R O M A N I A

                 MINISTERUL  PUBLIC

           PARCHETUL  DE PE LANGA

ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

       CABINET  PROCUROR GENERAL

                Nr.1256/C/4753/III-5/2011

                 din                               2011

 

   

Punct de vedere expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție la 8 septembrie 2011

 

 

                  

PUNCT DE VEDERE

 formulat de Ministerul Public privind recursul în interesul legii declarat de Colegiul de Conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție în referire la problema de drept privind: ,,interpretarea și aplicarea dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 10/2007 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar și personalului salarizat potrivit anexelor nr. II și III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică, în ceea ce privește posibilitatea magistraților de a beneficia de creșterile salariale prevăzute în art. 1 alin. 1 din actul normativ mai sus menționat”.

 

 

     Urmare adresei nr. 9/S.U./2011 din 28 iunie 2011 a Secțiilor Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție, s-a procedat la verificarea practicii judiciare la nivelul întregii țări și a litigiilor aflate în prezent pe rolul instanțelor de judecată cu privire la problema de drept sesizată, iar din examinarea hotărârilor judecătorești pronunțate în această materie a rezultat o jurisprudență neunitară, astfel:

 

 

*

*           *

 

                   I. Într-o opinie minoritară, unele instanțe au respins acțiunile reclamanților ( judecători și procurori) prin care au solicitat acordarea diferențelor de drepturi salariale, reprezentând majorările prevăzute de art.1 din Ordonanța Guvernului nr. 10/2007 .

                      Pentru a pronunța această soluție, s-a reținut că potrivit dispozițiilor art.1 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr.10/2007 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2000 și potrivit anexelor nr. II și III la Legea nr. 154/1998, anumite categorii socio-profesionale, între care se regăsesc funcțiile de președinte, vicepreședinte, președinte de secție și judecător la instanța supremă, procuror general,  prim adjunct al procurorului general și adjunct al procurorului general din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, precum și cea de judecător de Curte Constituțională au beneficiat de majorări salariale pentru anul 2007, constând în indexarea salariilor sau indemnizațiilor.  

                  Aceste dispoziții nu sunt aplicabile tuturor magistraților, deoarece nu aparțin categoriilor socio-profesionale expres și limitativ prevăzute mai sus, ceea ce nu este de natură a constitui o discriminare, întrucât reclamanții nu se află într-o situație comparabilă cu alte categorii de salariați bugetari contractuali sau cu cei ocupau funcții de demnitate publică.

         De asemenea, reglementarea printr-o lege sau printr-un alt act normativ, a unor drepturi salariale în favoarea unor persoane excede cadrului legal stabilit prin dispozițiile art.2 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată.

    Astfel, stabilirea  unor sisteme diferite de salarizare și acordarea unor creșteri salariale anumitor categorii de salariați nu constituie o discriminare, având în vedere că drepturile salariale se stabilesc în mod diferențiat, în raport de activitatea desfășurată, de importanța și natura competențelor, fără ca prin existența acestor sisteme diferite de salarizare să fie încălcat principiul  egalității cetățenilor în fața legii.

      S-a arătat că prin deciziile nr. 818 - 821 din 03 iulie 2008 Curtea Constituțională a statuat că prevederile art.1, art.2  alin. (3) și art.27 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr. 137/2000, republicată, sunt neconstituționale, în măsura în care din acestea se desprinde înțelesul că instanțele judecătorești au competența să anuleze ori să refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerând că sunt discriminatorii și să le înlocuiască cu norme create pe cale judiciară sau cu prevederi cuprinse în alte acte normative, fapt ce ar determina încălcarea principiului separației puterilor în stat și rolul Parlamentului, consacrate prin dispozițiile art.1 alin.(4) și ale art. 61 alin.(1) din Constituție.

                 Or, în condițiile în care drepturile salariale ale magistraților au fost reglementate printr-o lege specială de salarizare, respectiv Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.27/2006 modificată și completată, instituirea unui alt sistem de salarizare  decât cel stabilit de legiuitor, ar însemna o adăugare la lege, fapt ce nu este permis.

