Nr. 18604/1869/2005
C
ă t r e
PREŞEDINTELE ÎNALTEI
CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
În temeiul art. 4142 alin. 1 din
Codul de procedură penală şi art. 25 lit. a din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, vă sesizez
cu
RECURS ÎN INTERESUL LEGII
I.
privind extinderea dispoziţiilor art. 61 alin. 2 şi 4 din
Legea nr. 78/2000 şi asupra infracţiunilor prevăzute de art. 256
şi art. 257 din Codul penal, cu privire la restituirea bunurilor ce au
făcut obiectul infracţiunii, persoanelor care, dând aceste bunuri, se
denunţă anterior sesizării organului de urmărire
penală, precum şi
II.
extinderea dispoziţiilor art.255 alin. 3 şi 5 din Codul penal privind
restituirea bunurilor mituitorilor care se denunţă şi
mituitorilor a căror faptă este încadrată conform Legii nr.
78/2000.
I.a Într-o
orientare a practicii s-a apreciat că dispoziţiile art. 61
alin. 2 şi 4 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi
sancţionarea faptelor de corupţie, privind nepedepsirea
făptuitorului şi restituirea banilor, valorilor sau oricăror
altor bunuri, care au făcut obiectul infracţiunii sunt aplicabile
numai infracţiunii sus-menţionate (art.61 din Legea
nr.78/2000), rămânând ca pentru celelalte infracţiuni prevăzute
de art. 256 şi art. 257 din Codul penal,
precum şi celorlalte cuprinse în Legea nr. 78/2000, să li se
aplice doar dispoziţiile exprese existente în conţinutul acestor
texte de lege (Anexele 1 - 16).
I.b
Au existat şi soluţii jurisprudenţiale potrivit cărora
dispoziţiile art.61 alin.2 şi 4 din Legea nr.78/2000 sunt
incidente şi în cazul infracţiunilor prevăzute de art.256 şi
257 din Codul penal (Anexele 17 - 36).
II.a Cu
privire la a doua chestiune, unele instanţe au pronunţat soluţii
potrivit cărora dispoziţiile art.255 alin.3 şi 5 din Codul penal
sunt aplicabile numai infracţiunilor încadrate juridic exclusiv conform
art.255 din Codul penal (Anexele 37 - 44).
II.b
Alte instanţe au apreciat că dispoziţiile art.255 alin.3 şi
5 din Codul penal trebuie aplicate şi în cazul infracţiunilor de dare
de mită sancţionate de Legea nr.78/2000 (Anexele 45 – 49).
*
* *
Practica instanţei supreme este neunitară
(Anexele 50 – 54).
*
* *
Apreciez că
soluţiile jurisprudenţiale corecte sunt primele menţionate,
respectiv cele invocate la punctele I.a şi II.a .
*
* *
I. Referitor la problema extinderii dispoziţiilor art.61
alin.2 şi 4 din Legea nr.78/2000 şi asupra infracţiunilor
prevăzute de art.256 şi art.257 din Codul penal (restituirea
bunurilor ce au făcut obiectul infracţiunilor şi persoanelor
care, dând aceste bunuri, se denunţă anterior sesizării
organului de urmărire penală şi care, potrivit incriminării
din Codul penal, nu au calitatea de subiecţi activi ai infracţiunilor
de primire de foloase necuvenite ori trafic de influenţă) se impun
următoarele precizări deduse din compararea dispoziţiilor legale
menţionate.
