneficiari a diferențelor dintre cuantumul cuvenit al pensiei, rezultat în urma recalculării și cel obținut în urma revizuirii, pentru perioada de la 1 septembrie 2010 și până la data revizuirii.

            Această concluzie este susținută și de prevederile art.14 din Legea nr. 6 din 21 februarie 2013 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2013 în care se arată că: „Drepturile de pensii obținute în baza unor hotărâri judecătorești definitive și irevocabile, ca urmare a contestării recalculării și revizuirii efectuate pentru categoriile de pensii prevăzute la art. 1 lit. c) - h) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, cu modificările ulterioare, și de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2011 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor prevăzute la art. 1 lit. c) - h) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, aprobată prin Legea nr. 109/2012, se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat.”           

            Ca atare, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 59/2011 nu a retroactivat asupra prestațiilor deja încasate de beneficiarii drepturilor de pensie, acestea nefiind supuse restituirii, iar efectele hotărârilor judecătorești prin care s-au anulat deciziile emise în temeiul Legii nr. 119/2010 și s-a dispus plata pensiilor în cuantumul avut anterior recalculării au rămas câștigate pe toată perioada cuprinsă între data rămânerii definitive și irevocabile a acestor hotărâri judecătorești și data emiterii deciziilor de revizuire în temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2011.

            În acest sens, invocam mutatis mutandis considerentele deciziei nr. 1286 din 29 septembrie 2011 pronunțată de Curtea Constituțională prin care s-a arătat că: „Ceea ce se subsumează, în mod evident, conceptului de facta praeterita este dobândirea calității de pensionar însă, cu privire la drepturile rezultate în urma obținerii calității menționate, se observă că acestea se constituie în veritabile efecte rezultante ale actului de pensionare, ceea ce nu înseamnă că actul de pensionare determină a priori și ad aeternum cuantumul pensiei/drepturilor aflate în plată. Astfel, prestațiile de asigurări sociale, subsecvente actului de pensionare, nu pot fi considerate ab initio ca fiind facta praeterita. Ele devin facta praeterita pe măsura curgerii timpului, însă cuantumul pensiei la care este îndrituit pensionarul pentru perioada ce urmează unei luni încheiate este mai degrabă un efect viitor al raporturilor juridice trecute - facta futura, întrucât raportul juridic trecut (...) se constituie chiar în dobândirea calității de pensionar și toate prestațiile succesive lunare sub forma pensiei sunt facta futura, care, pe măsura trecerii timpului, devin facta praeterita”[11].

Situațiile juridice rezultate din cauzele analizate sunt diferite de cele în care Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat anterior încălcări ale drepturilor fundamentale, bunăoară prin intervenția legislativului de natură a refuza sau omite executarea[12] ori prin promovarea unor căi extraordinare de atac ce constituiau un „apel deghizat”[13].

 

*

*                           *

 

Ca atare, în interpretarea și aplicarea dipozițiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/201, sunt supuse revizuirii și pensiile prevăzute de art. 1 lit. c) – h) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor care au făcut obiectul recalculării conform prevederilor aceleiași legi atunci când deciziile de recalculare emise în temeiul Legii nr. 119/2010 și al Hotărârii de Guvern nr. 737/2010 au fost anulate prin hotărârie judecătorești irevocabile, fiind menținut cuantumul pensiei anterioare.   

                       

            Pentru aceste motive, în temeiul art. 517 din  Codul de procedură civilă, solicit admiterea recursului în interesul legii și pronunțarea unei decizii prin care să asigurați interpretarea și aplicarea unitară a legii în această chestiune de drept.

 

ADJUNCTUL  PROCURORULUI GENERAL*

Gabriela Scutea

 

 

 

 

 

 

___________________

* În condițiile vacantării funcției de Procuror General și de Prim – Adjunct al Procurorului General, potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (3) din Regulamentul de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin Ordinul nr. 529/C/2007 al Ministrului Justiției, publicat în Monitorul Oficial, partea I, nr. 154 din 5 martie 2007.

