Nr. 4408/831/2007
din 28 august 2008
Expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție la data de 28 august 2008
PUNCT DE VEDERE
Formulat de
Ministerul Public asupra sesizării Colegiului de Conducere al Curții de Apel
Cluj, cu privire la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art.11 alin.2 teza I din
Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenței, republicată.
Prin sesizarea
Colegiului de Conducere al Curții de Apel Cluj, transmisă Secțiilor Unite ale
Înaltei Curți de Casație și Justiție, se precizează că instanțele din raza de
competență a acestei curți au interpretat și aplicat diferit dispozițiile
art.11 alin.2 teza I din Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenței,
referitor la atribuțiile judecătorului sindic.
I.Astfel într-o opinie majoritară,
dispozițiile legale anterior menționate sunt interpretate restrictiv, în sensul
că atribuțiile judecătorului sindic sunt limitate la controlul judecătoresc al
activității administratorului și/sau al lichidatorului și la procesele și
cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenței.
Într-o
astfel de interpretare, judecătorul sindic soluționează orice contestație care
privește activitatea administratorului judiciar și/sau a lichidatorului judiciar,
precum și procesele și cererile prevăzute în legea privind procedura
insolvenței.
Orice alte
cereri, indiferent dacă debitoarea din procedură are calitatea de reclamant sau
pârât, exced competenței judecătorului sindic.
Această
opinie a fost argumentată prin caracterul limitat al atribuțiilor judecătorului
sindic, prin riscul antrenării în procedura insolvenței a unor părți care nu au
niciun astfel de interes și obligarea lor să se supună rigorilor Legii
nr.85/2006, riscul încălcării unor norme de competență pentru cauze date în
competența expresă a unei anumite instanțe și prin privarea părților de dublu
grad de jurisdicție pentru cauzele în care hotărârile sunt susceptibile de apel
și recurs, având în vedere dispozițiile art. 12 alin. 1 din Legea nr. 85/2006,
potrivit cărora hotărârile pronunțate în procedura insolvenței sunt supuse
numai recursului.
II.În opinia contrară, dispozițiile art.11
alin.2 din Legea nr.85/2006 sunt interpretate extensiv, în sensul că judecătorul
sindic are în competență atât procesele și cererile de natură judiciară
aferente procedurii insolvenței cât și alte cereri și procese a căror
finalitate o constituie întregirea averii debitorului, exclusiv cele date prin
legi speciale în competența unor anumite instanțe.
În acest
sens, se susține că scopul procedurii insolvenței este acela al maximizării
averii debitorului iar prin procesele în care se urmărește realizarea unui
drept de creanță, revendicarea unui bun, clarificarea situației tabulare a unui
imobil etc., se asigură acest aspect, astfel încât aceste cereri sunt de
competența judecătorului sindic.
Judecătorul sindic este cel care,
prin intermediul celorlalți participanți la procedură, cunoaște situația
concretă a debitorului și modalitățile în care pot fi valorificate eficient
bunurile acestuia.
Totodată, se apreciază că sintagma principalele atribuții ale judecătorului
sindic, nu exclude competența acestuia și pentru alte cereri și procese în
care este implicat debitorul din procedură.
*
*
*
Din
examinarea relațiilor transmise de curțile de apel din țară și a hotărârilor judecătorești anexate
acestora, am constatat următoarele:
Curțile de Apel
Ploiești, Târgu Mureș, Iași, Oradea, Timișoara, Brașov, Suceava, Alba-Iulia,
Bacău, București, Pitești, Craiova, Galați, Constanța, au apreciat că
dispozițiile art.11 alin.2 teza I din Legea nr.85/2006 trebuie interpretate în
sens restrictiv, în sensul că atribuțiile judecătorului sindic sunt limitate la
controlul judecătoresc al activității administratorului judiciar și/sau a lichidatorului
judiciar și la procesele și cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenței, practica fiind unitară în această materie (Anexa 1).
Izolat,
punctul de vedere contrar a fost exprimat de instanțele din raza Curții de Apel
Cluj, fiind reflectat printr-un număr de 3 hotărâri judecătorești, respectiv
decizia nr.86 din 16 ianuarie 2007, pronunțată de Curtea de Apel Cluj, Secția
comercială, de contencios administrativ și fiscal în dosarul nr.4216/1285/2006,
sentința civilă nr.1026 din 17 noiembrie 2006 pronunțată de Tribunalul Bistrița
Năsăud, Secția comercială și contencios administrativ în dosarul
nr.1152/112/2006 (nr. format vechi 1139/COM/2006) și sentința civilă nr.564/COM
din 7 iunie 2006, pronunțată de Tribunalul Bistrița Năsăud în dosarul
nr.3005/COM/2005(Anexa 2).
