Nr. 13250/5249/III-5/2012

        din 1 martie 2013                                      

 

 

Recurs în interesul legii expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție la 1 martie 2013

 

 

    C ă t r e,

 

PREȘEDINTELE  ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

      În  conformitate cu prevederile art. 514 din Codul de procedură civilă, formulez prezentul            

 

RECURS  ÎN  INTERESUL LEGII

 

În practica judiciară s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la „natura juridică a termenului de 3 luni prevăzut de dispozițiile art. 460 alin. (1) Cod procedură civilă, la dispoziția creditorului, debitorului sau organului de executare, pentru a sesiza instanța de executare cu validarea popririi.” 

 

                   I. Astfel, unele instanțe de judecată au apreciat că termenul de 3 luni prevăzut de dispozițiile art. 460 alin.(1) din Codul de procedură civilă, este unul imperativ, nerespectarea sa atrăgând decăderea creditorului, debitorului sau organului de executare din dreptul de a solicita instanței de executare validarea popririi.

                        În acest sens, s-a reținut că, în conformitate cu prevederile art. 460 Cod procedură civilă, dacă terțul poprit nu își îndeplinește obligațiile ce îi revin pentru efectuarea popririi, inclusiv în cazul în care, în loc să consemneze suma urmăribilă a eliberat-o debitorului poprit, creditorul, debitorul sau organul de executare, în termen de 3 luni de la data când terțul poprit trebuia să consemneze sau să plătească suma urmăribilă, poate sesiza instanța de executare, în vederea validării popririi.

                        Din interpretarea coroborată a prevederilor acestui articol cu dispozițiile art. 456 din Codul de procedură civilă, rezultă că terțul poprit trebuie  să-și îndeplinească obligația în termen de 15 zile de la comunicarea popririi, iar creditorul poate, dacă terțul poprit nu-și îndeplinește această obligație, să ceară, în termen de 3 luni de la data când acesta trebuia să își execute obligația, validarea popririi.

                        Totodată, potrivit dispozițiilor art. 103 Cod procedură civilă, neexercitarea oricărei căi de atac și neîndeplinirea oricărui act de procedură în termenul legal, atrage decăderea, afară de cazul când legea dispune altfel sau când partea dovedește că a fost împiedicată printr-o împrejurare mai presus de voința ei.

                        Cum cererea de validare reprezintă un act de procedură, în sensul acestei norme legale, în situația în care nu este formulată în termenul de 3 luni prevăzut de lege în favoarea celor în drept să ceară validarea, termen al cărui punct de plecare este clar delimitat de lege, anume expirarea celor 15 zile de la data când terțul a primit înștiințarea de efectuare a popririi, în cauză, operează decăderea, ca sancțiune de drept procesual civil pentru neefectuarea în termen a actelor de procedură.

                        Prin urmare, terțul poprit nu are la dispoziție un termen de 3 luni pentru îndeplinirea obligației, ci acest termen este pentru creditor și numai înăuntrul acestuia, el poate formula cererea de validare a popririi, după expirarea acestui termen cererea fiind tardivă, astfel încât, acest termen nu este unul prohibitiv, ci unul imperativ din punct de vedere al caracterului său. (Anexa I)

 

                       II. Alte instanțe, dimpotrivă, au considerat că termenul de 3 luni prevăzut de art. 460 alin.(1) din Codul de procedură civilă, este unul prohibitiv care împiedică formularea cererii de validare a popririi înainte de împlinirea lui.

                        Prin urmare, formularea cererii de validare a popririi după împlinirea acestui termen nu este supusă vreunei sancțiuni, dar este, totuși, limitată de împlinirea termenului de perimare a executării silite de 6 luni, prevăzut de art. 389 din Codul de procedură civilă. (Anexa II)

 

                        Apreciem  primul punct de vedere exprimat ca fiind în acord cu litera și spiritul  legii, pentru următoarele considerente:

 

      Instituția popririi, ca formă a executării silite indirecte prin care se valorifică sumele de bani, titlurile de valoare sau alte bunuri incorporale urmăribile datorate debitorului urmărit de către o terță persoană, joacă un rol deosebit de important în condițiile societății contemporane, fiind folosită tot mai frecvent, în raporturile dintre participanții la viața juridică.