 

 

 

 

 



[1] Cerere nr. 45312/11, Hotărâre din 7 februarie 2012;

[2] Cererea nr. 69529/01, Hotărâre din 18 noiembrie 2004;

[3] Procedura de recalculare a pensiilor prevăzute de art. 1 lit. c) – h) din Legea nr. 119/2010 a fost detaliată și s-a desfășurat în baza  metodologiei de recalculare prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 737 din 21 iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 528 din 29 iulie 2010 care, în cuprinsul art. 2 a stabilit un termen de 30 de zile de la data intrării sale în vigoare, pentru realizarea acestor operațiuni.

                Potrivit art. 5 alin. (1) din această metodologie, recalcularea pensiilor de serviciu, prin determinarea punctajului mediu anual în sistemul public s-a făcut pe baza documentelor existente în dosarele de pensii.

                Hotărârea Guvernului nr. 737/2010 a fost ulterior abrogată prin art. 4 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 59/2010, publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 457 din 30 iunie 2011; 

[4] Cererea nr. 45312/11, decizie din 7 februarie 2012 și cererea nr. 63627/11, decizie din 15 mai 2012. Deși în  privința reclamanților din cauza Abăluță vs. România,  procedura de recalculare s-a desfășurat în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 735/2010, iar revizuirea deciziilor a fost reglementată de Ordonața de urgență a Guvernului nr. 1 din 28 ianuarie 2011, considerentele de principiu și statuările instanței de contencios european sunt similare;

[5] Frimu c/a României (1), §42; Abăluță c/a României, § 15;

[6] Frimu, § 44; Abăluță, §16;

[7] Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59 din 29 iunie 2011 a fost publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 457 din 30 iunie 2011 și aprobată prin  Legea nr. 109 din 4 iulie 2012, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 461 din 9 iulie 2012;

 

[8] Aceste argumente din expunerea de motive au fost analizate de Curtea Constituțională care, în cadrul controlului de constituționalitate, din perspectiva criticilor de neconstituționalitate extrinsecă, a observat că existența unei situații extraordinare a fost motivată de Guvern și, totodată, a impus o intervenție legislativă urgentă. Instanța de contencios constituțional a observat că modalitatea aleasă era cea mai rapidă și eficientă pentru a pune la adăpost drepturile ocrotite de art. 47 din Constituție și pentru a evita încălcarea lor (decizia nr. 214 din 13 martie 2012, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 370 din 31 mai 2012, decizia nr. 215 din 13 martie 2012, publicată în Monitorul oficial, partea I, nr. 315 din 11 mai 2012). În același sens, indicăm și expunerea de motive a proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2011;   

[9] Curtea Constituțională, decizia nr. 214/2012, precit.;

[10] În acest sens, decizia nr. 1/1995 a Plenului Curții Constituționale; 

[11] Publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 845 din 29 noiembrie 2011;

[12] A contrario, Antonakopoulos, Vortsela și Antonakopoulou vs. Grecia, Hotărâre din 14 decembrie 1999, cererea nr. 37098/97 § 31; Dimitrios Georgiadis, Hotărâre din 28 martie 2000, § 32 în care s-a reținut că legiuitorul, intervenind după pronunțarea hotărârii judecătorești definitive și irevocabile prin declararea ca prescrise a pretențiilor reclamanților a rupt justul echilbru ce trebuia să existe între apărarea dreptului de proprietate și apărarea interesului general;

[13] A contrario, Pravednaya vs. Rusia, Hotărâre din 18 noiembrie 2004, cererea nr. 69529/01 prin care s-a reținut încălcarea art.6 din Convenție și a dispozițiilor art.1 din Protocolul adițional nr. 1 prin desființarea într-o cale extraordinară de atac exercitată de autoritatea administrativă însărcinată cu punerea în executare, a hotărârii judecătorești care consfințea drepturile reclamantei, demersul autorității fiind fundamentat pe un act normativ concomitent desfășurării procedurii în care reclamanta obținuse câștig de cauză(§ 27-34) și prin lipsirea reclamantei, în această modalitate, de beneficiul drepturilor de pensie în cuantumul stabilit prin hotărârea judecătorească executorie (§ 37-42);