                În ceea ce privește pretinsa discriminare a unor magistrați în raport de ceilalți magistrați (președinte, vicepreședinte, președinte de secție și judecător la instanța supremă, procurorul general și adjuncții săi din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție), s-a menționat faptul că nici aceștia nu au beneficiat de majorările salariale pretinse, întrucât prin dispozițiile art.41 lit.c) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.27/2006 au fost abrogate expres dispozițiile cuprinse în Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, cu modificările și completările ulterioare.    (Anexa I)

 

                     II. Într-o altă opinie, majoritară,  instanțele au admis aceste acțiuni reținând, în esență, că judecătorii și procurorii sunt salarizați începând cu data de 01 aprilie 2006 potrivit dispozițiilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.27/2006 aprobată prin Legea nr.45/2007 și beneficiază de o indemnizație de încadrare brută lunară în raport cu nivelul instanțelor sau pachetelor unde aceștia funcționează, cu funcția deținută și cu vechimea în magistratură, prevăzută de art.86 din Legea nr.303/2004 privind Statul judecătorilor și procurorilor, republicată, pe baza valorii de referință sectoriale și a coeficienților de multiplicare prevăzuți în anexa care face parte integrantă din această ordonanță.

            Prin dispozițiile Ordonanței Guvernului nr.10/2007 au fost prevăzute creșteri salariale ce se vor acorda, în 3 etape, pe parcursul anului 2007 personalului bugetar și celui care ocupă funcții de demnitate publică, în această categorie fiind incluși și judecătorii  de la Înalta Curte de Casație și Justiție, procurorul general și adjuncții acestuia din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

        Majorările salariale prevăzute de Ordonanța de Guvern nr. 10/2007 nu au fost acordate și celorlalți judecători și procurori, deși se aflau într-o situație comparabilă.  

       Această modalitate de majorare a salariilor în favoarea anumitor categorii de personal din sectorul bugetar a condus la existența unei discriminări în cadrul aceleiași categorii profesionale, fiind afectat principiul egalității de tratament în materie de muncă, salarizare și egalitate în fața legii.

        Or, potrivit dispozițiilor art.160 (fost art.155) din Codul muncii, noțiunea de „salariu” cuprinde salariu de bază, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri, iar dreptul la un salariu este un drept fundamental, potrivit Constituției.

     Prin sistemul de salarizare se înțelege ansamblul principiilor, obiectivelor, elementelor și formelor salarizării care determină condițiile de stabilire și acordare a salariilor, iar acest sistem este guvernat de două principii fundamentale: cel al egalității de tratament  ( art.159 din Codul muncii) și cel al diferențierii salariilor numai în raport de nivelul studiilor, de treptele sau gradele profesionale, de calitatea și cantitatea muncii, respectiv condițiile de muncă. 

      Potrivit dispozițiilor art.5 din Codul muncii, relațiile de muncă funcționează în baza principiului egalității de tratament față de toți salariații și angajatorii, fiind interzisă atât discriminarea directă, cât și cea indirectă.

      Ca atare, principiul egalității de tratament în salarizare implică recunoașterea acelorași obiective și elemente de salarizare tuturor persoanelor aflate într-o situație comparabilă. Deci, tuturor persoanelor care se află în aceeași situație juridică (determinată de desfășurarea aceleiași activități) trebuie să li se recunoască, pentru unul și același element faptic, același element salarial, respectiv indexările salariale anuale.

       Or, judecătorii și procurorii fac parte din sistemul bugetar ce are la bază același  raport juridic de muncă, ca efect al prestării muncii, motiv pentru care au dreptul la o salarizare echitabilă, satisfăcătoare, fără limitări și restrângeri  și nu pot fi tratați diferit, în mod discriminatoriu, indiferent instanța și parchetul unde își desfășoară activitatea.

        Invocându-se și prevederile Directivei 2000/EC/78 privind crearea unui cadru general în favoarea tratamentului egal privind ocuparea forței de muncă, s-a constatat un tratament diferențiat al unor persoane aflate în situații comparabile.

        S-a arătat și că potrivit dispozițiilor art.16 din Constituție, cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților, fără privilegii și discriminări și nimeni nu este mai presus de lege.