     Explicația se datorează avantajelor pe care le prezintă procedura popririi, dar și faptului că poprirea poartă, de regulă, asupra salariului debitorului care constituie un element important al patrimoniului acestuia.[1]

      Astfel, unul din avantajele popririi constă în faptul că aceasta se realizează prin intermediul unei proceduri ce conferă suplețe și rapiditate în recuperarea creditului, elemente de natură a o face preferabilă altor proceduri execuționale.

      În acest sens, modul de reglementare a procedurii contribuie în mod substanțial la eficientizarea formelor de executare silită.

      Astfel, în sistemul procesual actual, poprirea poate parcurge, în unele cazuri, două faze, respectiv înființarea și validarea popririi.

      Dintre aceste două faze, validarea popririi reprezintă o fază procedurală excepțională, ce intervine în procedura popririi executorii, numai în cazurile în care terțul poprit nu-și aduce la îndeplinire obligațiile ce-i revin potrivit dispozițiilor   art. 456 Cod procedură civilă, în termenele stabilite de acest text, respectiv 15 zile de la comunicarea popririi, iar în cazul sumelor datorate în viitor, de la scadența acestora.

      Astfel, în conformitate cu prevederile art. 460 alin. (1) din Codul de procedură civilă:” dacă terțul poprit nu-și mai îndeplinește obligațiile ce-i revin pentru efectuarea popririi, inclusiv în cazul în care, în loc să consemneze suma urmăribilă a   liberat-o debitorului poprit, creditorul, debitorul sau organul de executare, în termen de 3 luni de la data când terțul poprit trebuia să consemneze sau să plătească suma urmăribilă, poate sesiza instanța de executare, în vederea validării popririi.”

      Considerăm că termenul de 3 luni prevăzut de această normă legală, la dispoziția creditorului, debitorului sau organului de executare, pentru a sesiza instanța de executare cu validarea popririi, este un termen procesual, imperativ și nu un termen prohibitiv, de recomandare.

      Această concluzie rezultă, în primul rând, din interpretarea gramaticală a textului legal analizat.

      Astfel, prepoziția „în” utilizată în sintagma „în termen de 3 luni", conduce la concluzia că acesta este intervalul de timp în interiorul căruia creditorul, debitorul sau organul de executare poate să se adreseze instanței de executare pentru a se dispune validarea popririi.

      Pe de altă parte, calificarea naturii juridice a acestui termen ca fiind unul imperativ decurge și din rațiunea și finalitatea avute în vedere de legiuitor la reglementarea lui, fiind menit să imprime celeritate în desfășurarea fazei execuționale a procedurii.

      În acest sens, trebuie precizat că rațiunea generică a termenelor procedurale este de a disciplina, de a ordona în mod riguros și judicios derularea raporturilor procesuale, dar și de a imprima celeritate procedurilor judiciare.

      De altfel, considerăm că, în lipsa unor termene procedurale reglementate de lege, durata unui proces civil ar fi marcată de o totală incertitudine, iar actul de justiție nu ar mai putea fi administrat în mod corespunzător.

      Interesul general reclamă soluționarea cu celeritate a procesului civil și restabilirea grabnică a drepturilor subiective.

      În acest fel, termenele au menirea de a impulsiona desfășurarea procesului civil și de a limita toate acele situații care ar putea conduce la întârzierea judecății.

      De aceea, se poate afirma că termenele sunt statornicite pentru a țărmuri în timp exercițiul unui drept sau pentru a restrânge limitele de timp în care se pot îndeplini anumite formalități procedurale.

      Astfel, rațiunea și finalitatea termenului legal de 15 zile de la comunicarea popririi reglementat de art.456 alin.(1) Cod procedură civilă, constau în lăsarea răgazului necesar terțului poprit pentru ca acesta să poată indisponibiliza sumele de bani datorate debitorului și să înainteze dovada indisponibilizării executorului judecătoresc sau să-i achite direct creditorului suma reținută și cuvenită acestuia, în situația prevăzută de art.456 alin.(1), lit. b) Cod procedură civilă.

      Rațiunea și finalitatea termenului de 3 luni reglementat de prevederile art.460 alin.(1) Cod procedură civilă, sunt identice cu rațiunea și finalitatea   oricărui termen procedural de decădere, acestea constând, așa cum s-a arătat mai înainte, în disciplinarea derulării raportului procesual.

