Nr. 2275/C/7993/III/5/2011 din 17.02.2012

 

 

Recurs în interesul legii expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție la 17.02.2012

 

          C ă t r e,

 

PREȘEDINTELE  ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

                       În conformitate cu prevederile art. 329 din Codul de procedură civilă, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 32 din Legea nr. 202/25.10.2010,  formulez prezentul

 

 

RECURS  ÎN  INTERESUL LEGII

 

             În practica judiciară s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la „Interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 142 alin.(1) din Legea nr.85/2006, raportat la art.136 alin.(6) din O.G. nr. 92/2003, privind Codul de procedură fiscală, referitor la competența executorului judecătoresc ori a organului fiscal în executarea hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus atragerea răspunderii membrilor organelor de conducere în conformitate cu dispozițiile Cap. IV din Legea nr.85/2006  și pentru creanțe fiscale.”

            Urmare sesizării nr. 1399/A din 25 noiembrie  2011 a Colegiului de Conducere al Curții de Apel Suceava, transmisă cu adresa nr. 14/SU/2011 din 02 decembrie 2011 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, s-a verificat jurisprudența la nivelul întregii țări, constatându-se că în litigiile având ca obiect atragerea răspunderii membrilor organelor de conducere în conformitate cu cap. IV din Legea nr. 85/2006 și pentru creanțe fiscale, practica judiciară este neunitară, după cum urmează :

 

                        I. Astfel, unele instanțe de judecată au considerat că, privitor la hotărârile judecătorești prin care s-a dispus atragerea răspunderii membrilor organelor de conducere, în conformitate cu dispozițiile cap. IV din Legea nr.85/2006, competența executării aparține executorului judecătoresc iar executarea se va efectua conform Codului de procedură civilă, chiar dacă răspunderea a fost atrasă și pentru creanțe fiscale.

                        S-a apreciat că, în cauză, se pune problema de a decela dacă prevederile art. 136 alin. 6 din Codul de procedură fiscală sunt dispoziții speciale care derogă de la prevederile art. 142 din Legea nr. 85/2006.

                        În acest sens, s-a reținut că, atât legea insolvenței cât și Codul de procedură fiscală sunt legi speciale, fiecare având propriul domeniu de reglementare, neconstituind una pentru cealaltă dreptul comun.

                        Este adevărat că reglementările cuprinse în Codul de procedură fiscală stabilesc competența executorului fiscal în efectuarea oricărui act de executare silită, când obiectul cererii este punerea în executare a hotărârii judecătorului - sindic, în urma atragerii răspunderii membrilor organelor de conducere sau de supraveghere din cadrul societății supusă procedurii reglementate de Legea nr. 85/2006, precum și a oricărei alte persoane care a cauzat starea de insolvență a debitorului, dacă în cauză este vorba despre creanțe fiscale. Însă, în condițiile în care participă la procedura colectivă și concursuală prevăzută de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, toți creditorii, deci inclusiv creditorii bugetari, trebuie să se supună în mod necondiționat prevederilor acestei legi. Acestei proceduri speciale nu îi pot fi aplicate dispoziții dintr-o altă lege, care reglementează o procedură de recuperare individuală a creanțelor, așa cum este Codul de procedură fiscală.

                        Aceasta este interpretarea care rezultă și din lecturarea art. 149 din Legea nr. 85/2006 care stabilește că dispozițiile sale se completează, în măsura compatibilității, cu cele ale Codului de procedură civilă, Codului comercial și ale Regulamentului CE nr. 1346/2000.

                        În concluzie, în toate cazurile în care se pune problema punerii în executare a unei hotărâri prin care a fost atrasă răspunderea în condițiile art. 138 din Legea nr. 85/2006 este aplicabilă procedura de executare instituită de Codul de procedură civilă, la care face trimitere art. 142 din Legea nr. 85/2006, atâta timp cât, procedura insolvenței este colectivă, concursuală, unitară și egalitară pentru toți creditorii implicați. (Anexa I)

 

                        II.  Alte instanțe, dimpotrivă, au statuat că în cazul hotărârilor judecătorești mai sus-arătate, competența executării aparține organului de executare fiscal, în condițiile Codului de procedură fiscală.