        Față de aceste considerente, în raport și de dispozițiile Ordonanței Guvernului nr.137/2000, modificată și completată, dar și față de normele europene și internaționale, s-a apreciat că dispozițiile Ordonanței Guvernului nr.10/2007 sunt discriminatorii, întrucât acordă creșteri salariale doar anumitor categorii de personal din sectorul bugetar și  celor care ocupă funcții de demnitate publică și nu există o justificare obiectivă și rezonabilă a excluderii magistraților de la aplicarea actului normativ, deoarece criteriul avut în vedere de legiuitor la edictarea acestei norme juridice a fost cel al indexării salariului pe anul 2007, datorită creșterii indicelui prețului de consum și a inflației în raport de anul 2006.

          Or, în condițiile în care reclamanții se află într-o situație identică celorlalte categorii de personal din unitățile bugetare sub aspectul salariului erodat de inflație, ei nu pot fi tratați diferit, în mod discriminatoriu, prin refuzul acordării adaosului salarial anual, în lipsa unei justificări obiective, mai ales că, principalul criteriu al acordării indexărilor pe anul 2007 a constat în creșterea prețului de consum și a inflației la nivelul acelui an, față de anul precedent.

         De altfel, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în jurisprudența sa, a concluzionat că dreptul de a nu fi discriminat, garantat de Convenție, este încălcat nu numai atunci când statele tratează în mod diferit persoane aflate în situații analoage, fără a oferi justificări obiective și rezonabile, dar și atunci când statele omit să trateze în mod diferit, tot fără justificări obiective și rezonabile, persoane aflate în situații diferite, necomparabile.

         Așadar, instanțele au aplicat, în privința drepturilor salariale ale judecătorilor și procurorilor procentele de majorări prevăzute de dispozițiile art.1 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr.10/2007, considerând că numai astfel se poate realiza o justă și integrală despăgubire, pentru prejudiciul cauzat prin tratament juridic discriminatoriu  și nu se încalcă prevederile art.3 din Codul Civil care interzic denegarea de dreptate.  (Anexa II)

*

*                          *

 Chestiuni prealabile privind stadiul actual al jurisprudenței:

     Dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 10/2007 au avut o aplicare limitată în timp[1], iar pe calea acțiunilor în justiție prin care se solicită aplicarea majorărilor salariale prevăzute de acest act normativ se tinde la valorificarea unui drept personal patrimonial, prescriptibil  extinctiv potrivit dispozițiilor art.3 și art. 12 din Decretul nr. 167/1958 și  art. 268 alin. (1) lit.c) din Codul Muncii, republicat.

      Termenul de prescripție pentru introducerea acțiunilor în justiție s-a împlinit succesiv în cursul anului 2010.

        Ca atare, începând cu anul 2011, dreptul la acțiune pentru acordarea indexărilor salariale prevăzute de Ordonanța de Guvern nr. 10/2007 este prescris, în măsura în care în situații particulare, nu sunt incidente cazuri de întrerupere ori  suspendare a cursului prescripției extinctive.

           Din verificările efectuate a rezultat că în prezent, pe rolul instanțelor de judecată, se mai află un număr de 18 litigii în care magistrații, personalul asimilat acestora și personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor și parchetelor au solicitat obligarea pârâților la plata creșterilor salariale prevăzute de art.1 alin.(1) din Ordonanța de Guvern nr. 10/2007 ( Anexa 3).

             În această situație, apreciem că recursul în interesul legii ar avea eficiență doar asupra acțiunilor aflate pe rol, formulate cu respectarea termenului general de prescripție și în care instanțele pot statua asupra fondului.

 

                      Asupra problemei de drept analizate, apreciez primul punct de vedere ca fiind în acord cu litera și spiritul legii.  

 

                Potrivit dispozițiilor art.1 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr.10/2007 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar și personalului salarizat potrivit anexelor nr. II și III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică:

             „ În anul 2007, salariile de bază ale personalului contractual din sectorul bugetar, stabilite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările și completările ulterioare, precum și indemnizațiile personalului care ocupă funcții de demnitate publică, stabilite potrivit anexelor nr. II și III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost majorate potrivit Ordonanței Guvernului nr. 3/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 323/2006, avute la data de 31 decembrie 2006, se majorează în 3 etape, astfel:

           a) cu 5% începând cu data de 1 ianuarie 2007, față de nivelul din luna decembrie 2006;

           b) cu 2% începând cu data de 1 aprilie 2007, față de nivelul din luna martie 2007;

         c) cu 11% începând cu data de 1 octombrie 2007, față de nivelul din luna septembrie 2007”.

