Nr. 4408/831/2007

                       din 28 august 2008

 

 

 

Expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție  la data de 28 august  2008

 

 

 

PUNCT DE VEDERE

 

 

 

                        Formulat de Ministerul Public asupra sesizării Colegiului de Conducere al Curții de Apel Cluj, cu privire la „interpretarea și aplicarea dispozițiilor art.11 alin.2 teza I din Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenței,  republicată.”

 

                        Prin sesizarea Colegiului de Conducere al Curții de Apel Cluj, transmisă Secțiilor Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție, se precizează că instanțele din raza de competență a acestei curți au interpretat și aplicat diferit dispozițiile art.11 alin.2 teza I din Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenței, referitor la atribuțiile judecătorului sindic.

                        I.Astfel într-o opinie majoritară, dispozițiile legale anterior menționate sunt interpretate restrictiv, în sensul că atribuțiile judecătorului sindic sunt limitate la controlul judecătoresc al activității administratorului și/sau al lichidatorului și la procesele și cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenței.

                        Într-o astfel de interpretare, judecătorul sindic soluționează orice contestație care privește activitatea administratorului judiciar și/sau a lichidatorului judiciar, precum și procesele și cererile prevăzute în legea privind procedura insolvenței.

                    Orice alte cereri, indiferent dacă debitoarea din procedură are calitatea de reclamant sau pârât, exced competenței judecătorului sindic.

                        Această opinie a fost argumentată prin caracterul limitat al atribuțiilor judecătorului sindic, prin riscul antrenării în procedura insolvenței a unor părți care nu au niciun astfel de interes și obligarea lor să se supună rigorilor Legii nr.85/2006, riscul încălcării unor norme de competență pentru cauze date în competența expresă a unei anumite instanțe și prin                  privarea părților de dublu grad de jurisdicție pentru cauzele în care hotărârile sunt susceptibile de apel și recurs, având în vedere dispozițiile art. 12 alin. 1 din Legea nr. 85/2006, potrivit cărora hotărârile pronunțate în procedura insolvenței sunt supuse numai recursului.

 

                        II.În opinia contrară, dispozițiile art.11 alin.2 din Legea nr.85/2006 sunt interpretate extensiv, în sensul că judecătorul sindic are în competență atât procesele și cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenței cât și alte cereri și procese a căror finalitate o constituie întregirea averii debitorului, exclusiv cele date prin legi speciale în competența unor anumite instanțe.

                        În acest sens, se susține că scopul procedurii insolvenței este acela al maximizării averii debitorului iar prin procesele în care se urmărește realizarea unui drept de creanță, revendicarea unui bun, clarificarea situației tabulare a unui imobil etc., se asigură acest aspect, astfel încât aceste cereri sunt de competența judecătorului sindic.

            Judecătorul sindic este cel care, prin intermediul celorlalți participanți la procedură, cunoaște situația concretă a debitorului și modalitățile în care pot fi valorificate eficient bunurile acestuia.

            Totodată, se apreciază că sintagma „principalele atribuții ale judecătorului – sindic”, nu exclude competența acestuia și pentru alte cereri și procese în care este implicat debitorul din procedură.

*

*            *

                        Din examinarea relațiilor transmise de curțile de apel din țară  și a hotărârilor judecătorești anexate acestora, am constatat următoarele:

                 Curțile de Apel Ploiești, Târgu – Mureș, Iași, Oradea, Timișoara, Brașov, Suceava, Alba-Iulia, Bacău, București, Pitești, Craiova, Galați, Constanța, au apreciat că dispozițiile art.11 alin.2 teza I din Legea nr.85/2006 trebuie interpretate în sens restrictiv, în sensul că atribuțiile judecătorului sindic sunt limitate la controlul judecătoresc al activității administratorului judiciar și/sau a lichidatorului judiciar și la procesele și cererile de natură judiciară aferente  procedurii  insolvenței, practica  fiind unitară în această materie (Anexa 1).

                        Izolat, punctul de vedere contrar a fost exprimat de instanțele din raza Curții de Apel Cluj, fiind reflectat printr-un număr de 3 hotărâri judecătorești, respectiv decizia nr.86 din 16 ianuarie 2007, pronunțată de Curtea de Apel Cluj, Secția comercială, de contencios administrativ și fiscal în dosarul nr.4216/1285/2006, sentința civilă nr.1026 din 17 noiembrie 2006 pronunțată de Tribunalul Bistrița – Năsăud, Secția comercială și contencios administrativ în dosarul nr.1152/112/2006 (nr. format vechi 1139/COM/2006) și sentința civilă nr.564/COM din 7 iunie 2006, pronunțată de Tribunalul Bistrița Năsăud în dosarul nr.3005/COM/2005(Anexa 2).                  