Prin urmare, practica judiciară neunitară
în problema de drept supusă analizei există numai la nivelul Curții de Apel
Cluj.
Apreciez
că opinia majoritară exprimată de toate
celelalte curți de apel este în conformitate cu litera și spiritul legii, pentru
următoarele considerente:
Procedura
insolvenței este o procedură specială, caracterizată prin celeritate și care are
drept scop protejarea patrimoniului debitorului și reîntregirea acestuia, în
cazurile în care a fost diminuat prin acte juridice frauduloase, urmărind în
același timp valorificarea cu eficiență sporită a activelor debitorului, în
vederea satisfacerii într-o măsură cât mai mare a creanțelor creditorilor.
Importanța
și specificul procedurii insolvenței determină instituirea unor reguli de
competență, care sunt diferite de cele ale dreptului comun.
În acest
sens, prin dispozițiile art.6 din Legea nr.85/2006 privind procedura
insolvenței, se statuează că:,,Toate
procedurile prevăzute de prezenta lege, cu excepția recursului prevăzut la
art.8 sunt de competența tribunalului în
a cărui rază teritorială își are sediul debitorul, astfel cum figurează acesta
în registrul comerțului, respectiv în registrul societăților agricole sau în
registrul asociațiilor și fundațiilor și sunt exercitate de un
judecător-sindic.
Conform acestei norme legale, competența exclusivă
privind procedurile prevăzute de Legea
nr.85/2006 cade în sarcina tribunalului iar exercitarea prerogativelor
referitoare la îndeplinirea procedurilor sunt în atribuția judecătorului
sindic.
În referire la atribuțiile judecătorului sindic, acestea sunt prevăzute
expres în dispozițiile art.11 din legea cadru, astfel:
(1)
Principalele atribuții ale judecătorului-sindic, în cadrul prezentei legi,
sunt:
a)
pronunțarea motivată a hotărârii de deschidere a procedurii și, după caz, de
intrare în faliment atât prin procedura generală, cât și prin procedura
simplificată;
b)
judecarea contestației debitorului împotriva cererii introductive a
creditorilor pentru începerea procedurii; judecarea opoziției creditorilor la
deschiderea procedurii;
c)
desemnarea motivată, prin sentința de deschidere a procedurii, dintre
practicienii în insolvență care au depus ofertă de servicii în acest sens la
dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, după caz, a
lichidatorului care va administra procedura până la confirmarea ori, după caz,
înlocuirea sa de către adunarea creditorilor, stabilirea remunerației în
conformitate cu criteriile stabilite prin legea de organizare a profesiei de
practician în insolvență, precum și a atribuțiilor acestuia pentru această
perioadă. În vederea desemnării provizorii a administratorului judiciar,
judecătorul-sindic va ține cont de toate ofertele de servicii depuse de
practicieni, de cererile în acest sens depuse de creditori și, după caz, de
debitor, dacă cererea introductivă îi aparține;
d)
confirmarea, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului
desemnat de adunarea creditorilor, confirmarea onorariului negociat cu adunarea
creditorilor;
e)
înlocuirea, pentru motive temeinice, prin încheiere, a administratorului
judiciar sau a lichidatorului;
f)
judecarea cererilor de a i se ridica debitorului dreptul de a-și mai conduce
activitatea;
g)
judecarea cererilor de atragere a răspunderii membrilor organelor de conducere
care au contribuit la ajungerea debitorului în insolvență, potrivit art.138,
sesizarea organelor de cercetare penală în legătură cu săvârșirea
infracțiunilor prevăzute la art.143 - 147;
h)
judecarea acțiunilor introduse de administratorul judiciar sau de lichidator
pentru anularea unor acte frauduloase și a unor constituiri ori transferuri cu
caracter patrimonial, anterioare deschiderii procedurii;
i)
judecarea contestațiilor debitorului, ale comitetului creditorilor ori ale
oricărei persoane interesate împotriva măsurilor luate de administratorul
judiciar sau de lichidator;
j)
admiterea și confirmarea planului de reorganizare sau, după caz, de lichidare,
după votarea lui de către creditori;
k)
soluționarea cererii administratorului judiciar sau a comitetului creditorilor
de întrerupere a procedurii de reorganizare judiciară și de intrare în
faliment;
l)
soluționarea contestațiilor formulate la rapoartele administratorului judiciar
sau ale lichidatorului;
m)
judecarea acțiunii în anularea hotărârii adunării creditorilor;
n)
pronunțarea hotărârii de închidere a procedurii.