Articolul 61 din Legea nr. 78 din 8 mai 2000, introdus prin
Legea nr. 161 din 19 aprilie 2003, prevede în alineatul 1: „Promisiunea,
oferirea sau darea de bani, de daruri ori alte foloase, direct sau indirect,
unei persoane care are influenţă sau lasă să se creadă
că are influenţă asupra unui funcţionar, pentru a-l
determina să facă sau să nu facă un act ce intră în
atribuţiile sale de serviciu, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la
10 ani.” De asemenea, în alineatul 2 se precizează: „Făptuitorul nu
se pedepseşte dacă denunţă autorităţii fapta mai
înainte ca organul de urmărire să fi fost sesizat pentru acea
faptă.” În fine, în alineatul 4 se
arată: „Banii, valorile sau orice alte bunuri se restituie persoanei care
le-a dat în cazul prevăzut la alineatul
Totodată,
în art. 19 se prevede că în cazul
săvârşirii infracţiunilor prevăzute în Capitolul 3 al
actului normativ sus-menţionat, banii,
valorile sau orice alte bunuri care au fost date pentru a determina
săvârşirea infracţiunii sau pentru a răsplăti pe
infractor ori cele dobândite prin săvârşirea infracţiunii, dacă nu sunt restituite persoanei
vătămate şi în măsura în care nu servesc la
despăgubirea acesteia, se confiscă, iar dacă bunurile nu se
găsesc, condamnatul este obligat la plata echivalentului lor în bani.
Tocmai aceste din urmă prevederi au
generat aplicări contradictorii punându-se problema dacă
dispoziţiile din art. 256 alin. 2 şi 257 alin. 2 din Codul penal mai
sunt aplicabile sau au fost înlocuite de cele din legea specială.
Prin
urmare, este de observat că prin art.61 din Legea nr.78/2000
este incriminată activitatea de „cumpărare” a traficului de
influenţă, spre deosebire de Codul penal care lasă în afara
represiunii penale o astfel de faptă, sancţionând exclusiv
traficantul de influenţă.
Continuând
comparaţia la nivelul
măsurilor de siguranţă, al cauzelor de nepedepsire, în materia infracţiunilor
prevăzute de art.61 alin. 1 din Legea nr.78/2000 şi de
art.256 şi 257 din Codul penal, rezultă că legea specială
cuprinde o cauză de nepedepsire (denunţarea – art.61 alin.
2) care, firesc, înlătură incidenţa măsurii de
siguranţă a confiscării prevăzută de art.19 din
aceeaşi lege. Prin urmare, art.61 alin.4 din Legea
nr.78/2000 este o excepţie de la regula generală înscrisă în
art.19 din legea menţionată.
Codul penal, însă,
referitor la infracţiunile prevăzute de art. 256 şi art. 257
instituie regula confiscării (art. 256 alin.2, respectiv art. 257 alin.2),
neexistând o cauză de nepedepsire.
Analiza comparativă
anterioară permite concluzia că dispoziţiile art. 61 alin. 4 din Legea
nr.78/2000 nu pot fi extinse şi asupra infracţiunilor calificate
exclusiv în temeiul art. 256 şi art. 257 din Codul penal, respectiv asupra
persoanelor care au dat bunurile ce au făcut obiectul infracţiunii
şi s-au denunţat anterior sesizării organului de urmărire
penală.
Motivul implicit sau
expres formulat atât jurisprudenţial, cât şi doctrinar care
caută să justifice această extindere, respectiv faptul că
ar fi inechitabil ca unui cumpărător de trafic conform art. 61
din Legea nr.78/2000 care se denunţă să îi fie restituite
bunurile, iar celui care săvârşeşte din punct de vedere obiectiv
şi subiectiv aceeaşi acţiune, dar care, conform Codului penal,
nu este incriminată, şi care se denunţă să nu îi
profite aceeaşi măsură, nu rezistă următoarelor
argumente :
Art. 61 alin.
2 din Legea nr. 78/2000 instituie o cauză de nepedepsire care
înlătură incidenţa confiscării. Or, cauzele de nepedepsire
nu pot profita decât acelora care sunt susceptibili de a fi pedepsiţi ca
subiecţi activi ai unei infracţiuni. Cum în sistemul Legii nr. 78/2000
cumpărătorul de trafic este sancţionat penal este logică
instituirea şi eficienţa cauzei de nepedepsire cu toate
consecinţele sale. Potrivit Codului penal însă,
cumpărătorul de trafic nu este considerat a fi săvârşit o
faptă penală, nefiind susceptibil de a fi considerat făptuitor
din punct de vedere penal. În asemenea condiţii, incidenţa unei cauze
de pedepsire asupra unei asemenea persoane, mai exact a
inoperabilităţii confiscării ar nega însăşi natura
acestuia.