      În lipsa unui termen pentru introducerea cererii de validare a popririi ori în situația în care s-ar accepta teza caracterului prohibitiv al termenului, s-ar ajunge la situația de neconceput ca o asemenea cerere să poată fi introdusă oricând, ceea ce ar avea drept consecință menținerea și perpetuarea unei stări de incertitudine în care s-ar găsi subiectele de drept implicate în procedura popririi.

Pe de altă parte, această natură juridică a termenului de 3 luni prevăzut de art. 460 alin. (1) din Codul de procedură civilă decurge și din interpretarea sistematică a dispozițiilor legale în materie.

      Astfel, termenul reglementat de art.456 alin. (1) Cod procedură civilă este un termen mai scurt, pe zile, deoarece măsura indisponibilizării sumelor de bani datorate de terțul poprit debitorului poate fi luată într-un asemenea interval de timp, interval care nu trebuie să fie foarte mare, întrucât, altminteri, s-ar putea încuraja o conduită abuzivă a terțului poprit, iar creditorul ar fi nevoit să aștepte prea mult pentru a putea derula o procedură judiciară împotriva terțului poprit.

      În schimb, termenul reglementat de art.460 alin.(1) Cod procedură civilă este un termen pe luni (și nu pe zile, ca în primul caz), întrucât el reprezintă intervalul de timp în care poate fi introdusă cererea de validare în fața instanței. El este suficient pentru ca persoana interesată (creditor, debitor, executor judecătoresc) să poată formula cerere de validare, prezumându-se că aceasta are îndatorirea de a urmări modul în care se desfășoară executarea silită, în condițiile în care finalitatea instituției juridice este de a tranșa raporturile juridice execuționale și de a finaliza procedura de executare silită.

      Un raționament contrar celor arătate ar duce la consecința ca, un drept de creanță statornicit printr-un titlu executoriu, drept care este, în esența sa, prescriptibil, conform normelor de drept substanțial, să poată fi valorificat oricând, nelimitat în timp, în cadrul popririi, față de un alt subiect de drept decât debitorul, și anume față de terțul poprit.

      Apreciem că rațiunea termenului prevăzut de dispozițiile art.460 alin.(1) Cod procedură civilă este de a imprima celeritate unei proceduri prin care se creează un al treilea raport juridic obligațional, acela dintre creditor și terțul poprit.

      De altfel, întreaga materie a executării silite, ca fază finală a procesului civil, cuprinde numeroase termene procedurale, voința legiuitorului fiind aceea de a imprima o disciplină riguroasă modului în care se desfășoară activitatea judiciară și extrajudiciară a subiectelor implicate în executarea silită.

      Reglementarea unui termen în care poate fi formulată cererea de validare a popririi era cu atât mai necesară cu cât, în materia popririi nu sunt operante dispozițiile legale referitoare la perimare, mai exact, art.389 alin.(1) Cod procedură civilă, conform căruia, „dacă creditorul a lăsat să treacă mai mult de 6 luni de la data îndeplinirii oricărui act de executare, fără să fi urmat alte acte de urmărire, executarea se perimă de drept și orice parte interesată poate cere desființarea ei".

      Aceasta deoarece, potrivit art.390 alin.(1) Cod procedură civilă, „dispozițiile art.387 și 389 nu se aplică în cazurile când legea încuviințează executarea fără somație", iar în conformitate cu prevederile art.454 alin.(1) Cod procedură civilă,        „poprirea se înființează fără somație, prin adresă însoțită de o copie certificată de pe titlul executoriu, comunicată celei de-a treia persoane arătate la art.452, înștiințându-se totodată și debitorul despre măsură luată".

      Prin reductio ad absurdum, în situația în care s-ar recunoaște caracterul prohibitiv al termenului de procedură analizat, ar însemna ca persoana interesată în validarea popririi să poată formula, nelimitat în timp, o astfel de cerere, ceea ce nu poate fi conceput logic și juridic, fiind contrar însuși scopului procedurii în ansamblu.

      Totodată, atunci când legiuitorul a dorit ca un anumit act sau o anumită operațiune să fie îndeplinită numai la expirarea unui anumit termen, a prevăzut aceasta expres, așa cum este, spre exemplu, cazul art. 458 Cod procedură civilă, conform căruia, executorul judecătoresc va proceda la eliberarea sau distribuirea sumei de bani consemnate, „numai după împlinirea termenului de 15 zile de la primirea dovezii de consemnare a acestei sume”.