(2)
Atribuțiile judecătorului-sindic sunt limitate la controlul judecătoresc al
activității administratorului judiciar și/sau al lichidatorului și la procesele
și cererile de natură judiciară aferente procedurii insolvenței. Atribuțiile
manageriale aparțin administratorului judiciar ori lichidatorului sau, în mod
excepțional, debitorului, dacă acestuia nu i s-a ridicat dreptul de a-și
administra averea. Deciziile manageriale pot fi controlate sub aspectul
oportunității de către creditori, prin organele acestora.
Din interpretarea acestor
prevederi legale, care reglementează atribuțiile judecătorului sindic, rezultă
în mod clar intenția legiuitorului de a delimita atribuțiile jurisdicționale
ale judecătorului sindic de cele de administrare ale procedurii insolvenței,
precum și de cele de gestiune, atribuții ce revin în principal
administratorului judiciar, lichidatorului și celorlalți participanți la
procedură.
Pe de altă parte, controlul
judecătorului sindic se raportează numai la aspectele de legalitate, fără a
avea în vedere și aspectele de oportunitate, ce cad în sarcina creditorilor și
organelor acestora.
Totodată, din modul de
redactare al alin.1 al art.11 din lege, care prevede în mod expres la punctele
a-n principalele atribuții ale judecătorului sindic, se constată că aceste norme au un caracter
exemplificativ și nu exhaustiv, deoarece prin conținutul dispozițiilor alin.2 al
aceluiași articol, se stabilesc judecătorului sindic noi atribuții ce privesc
controlul asupra activității participanților la procedură, în referire la actele
și operațiunile, care se desfășoară după deschiderea procedurii insolvenței.
Prin sintagma procesele și cererile de natură judiciară
aferente procedurii insolvenței legiuitorul a avut în vedere toate acele cereri și procese care decurg din măsurile
dispuse în cursul procedurii insolvenței, astfel cum sunt reglementate de legea
cadru, respectiv, de la controlul asupra actelor, operațiunilor și plăților
efectuate de către participanți după deschiderea procedurii, până la aprobarea
raportului privind vânzarea bunurilor debitorului, a planului de distribuire a
sumelor, controlul acțiunilor de conservare, sigilare a bunurilor debitorului,
contestarea tabelului preliminar al creanțelor, precum și al tabelului
creditorilor, cererile de compensare a datoriilor formulate de creditori
(potrivit dispozițiilor prevăzute de art.52 din Legea nr.85/2006), rectificarea
tabelului definitiv al creditorilor
etc.
De asemenea, s-a avut în
vedere și soluționarea acțiunilor introduse de administratorul judiciar sau după
caz, lichidatorul, în temeiul dispozițiilor art.79 și 80 din lege.
Astfel, în conformitate
cu prevederile art.79 din Legea nr.85/2006 Administratorul
judiciar sau, după caz, lichidatorul poate introduce la judecătorul sindic
acțiuni pentru anulare actelor frauduloase încheiate de debitor în dauna
drepturilor creditorilor, în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii
Totodată, potrivit
dispozițiilor art.80 din aceeași lege: Administratorul
judiciar sau, după caz, lichidatorul poate introduce la judecătorul sindic
acțiuni pentru anularea constituirilor ori a transferurilor de drepturi
patrimoniale către terți și pentru
restituirea de către aceștia a bunurilor transmise și a valorii altor prestații
executate, realizate de debitor prin următoarele acte:
a)acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei
3 ani anteriori deschiderii procedurii;
b)operațiuni comerciale în care prestația debitorului
depășește vădit pe cea primită, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii;
c)acte încheiate în cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii, cu intenția tuturor părților implicate în acestea de a sustrage
bunuri de la urmărirea de către creditori sau de a le leza în orice fel
drepturile;
d)acte de transfer de proprietate către un
creditor pentru stingerea unei datorii
anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 120 de zile anterioare
deschiderii procedurii, dacă suma pe care creditorul ar putea să o obțină în
caz de faliment al debitorului este mai mică decât valoarea actului de transfer;
e)constituirea ori perfectarea unei garanții reale
pentru o creanță care era chirografară, în cele 120 de zile anteriore
deschiderii procedurii;
f)plățile anticipate datoriilor, efectuate în cele
120 de zile anterioare deschiderii procedurii, dacă scadența lor fusese
stabilită pentru o dată ulterioară deschiderii procedurii;
g)actele de transfer sau asumare de obligații
efectuate de debitor într-o perioadă de 2 ani anterior datei deschiderii
procedurii, cu intenția de a ascunde/întârzia starea de insolvență ori de a frauda o persoană fizică
sau juridică față de care era la data efectuării transferului unor operațiuni
cu instrumente financiare derivate, inclusiv ducerea la îndeplinire a unui
acord de compensare bilaterală (netting), realizate în baza unui contract
financiar calificat, ori a devenit ulterior debitor, în sensul prezentei legi.