                   Aceste majorări salariale nu au fost prevăzute și aplicate niciunei categorii de magistrați, chiar dacă Ordonanța de Guvern nr. 10/2007 face trimitere  la Anexa II a Legii nr. 154/1998, iar în Anexa II/2 a acestui act normativ a Legii nr. 154/1998 erau indicate funcțiile de președinte, vicepreședinte, președinte de secție, judecătorii instanței supreme, procurorul general și adjuncții săi din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

                   Astfel, prin art.9  alin. (2) liniuța a II-a din Ordonanța de Guvern nr. 83/2000 pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului din organele autorității judecătorești, publicată în Monitorul Oficial, partea I nr. 425 din 1 septembrie 2000 au fost abrogate în mod expres prevederile de la crt. 11-13 din Anexa II/2 la Legea nr. 154/1998 care reglementau salarizarea funcțiilor de procuror general, prim adjunct al procurorului general și adjunct al procurorului general din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

                   Așadar, începând cu data intrării în vigoare a acestei ordonanțe, salarizarea acestor funcții s-a realizat în baza Anexei nr.I la Ordonanța de Guvern nr. 83/2000  modificată și a prevederilor Legii nr. 50/1996, modificată și completată, acte normative care, de altfel, reglementau elementele de retribuire a tuturor judecătorilor și procurorilor.

                   În privința funcțiilor de președinte, vicepreședinte, președinți de secție și judecători ai Înaltei Curți de Casație și Justiție, prevederile de la crt. 7-10 din Anexa II/2  a Legii nr. 154/1998 au fost abrogate expres prin art.41 alin.(1) lit.c) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.27/2006, privind salarizarea și alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor și altor categorii din sistemul justiției, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I nr. 314 din 7 aprilie 2006, salarizarea funcțiilor vizate realizându-se așadar, de la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.27/2006 potrivit acestui act normativ, iar nu în raport de criteriile prevăzute în Anexa nr. II/2 a Legii nr. 154/1998.

                   În consecință, apreciem că premisele pretinsului tratament discriminatoriu dedus de instanțele de judecată din aplicarea Ordonanței de Guvern nr. 10/2007 doar anumitor categorii de magistrați prevăzute de Anexa II/2 a Legii nr. 154/1998 nu sunt confirmate de evoluția legislativă prezentată.

*

                   De asemenea, instanțele au analizat și soluționat cauzele cu care au fost învestite și prin raportare la existența unui pretins tratament discriminatoriu între judecători și procurori și celelalte categorii de personal din sistemul bugetar, individualizate de art.1 alin. (1) din Ordonanța de Guvern nr. 10/2007, prin trimiterile efectuate de text  la prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 24/2000, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările și completările ulterioare, precum și la Anexele II și III din Legea nr. 154/1998, modificată și completată.

                   Considerăm că nici aceste premise nu subzistă.

                   Astfel, astfel cum am arătat anterior, la momentul intrării în vigoare a Ordonanței de Guvern nr. 10/2007, salarizarea tuturor judecătorilor și procurorilor se realiza potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 27/2006, aprobată cu modificări, prin Legea nr. 45/2007.

                   În forma sa inițială,  Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.  27/2006, prevedea, în cuprinsul art. 35, că drepturile salariale prevăzute de acest act normativ sunt brute și impozabile și vor fi actualizate prin aplicarea indexărilor acordate în conformitate  cu prevederile legale.

                   Majorări succesive ale valorii de referință sectoriale utilizate pentru calculul drepturilor salariale acordate magistraților s-au realizat în cursul anului 2006, potrivit art. 38 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 27/2006.

                   Prin art.I pct.17 din Legea de aprobare nr. 45/2007, au fost abrogate prevederile art. 35 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 27/2006, ceea ce demonstrează voința legiuitorului ca majorarea drepturilor salariale pentru categoria profesională reglementată să se realizeze în alte condiții decât cea prevăzută pentru celelalte categorii  profesionale din sistemul bugetar.