                        Prin urmare, practica judiciară neunitară în problema de drept supusă analizei există numai la nivelul Curții de Apel Cluj.                  

 

                        Apreciez  că opinia majoritară exprimată de toate celelalte curți de apel este în conformitate cu litera și spiritul legii, pentru  următoarele considerente:

                        Procedura insolvenței este o procedură specială, caracterizată prin celeritate și care are drept scop protejarea patrimoniului debitorului și reîntregirea acestuia, în cazurile în care a fost diminuat prin acte juridice frauduloase, urmărind în același timp valorificarea cu eficiență sporită a activelor debitorului, în vederea satisfacerii într-o măsură cât mai mare a creanțelor creditorilor.

                        Importanța și specificul procedurii insolvenței determină instituirea unor reguli de competență, care sunt diferite de cele ale dreptului comun.

                        În acest sens, prin dispozițiile art.6 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenței, se statuează că:,,Toate procedurile prevăzute de prezenta lege, cu excepția recursului prevăzut la art.8  sunt de competența tribunalului în a cărui rază teritorială își are sediul debitorul, astfel cum figurează acesta în registrul comerțului, respectiv în registrul societăților agricole sau în registrul asociațiilor și fundațiilor și sunt exercitate de un judecător-sindic.”

                    Conform acestei norme legale, competența exclusivă privind procedurile  prevăzute de Legea nr.85/2006 cade în sarcina tribunalului iar exercitarea prerogativelor referitoare la îndeplinirea procedurilor sunt în atribuția judecătorului – sindic.

                        În referire la atribuțiile judecătorului sindic, acestea sunt prevăzute expres în dispozițiile art.11 din legea cadru, astfel:

 „ (1) Principalele atribuții ale judecătorului-sindic, în cadrul prezentei legi, sunt:

    a) pronunțarea motivată a hotărârii de deschidere a procedurii și, după caz, de intrare în faliment atât prin procedura generală, cât și prin procedura simplificată;

    b) judecarea contestației debitorului împotriva cererii introductive a creditorilor pentru începerea procedurii; judecarea opoziției creditorilor la deschiderea procedurii;

    c) desemnarea motivată, prin sentința de deschidere a procedurii, dintre practicienii în insolvență care au depus ofertă de servicii în acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, după caz, a lichidatorului care va administra procedura până la confirmarea ori, după caz, înlocuirea sa de către adunarea creditorilor, stabilirea remunerației în conformitate cu criteriile stabilite prin legea de organizare a profesiei de practician în insolvență, precum și a atribuțiilor acestuia pentru această perioadă. În vederea desemnării provizorii a administratorului judiciar, judecătorul-sindic va ține cont de toate ofertele de servicii depuse de practicieni, de cererile în acest sens depuse de creditori și, după caz, de debitor, dacă cererea introductivă îi aparține;

    d) confirmarea, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului desemnat de adunarea creditorilor, confirmarea onorariului negociat cu adunarea creditorilor;

    e) înlocuirea, pentru motive temeinice, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului;

    f) judecarea cererilor de a i se ridica debitorului dreptul de a-și mai conduce activitatea;

    g) judecarea cererilor de atragere a răspunderii membrilor organelor de conducere care au contribuit la ajungerea debitorului în insolvență, potrivit art.138, sesizarea organelor de cercetare penală în legătură cu săvârșirea infracțiunilor prevăzute la art.143 - 147;

    h) judecarea acțiunilor introduse de administratorul judiciar sau de lichidator pentru anularea unor acte frauduloase și a unor constituiri ori transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii procedurii;

    i) judecarea contestațiilor debitorului, ale comitetului creditorilor ori ale oricărei persoane interesate împotriva măsurilor luate de administratorul judiciar sau de lichidator;

    j) admiterea și confirmarea planului de reorganizare sau, după caz, de lichidare, după votarea lui de către creditori;

    k) soluționarea cererii administratorului judiciar sau a comitetului creditorilor de întrerupere a procedurii de reorganizare judiciară și de intrare în faliment;

    l) soluționarea contestațiilor formulate la rapoartele administratorului judiciar sau ale lichidatorului;

    m) judecarea acțiunii în anularea hotărârii adunării creditorilor;

    n) pronunțarea hotărârii de închidere a procedurii.