Următoarele operațiuni, încheiate în
cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii cu persoanele aflate în raporturi
juridice cu debitorul, vor putea, de asemenea, să fie anulate și prestațiile
recuperate, dacă sunt în dauna creditorilor;
a)cu un asociat comanditat sau cu un asociat deținând
cel puțin 20% din capitalul societății comerciale ori, după caz, din drepturile
de vot în adunarea generală a asociaților, atunci când debitorul este
respectiva societate în comandită, respectiv o societate agricolă, în nume
colectiv sau cu răspundere limitată;
b)cu un membru sau administrator, atunci când
debitorul este un grup de interes economic;
c)cu un acționar deținând cel puțin 20% din acțiunile
debitorului ori, după caz, din drepturile de vot în adunarea generală a
acționarilor, atunci când debitorul este respectiva societate pe acțiuni;
d) cu un administrator, director sau un membru al
organelor de supraveghere a debitorului, societate cooperativă, societate pe
acțiuni cu răspundere limitată sau, după caz, societate agricolă;
e)cu orice altă persoană fizică ori juridică,
deținând o poziție dominantă asupra debitorului sau a activității sale;
f)cu un coindivizar asupra unui bun comun;
Prin urmare, având în
vedere multitudinea activităților specifice procedurii insolvenței este
imposibilă stabilirea concretă a tuturor operațiunilor ce au loc pe parcursul
desfășurării insolvenței, întrucât acestea variază de la o situație juridică la
alta sau de la un debitor la altul.
Din acest considerent,
soluția aleasă de legiuitor este pe de-o parte exhaustivă în sensul că nu
limitează atribuțiile judecătorului sindic numai la cazurile concrete enumerate
în alin.1 al art.11 din legea cadru, ci, are în vedere și controlul tuturor operațiunilor și actelor
săvârșite de către administratorul judiciar, lichidator, creditori, debitori și
alți participanți la desfășurarea procedurii precum și litigiile, procesele și
cererile ce au legătură directă cu insolvența și sunt prevăzute de Legea
nr.85/2006.
Totodată, această
soluție legislativă este și restrictivă în sensul că judecătorul sindic nu are
atribuții în soluționarea unei cereri ori acțiuni ce transcede procedurii
insolvenței, respectiv realizarea unui drept, o pretenție, somație de plată,
ori recuperarea unei creanțe, operațiuni care nu sunt prevăzute în mod expres
în dispozițiile Legii nr.85/2006, fiind supuse dispozițiilor dreptului comun și
aparținând competenței judecătorului de fond.
O calificare corectă a
unei astfel de acțiuni sau operațiuni are importanță specială în primul rând
pentru stabilirea căii de atac, în caz contrar părțile putând fi private de
dublu grad de jurisdicție pentru cauzele în care hotărârile sunt susceptibile
de apel și recurs sau să fie supuse rigorilor specifice procedurii insolvenței.
Totodată, nu este just
să creezi debitorului aflat în insolvență un tratament juridic privilegiat, în
afara celui prevăzut de legea specială, întrucât s-ar încălca celorlalte părți chemate în
judecată în calitate de pârâți dreptul la un proces echitabil garantat de
dispozițiile art.6 paragraful I din
Convenția Europeană a Drepturilor Omului.
Egalitatea de tratament
juridic dintre debitor și alte persoane care nu participă la procedură derivă
și din conținutul dispozițiilor art.36 din Legea nr.85/2006, care se referă la
suspendarea de drept a tuturor acțiunilor judiciare sau extrajudiciare
formulate în contra debitorului aflat în insolvență și care au ca obiect
realizarea unor creanțe asupra debitorului sau bunurilor sale.
Având
în vedere că practica neunitară în problema de drept supusă dezbaterii se
regăsește numai la nivelul Curții de Apel Cluj, apreciez că nu sunt întrunite
cerințele prevăzute de dispozițiile art.329 din Codul de procedură civil pentru
promovarea recursului în interesul legii. Pentru înlăturarea divergențelor se
impune dezbaterea problemei de drept în cadrul adunării generale a judecătorilor
Curții de Apel sus menționate, în conformitate cu dispozițiile art.51 alin.1
lit.c din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată.
PROCUROR GENERAL
Laura Codruța Kövesi