Nr.15706/4161/III-5/2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C ă t r e

           

              PREŞEDINTELE  ÎNALTEI  CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE

 

                        În  temeiul art. 4142 alin.1 din Codul de procedură penală şi al art.25         lit. a din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, vă sesizez cu 

 

Recurs în INTERESUL LEGII

 

în vederea stabilirii posibilităţii de a ataca cu plângere direct la instanţă, conform art.2781 din Codul de procedură penală, soluţiile de netrimitere în judecată dispuse prin rechizitoriu.

 

                         Examenul jurisprudenţei în materie penală evidenţiază două orientări cu privire la acest aspect şi, prin urmare, caracterul neunitar al practicii judiciare, astfel :

 

                        1. Într-o primă orientare s-a apreciat că instanţa de judecată trebuie să examineze plângerea ce i-a fost adresată direct de către persoana vătămată, precum şi orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate împotriva soluţiilor de netrimitere în judecată cuprinse în rechizitoriu (Anexele nr.1 - 8).

                        2. Cu privire la acelaşi aspect, alte instanţe au dispus trimiterea plângerii la parchet în vederea soluţionării acesteia de către procurorul ierarhic superior, motivând că, în caz contrar, se omite o etapă procesuală impusă prin art.278 şi art.2781 din Codul de procedură penală (Anexele nr. 9 - 16).

 

                        Apreciez că ultima soluţie este cea legală.

 

 

*

*            *

 

 

                        Faza de urmărire penală cuprinde toate activităţile procesuale ce sunt desfăşurate între momentul iniţial ce corespunde pornirii procesului penal prin începerea urmăririi penale şi cel final, concretizat de procuror, după caz, fie prin trimiterea în judecată, fie printr-o soluţie de netrimitere în judecată (scoatere de sub urmărire penală sau încetarea acesteia ori neînceperea sa) în situaţiile în care acţiunea penală nu poate fi exercitată sau, dacă această posibilitate a existat, continuarea exercitării este împiedicată.

                        Actele procurorului prin care dispune asupra actelor sau măsurilor procesuale ori rezolvarea cauzei în cursul urmăririi penale, prin trimiterea sau netrimiterea în judecată, sunt rezoluţia motivată şi ordonanţa potrivit art.11 pct.1, art.203 alin.1 şi art.262 alin.2 din Codul de procedură penală (neînceperea urmăririi penale – art.228 alin.6 Cpp ; scoaterea de sub urmărire penală – art.249 Cpp ; încetarea urmăririi penale – art.242 şi urm. Cpp şi clasarea – art.11 pct.1 lit.a Cpp) sau rechizitoriu (art.262 alin.1 Cpp).

                        Conform alin.4 al art.263 din Codul de procedură penală, procurorul întocmeşte un singur rechizitoriu – actul procedural cel mai important, complex şi care implică cea mai mare responsabilitate – chiar dacă lucrările urmăririi penale privesc mai multe fapte ori mai mulţi învinuiţi sau inculpaţi şi chiar dacă se dau rezolvări diferite, potrivit art.262.

                        Deoarece prin acelaşi act procedural (rechizitoriu) procurorul poate dispune atât trimiterea în judecată a inculpatului pentru una sau mai multe fapte, cât şi soluţii de netrimitere în judecată pentru alte fapte faţă de aceiaşi sau alţi făptuitori, învinuiţi ori inculpaţi rezultă că, prin voinţa legiuitorului, dispoziţiile art.263 alin.4 teza finală au caracter de norme speciale ce au înlocuit aplicarea în acea cauză a normelor comune referitoare la rezoluţiile sau ordonanţele procurorului de clasare, neîncepere, încetare sau scoatere de sub urmărire penală.

                        Această soluţie legislativă s-a impus din raţiuni practice, în scopul rezolvării eficiente şi totale a fiecărei cauze, îndeosebi în situaţia infracţiunilor conexe sau indivizibile (art.45), evitându-se astfel emiterea a două sau mai multe acte procedurale separate (rezoluţii, ordonanţe, rechizitorii).

                        Pe de altă parte, expozitivul rechizitoriului cuprinde faptele, persoanele, motivele şi temeiurile juridice specifice rezoluţiei sau ordonanţei de clasare, neîncepere, scoatere sau încetare a urmăririi penale, iar voinţa procurorului de a nu dispune trimiterea în judecată (prin clasare, neîncepere, scoatere sau încetare a urmăririi penale) pentru acea/acele fapte sau persoane se concretizează în mod expres în dispozitivul rechizitoriului.

                        Odată ce instanţa a fost învestită prin rechizitoriu, judecata se mărgineşte, conform art.317 din Codul de procedură penală, la fapta şi la persoana arătată în actul de sesizare, iar în caz de extindere a procesului penal şi la fapta şi persoana la care se referă extinderea.