                   În acest sens sunt prevederile art.1 alin. (1) și (2) din Ordonanța de Guvern nr. 13/2008 potrivit cărora, valoarea de referință sectorială prevăzută în Anexa la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea și alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor și altor categorii de personal din sistemul justiției se majorează, începând cu data de 1 aprilie 2008, cu 2 %, față de nivelul din luna decembrie 2007 și, începând cu data de 1 octombrie 2008, cu 2 % față de valoarea din luna septembrie 2008.

                   Așadar, legiuitorul a optat pentru recunoașterea în favoarea judecătorilor și procurorilor a majorărilor periodice ale drepturilor de natură salarială în alte condiții decât cele stabilite pentru alte categorii  profesionale din sistemul bugetar.

                   În consecință, urmează să se analizeze dacă diferența de tratament juridic în ceea ce privește modalitatea și recunoașterea indexărilor salariale prevăzute de Ordonanța de Guvern nr. 10/2007 în privința judecătorilor și procurorilor rezidă într-o discriminare interzisă de art. 14 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului și Protocolul nr. 12 la Convenție.

                   Sub acest aspect, învederăm că, în mod constant, în doctrina și jurisprudența dreptului european al drepturilor omului s-a precizat că egalitatea de tratament este încălcată dacă diferențierea nu are o justificare rezonabilă și obiectivă și dacă nu există un raport rezonabil de proporționalitate între mijloacele folosite și scopul urmărit[2].

                   De asemenea, în conformitate cu jurisprudența  instanței de contencios european asupra art.14 din Convenție, tratamentele preferențiale nu sunt interzise, ci dimpotrivă, sunt chiar impuse, Curtea stabilind că dreptul de a exercita drepturile garantate prin Convenție fără a fi supus discriminărilor este de asemenea încălcat, dacă, fără o justificare obiectivă și rezonabilă, statele nu aplică un tratament diferențiat persoanelor ale căror situații nu sunt identice.[3]

                   Totodată, s-a recunoscut statelor membre o mare marjă de apreciere în stabilirea situațiilor care justifică un tratament juridic diferit,  precizându-se că această marjă de apreciere variază considerabil în raport de circumstanțele, amploarea și fundamentele chestiunii reglementate.[4]

                   Pornind de la aceste repere, precum și în considerarea principiilor dezvoltate în legislația națională [art. 16 alin. (1) din Constituție, Ordonanța de Guvern nr. 137/2000 și art.5 din Codul Muncii, rep.], urmează să se stabilească dacă nerecunoașterea, în favoarea judecătorilor și procurorilor, a creșterilor salariale prevăzute de Ordonanța de Guvern nr. 10/2007 pentru alte categorii profesionale din sistemul bugetar, reprezintă sau nu un tratament juridic contrar principiului nediscriminării.

                     Consider că, din perspectivele analizate, nu se poate reține  existența unei situații comparabile între categoriile de personal bugetar care au beneficiat de majorările salariale prevăzute de Ordonanța Guvernului nr.10/2007 și judecători și procurori, nefiind îndeplinite elementele definitorii pentru existența unei discriminări, astfel cum este reglementată de Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, întrucât, în primul rând, tratamentul juridic diferențiat nu rezidă într-o deosebire ori o excludere bazată pe criteriile prevăzute de art.2 alin. (1) din ordonanță, precum și de prevederile art. 159 alin. (3) din Codul Muncii, republicat.[5]

                   În al doilea rând, soluția legislativă adoptată se înscrie în marja de apreciere de care legiuitorul dispune pentru a determina dacă și în ce măsură diferențele dintre situații analoage sau comparabile sunt de natură să justifice în tratament juridic diferit.

                   Pe de altă parte, tratamentul juridic diferit aplicat unei categorii de personal din sistemul bugetar a fost determinat de criterii rezonabile și obiective,  constând în diferențele de salarizare existente  în cadrul acestei categorii, ca urmare a aplicării unor acte normative diferite de stabilire a salariilor.

                   De asemenea, tratamentul juridic nu este disproporționat, întrucât în cursul anilor 2006 și  2008, astfel cum am arătat, magistraților li s-au acordat indexări salariale.