Altfel spus, deşi
extrapenal denunţarea făcută de un cumpărător de
trafic conform art. 257 din Codul penal este, din punct de vedere obiectiv
şi subiectiv, identică cu denunţarea realizată de un
cumpărător de trafic conform art. 61 din Legea nr.78/2000,
din punct de vedere juridic, al dreptului penal, între cele două
situaţii nu există identitate.
Nu există
aşadar, o situaţie juridică identică între cel ce
cumpără influenţă conform
Codului penal şi cel ce săvârşeşte aceeaşi
acţiune calificată conform Legii nr. 78/2000, diferenţa
esenţială constând în absenţa calităţii de subiect
activ al infracţiunii a persoanelor din prima categorie.
Neexistând identitate de
situaţie juridică nu se poate susţine întemeiat o identitate de
tratament juridic.
*
* *
II.
Referitor la extinderea dispoziţiilor privind restituirea bunurilor
mituitorilor care se denunţă (potrivit art. 255 alin. 3 şi 5 din
Codul penal) şi mituitorilor a căror faptă este încadrată
conform Legii nr. 78/2000 argumentele sunt, în esenţă, identice cu
cele prezentate la pct. I, cu următoarele particularităţi:
Astfel, Legea nr. 78/2000, în art. 1,
dar şi în alte dispoziţii (art. 81, art. 82,
art. 13, art. 185) stabileşte subiecţi calificaţi în
raport de reglementarea infracţiunii de dare de mită din Codul penal.
Mai mult, aceşti subiecţi
sau numai unii dintre ei atrag sancţiuni (pedepse) diferite, cum este
cazul infracţiunii de dare de mită, prevăzută de art. 7
alin. 2 din actul normativ sus-menţionat, care fiind
săvârşită de anumite persoane (cele cu atribuţii de
constatare sau de sancţionare a contravenţiilor ori de constatare,
urmărire sau judecare a infracţiunilor) se sancţionează cu
pedeapsa prevăzută la art. 255 din Codul penal, al cărei maxim
se majorează însă cu 2 ani.
În considerarea acestor aspecte particulare,
care relevă un pericol social mai mare, legiuitorul a instituit
măsuri de politică penală speciale, aşa cum este şi
inexistenţa cauzei de nepedepsire prevăzută de art. 255 alin. 3
din Codul penal, care nu a fost preluată.
În consecinţă, neexistând o
situaţie juridică identică, nu se poate susţine fundamentat
nici identitatea tratamentului juridic.
Mai mult, comparând dispoziţiile
art. 19 din Legea nr. 78/2000 care ar fi înlăturate de la aplicare de art.
255 alin. 3 şi 5 din Codul penal, cu dispoziţia acestui din urmă
articol şi cu cele ale art. 118 din Codul penal, rezultă
următoarele:
- art. 118 din Codul penal şi
art. 19 din Legea nr. 78/2000 reprezintă regula în materia
confiscării;
- art. 19 din Legea nr. 78/2000 reia
dispoziţiile art. 118 lit. d şi e din Codul penal;
- art. 255 alin. 3 şi 5 din Codul
penal reprezintă excepţia.
Excepţia fiind de strictă
interpretare nu poate opera decât în materia în care a fost edictată,
respectiv a infracţiunilor de corupţie, încadrate astfel exclusiv în
prevederile Codului penal, iar nu şi celor prevăzute de Legea nr.
78/2000.
S-ar putea admite incidenţa
excepţiei numai în măsura în care s-ar considera că
infracţiunile de corupţie, indiferent de sediul reglementării,
constituie aceeaşi materie.
Or, aşa cum arătam anterior
există numai elemente de comunitate între infracţiunile de
corupţie din Codul penal şi cele din Legea nr. 78/2000, iar nu de
identitate.
*
* *
Având
în vedere cele expuse, vă solicit să constataţi că aceste
probleme de drept au primit o soluţionare diferită din partea
instanţelor judecătoreşti şi, printr-o decizie obligatorie,
să stabiliţi modul unitar de interpretare şi aplicare a
dispoziţiilor legale.
P R O C U R O R G E N E R A L,
Laura Codruţa Kövesi