    (2) Atribuțiile judecătorului-sindic sunt limitate la controlul judecătoresc al activității administratorului judiciar și/sau al lichidatorului și la procesele și cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenței. Atribuțiile manageriale aparțin administratorului judiciar ori lichidatorului sau, în mod excepțional, debitorului, dacă acestuia nu i s-a ridicat dreptul de a-și administra averea. Deciziile manageriale pot fi controlate sub aspectul oportunității de către creditori, prin organele acestora”.

 

                        Din interpretarea acestor prevederi legale, care reglementează atribuțiile judecătorului sindic, rezultă în mod clar intenția legiuitorului de a delimita atribuțiile jurisdicționale ale judecătorului sindic de cele de administrare ale procedurii insolvenței, precum și de cele de gestiune, atribuții ce revin în principal administratorului judiciar, lichidatorului și celorlalți participanți la procedură.

                      Pe de altă parte, controlul judecătorului sindic se raportează numai la aspectele de legalitate, fără a avea în vedere și aspectele de oportunitate, ce cad în sarcina creditorilor și organelor acestora.

                        Totodată, din modul de redactare al alin.1 al art.11 din lege, care prevede în mod expres la punctele „a-n” „principalele atribuții ale judecătorului sindic”,  se constată că aceste norme au un caracter exemplificativ și nu exhaustiv, deoarece prin conținutul dispozițiilor alin.2 al aceluiași articol, se stabilesc judecătorului sindic noi atribuții ce privesc controlul asupra activității participanților la procedură, în referire la actele și operațiunile, care se desfășoară după deschiderea procedurii insolvenței.

                        Prin sintagma „procesele și cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenței”  legiuitorul a avut în vedere toate acele cereri și procese care decurg din măsurile dispuse în cursul procedurii insolvenței, astfel cum sunt reglementate de legea – cadru, respectiv, de la controlul asupra actelor, operațiunilor și plăților efectuate de către participanți după deschiderea procedurii, până la aprobarea raportului privind vânzarea bunurilor debitorului, a planului de distribuire a sumelor, controlul acțiunilor de conservare, sigilare a bunurilor debitorului, contestarea tabelului preliminar al creanțelor, precum și al tabelului creditorilor, cererile de compensare a datoriilor formulate de creditori (potrivit dispozițiilor prevăzute de art.52 din Legea nr.85/2006), rectificarea tabelului definitiv al creditorilor…etc.

                        De asemenea, s-a avut în vedere și soluționarea acțiunilor introduse de administratorul judiciar sau după caz, lichidatorul, în temeiul dispozițiilor art.79 și 80 din lege.

                        Astfel, în conformitate cu prevederile art.79 din Legea nr.85/2006 „Administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul poate introduce la judecătorul sindic acțiuni pentru anulare actelor frauduloase încheiate de debitor în dauna drepturilor creditorilor, în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii”

                        Totodată, potrivit dispozițiilor art.80 din aceeași lege: „Administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul poate introduce la judecătorul sindic acțiuni pentru anularea constituirilor ori a transferurilor de drepturi patrimoniale  către terți și pentru restituirea de către aceștia a bunurilor transmise și a valorii altor prestații executate, realizate de debitor prin următoarele acte:

a)acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;

b)operațiuni comerciale în care prestația debitorului depășește vădit pe cea primită, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;

c)acte încheiate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu intenția tuturor părților implicate în acestea de a sustrage bunuri de la urmărirea de către creditori sau de a le leza în orice fel drepturile;

d)acte de transfer de proprietate către un creditor  pentru stingerea unei datorii anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii, dacă suma pe care creditorul ar putea să o obțină în caz de faliment al debitorului este mai mică decât valoarea actului de transfer;

e)constituirea ori perfectarea unei garanții reale pentru o creanță care era chirografară, în cele 120 de zile anteriore deschiderii procedurii;

f)plățile anticipate datoriilor, efectuate în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii, dacă scadența lor fusese stabilită pentru o dată ulterioară deschiderii procedurii;

g)actele de transfer sau asumare de obligații efectuate de debitor într-o perioadă de 2 ani anterior datei deschiderii procedurii, cu intenția de a ascunde/întârzia starea de  insolvență ori de a frauda o persoană fizică sau juridică față de care era la data efectuării transferului unor operațiuni cu instrumente financiare derivate, inclusiv ducerea la îndeplinire a unui acord de compensare bilaterală (netting), realizate în baza unui contract financiar calificat, ori a devenit ulterior debitor, în sensul prezentei legi.