                        S-a arătat că, atâta vreme cât legiuitorul a dorit ca la executarea creanțelor cuvenite bugetului de stat să se deroge de la dispozițiile generale referitoare la punerea în executare a hotărârii judecătorului-sindic, având ca obiect atragerea răspunderii membrilor organelor de conducere sau de supraveghere din cadrul societății supusă procedurii reglementate de Legea nr. 85/2006, precum și a oricărei alte persoane care a cauzat starea de insolvență a debitorului, în sensul ca organele fiscale de executare, competente potrivit art. 33 din O.G. nr.92/2003, să procedeze la acțiuni de executare silită în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală și nu cu cele ale Cărții V a Codului de procedură civilă, instanța nu poate încălca flagrant dispozițiile legale și nesocoti voința legiuitorului. (Anexa II)

           Apreciez ultimul punct de vedere ca fiind în acord cu litera și spiritul legii.

 

                        În conformitate cu prevederile art. 142 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, executarea silită împotriva persoanelor prevăzute la art. 138 alin. (1) din acest act normativ, se efectuează de către executorul judecătoresc, conform Codului de procedură civilă.

                        Dispozițiile art. 138  din lege, la care face trimitere norma legală anterior menționată, reglementează situațiile în care membrii organelor de supraveghere sau membrii organelor de conducere ai persoanei juridice ajunse în stare de insolvență sau orice altă persoană care a cauzat această stare, vor putea fi obligați să suporte o parte a pasivului debitorului insolvent, dacă prin activitatea lor  au contribuit la provocarea stării de insolvență a debitorului.

                        Așa cum rezultă din dispozițiile art. 140 din lege, acest tip de răspundere poate interveni în orice formă a procedurii, fie în reorganizare judiciară, fie în faliment în cazul procedurii generale, fie în faliment în cazul procedurii simplificate. [1]

                        În cazul reorganizării judiciare, sumele de bani obținute ca urmare a răspunderii persoanelor mai sus menționate, vor fi destinate completării fondurilor necesare continuării activității debitorului, iar în caz de faliment, aceste sume au rolul de a acoperi pasivul debitorului.

                        Este important de subliniat că reglementarea răspunderii membrilor  organelor de supraveghere sau de conducere ori a oricărei alte persoane care a cauzat starea de insolvență a debitorului persoană juridică, la care se referă art. 138 din Legea nr. 85/2006, constituie o parte integrantă a procedurii prevăzute în ansamblu de această lege.

                        Răspunderea membrilor organelor de conducere sau de supraveghere a debitorului insolvent ori răspunderea oricărei alte persoane vinovate de producerea stării de insolvență rezidă în suportarea unei părți din pasivul debitorului persoană juridică, pasiv care este alcătuit din totalitatea datoriilor, respectiv totalitatea creanțelor înscrise în tabelul de creanțe întocmit în condițiile legii.

                        În ipoteza în care, urmare admiterii acțiunii în răspundere, întemeiată pe dispozițiile art. 138 din Legea nr. 85/2006, persoanele responsabile de cauzarea stării de insolvență a debitorului refuză să execute de bun㠖 voie hotărârea pronunțată de judecătorul sindic, pentru a se acoperi pasivul debitorului insolvent, este necesară trecerea la executare silită a bunurilor  din averea personală a celor obligați la suportarea unei părți din pasiv.

                        În această situație, așa cum am menționat, prin art. 142 din legea insolvenței s-a prevăzut că executarea silită a acestor persoane responsabile se va face de către executorul judecătoresc, în conformitate cu prevederile Codului de procedură civilă, iar după închiderea procedurii, sarcina repartizării sumelor obținute în urma executării silite aparține, de asemenea, executorului judecătoresc și nu lichidatorului judiciar.

                        Însă, prin derogare de la aceste prevederi, art. 136 alin.(6) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală statuează că, în cazul în care, potrivit legii, s-a dispus atragerea răspunderii membrilor organelor de conducere, în conformitate cu dispozițiile cap. IV din Legea nr. 85/2006, și pentru creanțe fiscale, executarea silită se efectuează de organul de executare în condițiile prezentului cod.