      Pe de altă parte, împrejurarea că în cazul textului de lege analizat, respectiv al art.460 alin.(1) Cod procedură civilă, apare formularea „poate sesiza instanța de executare" nu duce la concluzia existenței unui termen de recomandare.

      Astfel, utilizarea verbului „poate" se explică prin corelarea și raportarea lui la cele trei subiecte de drept ce au calitatea procesuală de a introduce cererea de validare, respectiv creditorul, debitorul sau organul de executare, în sensul că fiecare dintre ei „poate" să formuleze o astfel de cerere, dar și prin raportarea sa la principiul disponibilității, în sensul că textul nu prevede o obligație, ci o facultate și doar un termen imperativ („în termen de trei luni de la data când ...").

      În consecință, calificarea unui termen ca fiind de decădere ori de recomandare se face în funcție de rațiunea și de finalitatea lui și mai puțin în funcție de semantica unor verbe utilizate în corpul textului de lege, aceasta putând fi, cel mult, un criteriu subsidiar de calificare.

      Apreciem că teza calificării termenului de 3 luni drept termen prohibitiv este nefondată, întrucât nu există niciun temei și nicio rațiune pentru a se considera că legiuitorul a dorit să interzică creditorului, debitorului sau executorului judecătoresc să introducă cererea de validare înainte de expirarea termenului de trei luni care, astfel, s-ar adăuga, în mod nejustificat, la termenul de 15 zile prevăzut la art.456 alin.(1) Cod procedură civilă.

      Pe de o parte, această interpretare ar lăsa terțului poprit un termen suficient de lung, de natură să golească de conținut dreptul creditorului de a urmări bunurile mobile prin poprire, iar pe de altă parte, ar deschide calea unor abuzuri de drept procesual din partea creditorului care, nelimitat în timp, ar putea solicita validarea popririi.

      De altfel, din chiar formularea textului art. 460 alin. (1) din Codul de procedură civilă rezultă că această normă legală nu reglementează o conduită omisivă, nu fixează o interdicție de a se formula cererea de validare, ci, dimpotrivă, instituie un termen înlăuntrul căruia se poate introduce cererea.

      Prin urmare, termenul de 3 luni prevăzut de dispozițiile art. 460 alin. (1) din Codul de procedură civilă este un termen de procedură, înlăuntrul căruia trebuie îndeplinit un anumit act, nerespectarea acestuia fiind sancționată cu decăderea, sancțiune destinată să garanteze celeritatea procedurii judiciare și să contribuie la apărarea intereselor legitime ale părților.

                        Interpretarea legii la care aderăm este confirmată și de prevederile art.789 alin(1) din Noul Cod de procedură civilă în care se arată că: "Daca terțul poprit nu își îndeplinește obligațiile ce îi revin pentru efectuarea popririi, inclusiv în cazul în care, în loc să consemneze suma urmăribilă, a liberat-o debitorului poprit, creditorul urmăritor, debitorul sau executorul judecătoresc, în termen de cel mult o lună de la data când terțul poprit trebuia să consemneze sau să plătească suma urmăribilă, poate sesiza instanța de executare, în vederea validării popririi".

            Dezlegarea acestei probleme de drept este utilă din perspectiva dispozițiilor tranzitorii, conținute în art.3 alin.(1) din Legea nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Noului Cod de procedură civilă, în privința executărilor silite începute înainte de intrarea sa în vigoare.

 

                                                    *

                                             *             *

 

Pentru aceste motive, în temeiul dispozițiilor art. 517 din Codul de procedură civilă solicit admiterea recursului în interesului legii și pronunțarea unei decizii prin care să se asigure interpretarea și aplicarea unitară a legii.

 

 

PRIM ADJUNCT AL PROCURORULUI GENERAL*

Daniel Marius Morar

 

_______________

* În condițiile vacantării funcției de Procuror General, potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (3) din Regulamentul de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin Ordinul nr. 529/C/2007 al Ministrului Justiției, publicat în Monitorul Oficial, partea I, nr. 154 din 5 martie 2007.

 



[1] Ioan Leș, Tratat de drept procesual civil, Ediția 5, Cu referiri la Proiectul Codului de procedură civilă, Ed. C.H.Beck, București 2010, pg. 1130