                   Ca atare, soluția legislativă se înscrie în  marja de apreciere de care dispune legiuitorul în a determina, dacă și în ce măsură, diferențele între situații analoage sau comparabile sunt de natură să justifice distincțiile de tratament juridic aplicate, iar tratamentul juridic instituit prin dispozițiile Ordonanței de Guvern nr.10/2007 este justificat de criterii obiective și rezonabile, reprezentate, în primul rând de existența, la momentul adoptării acestei ordonanțe, a unor acte normative de salarizare distincte pentru diferitele categorii de personal bugetar.

                   În acest sens este și jurisprudența Curții Constituționale care a subliniat dreptul la diferență, stabilind că  principiul egalității nu interzice reguli specifice în cazul unei diferențe de situații. [6]

                   De asemenea, instanța de contencios constituțional[7], a statuat cu caracter obligatoriu erga omnes că dispozițiile art.1 , art.2 alin. (3) și art. 27 alin. (1) din Ordonanța de Guvern nr. 137/2000 sunt neconstituționale în măsura în care din acestea se desprinde înțelesul că instanțele judecătorești au competența de a anula dispoziții legale pe care le consideră discriminatorii ori de a  refuza aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerându-le discriminatorii și să le înlocuiască cu norme create pe cale judiciară sau cu prevederi cuprinse în acte normative neavute în vedere de legiuitor la adoptarea actelor normative considerate discriminatorii, întrucât se încalcă principiul separației puterilor în stat, consacrat în art. 1 alin. (4) din Constituție, precum și prevederile art. 61 alin. (1), din Legea fundamentală, în conformitate cu care Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării.

 

*

*                         *

 

                   În concluzie, majorările salariale astfel cum au fost reglementate de art.1 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr.10/2007 nu sunt aplicabile judecătorilor și procurorilor,  în  condițiile în care, pentru această categorie socio-profesională, legiuitorul a prevăzut prin lege specială drepturi salariale și majorări periodice aplicabile acestora, fapt ce nu atrage existența unei discriminării și nu afectează principiul egalității în drepturi.

 

 

PROCUROR GENERAL

Laura Codruța Kövesi 

 

 

 



[1] Decizia nr. 80 din 26.01.2010 pronunțată de  Curtea Constituțională publicată Monitorul Oficial  nr. 209 din  2 aprilie 2010.

 

[2] Jean-François Renucci- „Tratat european al drepturilor omului”, Editura Hamangiu, București, 2009, p.152; C. Bârsan – „Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Comentarii pe articole”, Vol.I, Editura C.H. Beck, p.906;

[3] Thlimmenos vs. Grecia, cererea nr. 34369/97, hotărâre din 6 aprilie 2000, Marea Cameră, § 44; Fretté vs. Franța, cerere nr. 36515/97, hotărâre din 26 februarie 2002, § 39;

[4] Rasmussen vs. Danemarca, hotărâre din 28 noiembrie 1984, § 40;

[5] Dispozițiile art. 159 alin (3) din Codul muncii, republicat în Monitorul Oficial, partea I, nr. 345 din 18 mai 2011 au următorul conținut: „ La stabilirea și la acordarea salariului este interzisă orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenență națională, rasă, culoare, etnie, religie, opțiune politică, origine socială, handicap, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală”.

         Dispozițiile art. 2 alin. (1) și (3) din Ordonanța de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată  în Monitorul Oficial partea I, nr.99 din 8 februarie 2007, au următorul conținut: „(1) Potrivit prezentei ordonanțe, prin discriminare se înțelege orice deosebire, excludere, restricție sau preferință, pe bază de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenență la o categorie defavorizată, precum și orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării, în condiții de egalitate, a drepturilor omului și a libertăților fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social și cultural sau în orice alte domenii ale vieții publice.

………………………

        (3) Sunt discriminatorii, potrivit prezentei ordonanțe, prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajează anumite persoane, pe baza criteriilor prevăzute la alin. (1), față de alte persoane, în afara cazului în care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate și necesare”.

 

 

[6] Decizia  nr. 107 din  1 noiembrie 1995 pronunțată de Curtea Constituțională, publicată în Monitorul Oficial  nr. 85 din 26 aprilie 1996;

[7] Deciziile  nr. 818 , 819, 820, 821 din  3 iulie 2008 pronunțate de Curtea Constituțională  publicate în Monitorul Oficial  nr . 537 din 16 iulie 2008