                        Din interpretarea literală a acestei norme juridice rezultă fără echivoc intenția legiuitorului,  ca la executarea creanțelor fiscale, să se deroge de la dispozițiile generale referitoare la punerea în executare, prin executorul judecătoresc, a hotărârii judecătorului sindic, având ca obiect atragerea răspunderii membrilor organelor de conducere sau de supraveghere din cadrul societății supuse procedurii reglementate de Legea nr. 85/2006.

                        În această situație, executarea silită se va efectua de către organele fiscale de executare, competente potrivit dispozițiilor art. 33 din Codul de procedură fiscală, în conformitate cu prevederile acestui cod și nu cu cele ale Cărții a V-a a Codului de procedură civilă.

                        A interpreta altfel, înseamnă de fapt,  a goli de conținut dispozițiile art. 136 alin.(6) din Codul de procedură fiscală, normă legală care ar rămâne fără aplicabilitate practică.

                        Totodată, această soluție este fundamentată și pe interpretarea gramaticală a dispozițiilor art. 136 alin.(6) din Codul de procedură fiscală, întrucât conjuncția „și” din cadrul sintagmei „și pentru creanțe fiscale”, exprimă în acest context, un raport copulativ și cumulativ, astfel încât, în situația în care  în pasivul debitorului insolvent se află mai multe categorii de creanțe, printre care și creanțe fiscale, executarea lor se va face în mod unitar, de către organul de executare fiscală și după dispozițiile Codului de procedură fiscală, derogarea extinzându-se astfel, asupra tuturor categoriilor de creditori, inclusiv asupra creditorilor nebugetari.

                        Mai mult decât atât, în ipoteza în care asupra bunurilor ce fac obiectul executării silite se desfășoară atât o procedură de urmărire de drept comun, cât și o procedură de urmărire fiscală, executarea se va face pentru toate creanțele în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală, de către organele de executare silită reglementate de acest act normativ.

                        În acest sens sunt prevederile art. 136 alin. (9) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, conform cărora :

                        „În cazul în care asupra acelorași venituri ori bunuri ale debitorului a fost pornită executarea, atât pentru realizarea titlurilor executorii privind creanțe fiscale, cât și pentru titluri ce se execută în condițiile prevăzute de alte dispoziții legale, executarea silită se va face, potrivit dispozițiilor prezentului cod, de către organele de executare prevăzute de acesta

                        Prin urmare, în cazul în care există un concurs de executări silite, vor fi aplicabile dispozițiile care reglementează procedura executării silite a creanțelor fiscale, organele administrativ-fiscale de executare silită fiind cele mandatate de legiuitor să continue procedura execuțională, indiferent de momentul în care a început executarea silită de drept comun, executorului judecătoresc încetându-i competența în momentul declanșării executării silite în baza Codului de procedură fiscală.[2]

                        Această soluție decurge în primul rând din particularitățile titlului de creanță fiscală care, spre deosebire de alte titluri de creanță, are caracter executoriu de drept, prevederile sale putând fi aduse la îndeplinire fără nicio învestire specială și fără intervenția unui alt organ al statului.

                        În acest sens, art. 141 alin.(2) din Codul de procedură fiscală stabilește că titlul de creanță devine titlu executoriu la data la care creanța fiscală este scadentă prin expirarea termenului de plată prevăzut de lege sau stabilit de organul competent ori în alt mod prevăzut de lege.

                        Pe de altă parte,  în conformitate cu prevederile art. 142 alin. (4) din Codul de procedură fiscală republicat, executarea silită a creanțelor fiscale nu se perimă, ceea ce înseamnă că orice perioadă de timp ar trece de la efectuarea unui act de executare silită, creditorul bugetar nu va putea fi sancționat cu perimarea, spre deosebire de dreptul comun, unde, conform prevederilor art. 389 C.pr.civ., dacă creditorul a lăsat să treacă 6 luni de la data îndeplinirii oricărui act de executare, fără să fi urmat alte acte de urmărire, executarea se perimă de drept și orice parte interesată poate cere desființarea ei.