                        Următoarele operațiuni, încheiate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii cu persoanele aflate în raporturi juridice cu debitorul, vor putea, de asemenea, să fie anulate și prestațiile recuperate, dacă sunt în dauna creditorilor;

a)cu un asociat comanditat sau cu un asociat deținând cel puțin 20% din capitalul societății comerciale ori, după caz, din drepturile de vot în adunarea generală a asociaților, atunci când debitorul este respectiva societate în comandită, respectiv o societate agricolă, în nume colectiv sau cu răspundere limitată;

b)cu un membru sau administrator, atunci când debitorul este un grup de interes economic;

c)cu un acționar deținând cel puțin 20% din acțiunile debitorului ori, după caz, din drepturile de vot în adunarea generală a acționarilor, atunci când debitorul este respectiva societate pe acțiuni;

d) cu un administrator, director sau un membru al organelor de supraveghere a debitorului, societate cooperativă, societate pe acțiuni cu răspundere limitată sau, după caz, societate agricolă;

 

e)cu orice altă persoană fizică ori juridică, deținând o poziție dominantă asupra debitorului sau a activității sale;

f)cu un coindivizar asupra unui bun comun;

                        Prin urmare, având în vedere multitudinea activităților specifice procedurii insolvenței este imposibilă stabilirea concretă a tuturor operațiunilor ce au loc pe parcursul desfășurării insolvenței, întrucât acestea variază de la o situație juridică la alta sau de la un debitor la altul.

                        Din acest considerent, soluția aleasă de legiuitor este pe de-o parte exhaustivă în sensul că nu limitează atribuțiile judecătorului sindic numai la cazurile concrete enumerate în alin.1 al art.11 din legea cadru, ci, are în vedere și  controlul tuturor operațiunilor și actelor săvârșite de către administratorul judiciar, lichidator, creditori, debitori și alți participanți la desfășurarea procedurii precum și litigiile, procesele și cererile ce au legătură directă cu insolvența și sunt prevăzute de Legea nr.85/2006.

                        Totodată, această soluție legislativă este și restrictivă în sensul că judecătorul sindic nu are atribuții în soluționarea unei cereri ori acțiuni ce transcede procedurii insolvenței, respectiv realizarea unui drept, o pretenție, somație de plată, ori recuperarea unei creanțe, operațiuni care nu sunt prevăzute în mod expres în dispozițiile Legii nr.85/2006, fiind supuse dispozițiilor dreptului comun și aparținând competenței judecătorului de fond.

                        O calificare corectă a unei astfel de acțiuni sau operațiuni are importanță specială în primul rând pentru stabilirea căii de atac, în caz contrar părțile putând fi private de dublu grad de jurisdicție pentru cauzele în care hotărârile sunt susceptibile de apel și recurs sau să fie supuse rigorilor specifice procedurii insolvenței.

                        Totodată, nu este just să creezi debitorului aflat în insolvență un tratament juridic privilegiat, în afara celui prevăzut de legea specială, întrucât    s-ar încălca celorlalte părți chemate în judecată în calitate de pârâți dreptul la un proces echitabil garantat de dispozițiile art.6 paragraful I din  Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

                        Egalitatea de tratament juridic dintre debitor și alte persoane care nu participă la procedură derivă și din conținutul dispozițiilor art.36 din Legea nr.85/2006, care se referă la suspendarea de drept a tuturor acțiunilor judiciare sau extrajudiciare formulate în contra debitorului aflat în insolvență și care au ca obiect realizarea unor creanțe asupra debitorului sau bunurilor sale.

 

                        Având în vedere că practica neunitară în problema de drept supusă dezbaterii se regăsește numai la nivelul Curții de Apel Cluj, apreciez că nu sunt întrunite cerințele prevăzute de dispozițiile art.329 din Codul de procedură civil pentru promovarea recursului în interesul legii. Pentru înlăturarea divergențelor se impune dezbaterea problemei de drept în cadrul adunării generale a judecătorilor Curții de Apel sus menționate, în conformitate cu dispozițiile art.51 alin.1 lit.c din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată.

 

 

 

PROCUROR GENERAL

Laura Codruța Kövesi