                        Ca atare, deşi sunt cuprinse în rechizitoriu, rezoluţiile sau ordonanţele de clasare, neîncepere, scoatere sau încetare a urmăririi penale îşi păstrează individualitatea şi îşi produc propriile efecte juridice specifice, indiferent de modul în care instanţa va rezolva soluţia procurorului de trimitere în judecată, nefiind astfel diferite de rezoluţiile sau ordonanţele de netrimitere în judecată dispuse prin acte procedurale distincte, de sine-stătătoare.

                        Din această perspectivă, faptul că actul procedural de netrimitere în judecată este intitulat rezoluţie, ordonanţă ori rechizitoriu nu are nicio relevanţă sau consecinţă juridică.

                        Deoarece prin soluţiile procurorului de netrimitere în judecată se pune capăt conflictului de drept penal, real sau aparent, şi reprezintă o înfăptuire a justiţiei în activitatea judiciară desfăşurată în faza de urmărire penală[1], acestea sunt supuse controlului ierarhic din cadrul Ministerului Public, indiferent dacă sunt cuprinse în rechizitoriu sau în acte procedurale distincte.

                        Controlul ierarhic asupra tuturor soluţiilor procurorului de netrimitere în judecată se realizează prin intervenţia internă, din oficiu, a procurorului şef celui care a dispus-o sau prin sesizarea externă de verificare cerută de către persoana vătămată, precum şi de orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate.

                        Legiuitorul a înţeles să confere un rol preeminent verificării din oficiu în cadrul procedurii interne a parchetelor, ce este realizată în două etape distincte.

                        Prima etapă o reprezintă obligaţia instituită procurorului şef (circumstanţiat în continuare la prim-procuror) prin regulamentele interne ale parchetelor sau ope legis de a verifica sub aspectul legalităţii şi temeiniciei, printre altele, toate soluţiile procurorului de netrimitere în judecată, imediat după adoptarea acestora de către procuror şi înainte de a fi comunicate persoanelor interesate, indiferent de denumirea actului procedural în care au fost concretizate – rezoluţie, ordonanţă sau rechizitoriu (Regulamentul de ordine interioară al parchetelor, respectiv Regulamentul de ordine interioară al Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi art.264 alin.3 din Codul de procedură penală).

                        Atunci când constată că soluţia nu este dată cu respectarea dispoziţiilor legale, prim-procurorul infirmă actul procedural prin ordonanţă, conform art.220 din Codul de procedură penală.

                        În situaţia în care apreciază că nu au fost încălcate prevederile legale, prim-procurorul va consemna acest rezultat al verificării prin înscrierea pe actul procedural a unei menţiuni ce nu este prestabilită prin Regulamente (poate fi „De acord”, „Vizat”, „Văzut” etc.) în cazul rezoluţiilor sau ordonanţelor ori celei sacramentale, solemne  „Verificat sub aspectul legalităţii şi temeiniciei”, instituită prin  decizia nr.9 din 18 februarie 2008 a Secţiilor Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie emisă în aplicarea art.264 alin.3 din Codul de procedură penală, în ipoteza în care soluţia de netrimitere în judecată este cuprinsă într-un rechizitoriu.

                        Caracterul reversibil al urmăririi penale, în cadrul căreia nu este recunoscută autoritatea de lucru judecat a soluţiilor de netrimitere în judecată, iar verificarea iniţială nu atrage incompatibilitatea prim-procurorului, justifică şi impune existenţa şi celei de-a doua etape a controlului ierarhic, din oficiu, în cadrul intern al Ministerului Public ce conferă prim-procurorului dreptul de a infirma aceste soluţii, chiar prin auto-sesizare, atunci când constată, ulterior adoptării şi comunicării soluţiilor, că nu a existat în fapt cazul care a determinat luarea ei sau că a dispărut împrejurarea pe care se întemeia (art.132 alin.1 din Constituţie, art.64 alin.1 şi 3 din Legea nr.304/2004, art.209 alin.42 şi art.220 din Codul de procedură penală).

*

 

                        Deoarece actul de sesizare a instanţei reprezintă o soluţionare complexă şi totală a cauzei, iar obligaţia de verificare a legalităţii şi temeiniciei priveşte atât soluţia de trimitere în judecată cât şi celelalte soluţii pe care le conţine, absenţa consemnării acestei verificări în cuprinsul rechizitoriului reprezintă o neregularitate a actului de sesizare a instanţei, ce poate fi remediată în cadrul procedurii prevăzute de art.300 alin.2 din Codul de procedură penală, fără a afecta însă validitatea soluţiilor de netrimitere în judecată.

                        Din cuprinsul dispoziţiilor art.264 din Codul de procedură penală rezultă că verificarea soluţiilor de netrimitere în judecată cuprinse în rechizitoriu prin sesizare externă, în urma exercitării dreptului la plângere împotriva acestora de către orice persoane ale căror interese legitime au fost vătămate, are un caracter distinct şi subsidiar verificării din oficiu.