                        De altfel, așa cum s-a statuat în doctrină[3], procedura de executare a creanțelor fiscale stabilită prin Codul de procedură fiscală consfințește întâietatea executării silite fiscale, față de alte forme de executări silite declanșate potrivit procedurii de drept comun sau a altor proceduri speciale.

                        În literatura de specialitate[4] s-a arătat că, realizând o privire comparativă, de o manieră generală, între executarea silită a creanțelor fiscale și executarea silită de drept comun, ceea ce este specific primei, este faptul că această ultimă fază a procedurii fiscale este pornită și se desfășoară de către organele administrativ – fiscale, fără încuviințarea altor organe de stat, în temeiul faptului că titlurile de creanță fiscale devin titluri executorii de drept, nemaifiind cerută învestirea lor cu formulă executorie de către o instanță judecătorească.

                        Prioritatea executării silite fiscale statornicită prin Codul de procedură fiscală, față de alte forme de executări silite este determinată deci, atât de individualitatea conferită de caracterul derogator al normelor speciale care o instituie, cât și de specificul obiectului ei, legat de caracterul financiar-bugetar al creanțelor supuse executării silite.

                        De altfel, așa cum a statuat Curtea Constituțională în jurisprudența sa în materie,[5] „regimul derogatoriu de la dreptul comun în materia insolvenței, prevăzut prin textul de lege criticat  [art. 136 alin.(6) din O.G. nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscal㠖 n.n.], constituie opțiunea legiuitorului, care poate stabili norme de procedură speciale, derogatorii de la regulile generale, determinate de anumite situații speciale.

                        În cazul de față, situația specială este dată de faptul că obiectul executării silite îl constituie încasarea creanțelor fiscale ce constituie surse ale bugetului de stat, interesul general ocrotit impunând adoptarea unor reguli care să asigure protejarea eficientă a creanțelor statului și recuperarea lor cu prioritate.”

                        În consecință, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 142 alin.(1) din Legea nr. 85/2006,  raportat la art. 136 alin.(6) din Codul de procedură fiscală, executarea hotărârilor judecătorești de atragere a răspunderii în procedura prevăzută de Cap. IV al Legii nr. 85/2006, se va efectua, în cazul concursului dintre creditorii fiscali și ceilalți creditori ai debitorului, potrivit dispozițiilor Codului de procedură fiscală care, atât prin raportare la dreptul comun al executării silite prevăzut de Codul de procedură civilă, cât și prin referire la Legea nr. 85/2006, au caracterul unei reglementări speciale, aplicabile prioritar.

 

                        Pentru aceste motive, în temeiul dispozițiilor  art. 3307 din Codul de procedură civilă, solicit admiterea recursului în interesului legii și pronunțarea unei decizii în această chestiune de drept.

 

 

PROCUROR GENERAL

Laura Codruța Kövesi 

 

 

 

 

 



[1] Ioan Adam, Codruț Nicolae Savu – „Legea procedurii insolvenței – Comentarii și explicații”, Ed. C.H.Beck, București, 2006, pg.759.

[2] H.Sasu, L.Țâțu, D.Pătroi – „Codul de procedură fiscală. Comentarii și explicații”, Editura C.H.Beck, București, 2008;

[3] Dumitru A.P.Florescu, Paul Coman, Theodor Mrejeru, Marieta Safta, Gabriel Bălașa – „Executarea silită - Reglementare, Doctrină, Jurisprudență”, Ed. C.H. Beck, București 2007, pg.87;

[4] C.Roșu, A.Fanu-Moca, „Contestația la executarea silită reglementată prin Codul de procedură fiscală”, Dreptul nr.5/2005, pg. 95.

[5] Decizia  Curții Constituționale  nr. 942 din 23 septembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial  nr. 716 din 22 octombrie 2008; Decizia   nr. 1382 din 16 decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial  nr.50 din 28 ianuarie 2009; Decizia nr. 1358 din 27 octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial  nr. 852 din  9 decembrie 2009;  Decizia nr. 1516 din 17 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial  nr. 883 din 17 decembrie 2009; Decizia nr.1228 din 20 septembrie 2011, publicată în Monitorul Oficial  nr. 811 din 16 noiembrie 2011.