                        Pe de altă parte, aşa cum am precizat, prima fază a verificării interne, din oficiu, de către prim-procuror a soluţiilor de netrimitere în judecată, chiar cuprinse în rechizitoriu, este exercitată în toate cauzele înainte de a fi comunicate părţilor interesate.

                        Numai ulterior desfăşurării acestei proceduri, respectiv după comunicarea soluţiei procurorului de netrimitere în judecată se naşte dreptul persoanei vătămate, precum şi al altor persoane ale căror interese legitime sunt vătămate de a formula sau nu plângere împotriva acesteia, conform procedurii distinct reglementată în art.278 şi art.2781 din Codul de procedură penală.

                        Or, conform acestei ultime proceduri, guvernată de principiul disponibilităţii şi care nu are reglementări separate în raport de actul procedural ce constituie sau conţine soluţia procurorului de netrimitere în judecată, plângerea iniţială va fi adresată şi soluţionată de prim-procurorul parchetului sau procurorul ierarhic superior, potrivit specificaţiilor din art.278 din Codul de procedură penală.

                        Necesitatea şi obligativitatea parcurgerii acestei etape, anterior sesizării instanţei de judecată conform art. 2781 din Codul de procedură penală şi în cazul soluţiilor de netrimitere cuprinse în rechizitoriu, este justificată şi de împrejurarea că plângerea poate fi formulată de către „orice alte persoane ale căror interese legitime au fost vătămate”, drepturi şi interese care, eventual, nu au fost examinate sau care pot fi justificate prin informaţii şi înscrisuri ce nu au existat în momentul verificării iniţiale, din oficiu, de către prim-procuror.

                        Pe de altă parte, conform alineatelor 1 şi 2 ale art.2781 din Codul de procedură penală, orice plângere adresată instanţei are natura juridică a unei căi de atac[2] şi poate fi exercitată numai „După respingerea plângerii făcute conform art.275 – 278 …” de către prim-procuror sau cel ierarhic superior acestuia ori în cazul în care procurorul şef abilitat de lege „nu a soluţionat plângerea în termenul prevăzut de art.277 …”.

                        Respingerea plângerii persoanei interesate se face prin rezoluţie sau ordonanţă de către prim-procuror conform alin.31 al art.278 din Codul de procedură penală, acte procesuale ce cuprind toate datele şi menţiunile impuse de art.203 din acelaşi cod, ulterioare şi diferite de comunicările pe care acesta le face în cadrul primei faze a controlului ierarhic intern, în chiar cuprinsul rezoluţiei, ordonanţei sau rechizitoriului emise de procuror.

                        Pe de altă parte, este de neacceptat ca plângerile persoanelor ale căror interese legitime au fost vătămate (eventual aceleaşi) să fie verificate prin parcurgerea unei proceduri complete (procuror ierarhic superior şi judecător) sau simplificate (numai calea de atac în faţa judecătorului) în raport exclusiv de un fapt aleatoriu constând în simpla denumire a actului procedural ce conţine soluţia procurorului de netrimitere în judecată şi care va genera, ab initio, o majorare nejustificată a numărului de dosare pe rolul instanţelor de judecată.

 

                        În consecinţă, plângerea persoanei vătămate sau a oricărei alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate împotriva soluţiilor de netrimitere în judecată cuprinse de rechizitoriu, adresate direct judecătorului, se trimit organului judiciar competent în temeiul art.2781 alin.13 din Codul de procedură penală, în vederea parcurgerii etapelor obligatorii prevăzute de art.278 din acelaşi cod.

                        Această soluţie este susţinută şi de decizia nr.XIII din 21 noiembrie 2005 a Secţiilor Unite prin care, fără a distinge, s-a statuat, anterior introducerii alin.13 în art.2781 prin Legea nr.356/2006, că este inadmisibilă plângerea adresată direct instanţei de judecată împotriva rezoluţiei de neînceperea urmăririi penale sau a ordonanţei ori, după caz, a rezoluţiei de clasare, scoatere de sub urmărire penală sau încetarea urmăririi penale, date de procuror, fără ca acestea să fie atacate, în prealabil, conform art.278, la procurorul ierarhic superior.

 

*

*                 *

 

                        Având în vedere cele expuse, vă solicit să constataţi că această problemă de drept a primit o soluţionare diferită din partea instanţelor judecătoreşti şi, printr-o decizie obligatorie, să stabiliţi modul unitar de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale.

                       

 

 

Procuror general,

Laura Codruţa Kövesi

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Decizia nr.486/1997 a Curţii Constituţionale

[2] Decizia Curţii Constituţionale nr.508 din 18 noiembrie 2004