Nr.11508/491/2006
C ă t r e
PREŞEDINTELE
ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE
ŞI JUSTIŢIE
În
temeiul art.4142 alin.1 din Codul de procedură penală
şi art.25 lit.a din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară,
republicată, vă sesizez cu
RECURS ÎN
INTERESUL LEGII
în vederea
stabilirii admisibilităţii plângerii în faţa instanţei de
judecată împotriva măsurilor luate sau a actelor efectuate de
procuror ori efectuate pe baza dispoziţiilor date de acesta, altele decât rezoluţiile sau
ordonanţele procurorului de netrimitere în judecată reglementate de
art.2781 alin.1 din acelaşi cod.
Examenul
jurisprudenţei actuale evidenţiază două orientări cu
privire la acest aspect şi, prin urmare, caracterul neunitar al acesteia :
1. Într-o primă orientare
instanţele au apreciat ca inadmisibilă atacarea cu plângere, conform
art.2781 din Codul de procedură penală, a măsurilor
luate sau a actelor efectuate de procuror, ori efectuate pe baza
dispoziţiilor date de acesta, altele decât rezoluţiile sau
ordonanţele de netrimitere în judecată.
În această
abordare, instanţele au considerat că legiuitorul a stabilit expres
şi limitativ actele procurorului care pot fi contestate pe baza procedurii
prevăzute de art.2781 din Codul de procedură penală.
În astfel de situaţii
s-a stabilit că obiectul plângerii îl constituie numai rezoluţia de
neîncepere a urmăririi penale, ordonanţa, ori, după caz,
rezoluţia de clasare, de scoatere de sub urmărire penală sau de
încetare a urmăririi penale (Anexele
nr.1 – 16).
2. Cu privire la
acelaşi aspect, alte instanţe au considerat că plângerea împotriva altor
măsuri şi acte ale procurorului, decât cele de netrimitere în
judecată este admisibilă având în vedere, pe de o parte,
dispoziţiile art.275 – 278 din Codul de procedură penală, iar,
pe de altă parte, art.21 din Constituţia României privind accesul
liber la justiţie şi art.6 din Convenţia Europeană a
Drepturilor Omului, care consacră
dreptul persoanei la un proces echitabil (Anexele
nr.17 – 22).
Apreciez că
soluţia legală este cea de respingere a plângerii ca
inadmisibilă.
Potrivit
art.278 din Codul de procedură penală (în redactarea stabilită
prin Legea nr.45/1993): „Plângerea împotriva măsurilor luate sau actelor
efectuate de procuror sau efectuate pe baza dispoziţiilor date de acesta
se rezolvă de prim-procurorul parchetului. În cazul când măsurile
şi actele sunt ale prim-procurorului ori luate sau efectuate pe baza
dispoziţiilor date de către acesta, plângerea se rezolvă de
procurorul ierarhic superior.
Dispoziţiile
art.275 – 277 se aplică în mod corespunzător”.
Prin
decizia nr.486/1997, Curtea
Constituţională a admis excepţia de
neconstituţionalitate şi a constatat că articolul 278 din Codul de procedură penală este
constituţional numai în măsura în care nu opreşte partea
nemulţumită de soluţionarea plângerii împotriva măsurilor
sau actelor efectuate de procuror ori efectuate pe baza dispoziţiilor date
de acesta şi care nu ajung în faţa instanţelor
judecătoreşti să se adreseze justiţiei în temeiul art.21 din
Constituţie.
Ulterior
pronunţării acestei decizii a Curţii Constituţionale,
dispoziţiile art.278 din Codul de procedură penală au fost
modificate prin Legea nr.281/2003 şi Legea nr.480/2004, în prezent având
următorul conţinut :
„(1)
Plângerea împotriva măsurilor luate sau a actelor efectuate de procuror
ori efectuate pe baza dispoziţiilor date de acesta se rezolvă de
prim-procurorul parchetului sau, după caz, de procurorul general al
pachetului de pe lângă curtea de apel ori de procurorul şef de
secţie al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie.
(2)
În cazul când măsurile şi actele sunt ale prim-procurorului ori ale
procurorului general al parchetului de pe lângă curtea de apel sau ale
procurorului şef de secţie al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie ori au fost luate sau efectuate pe baza dispoziţiilor date de
către aceştia, plângerea se rezolvă de procurorul ierarhic
superior.
(3)
În cazul rezoluţiei de neîncepere a urmăririi penale sau al
ordonanţei ori, după caz, al rezoluţiei de clasare, de scoatere
de sub urmărire penală sau de încetare a urmăririi penale,
plângerea se face în termen de 20 de zile de la comunicarea copiei de pe
ordonanţă sau rezoluţie, persoanelor interesate, potrivit
art.288 alin.(6), art.246 alin(1) şi art.249 alin.(2).
(31)
Rezoluţiile sau ordonanţele prin care se soluţionează
plângerile împotriva rezoluţiilor sau ordonanţelor de neîncepere a
urmăririi penale, de clasare, de scoatere de sub urmărire penală
ori de încetare a urmăririi penale,
se comunică persoanei care a făcut plângerea şi celorlalte
persoane interesate.
(4)
Dispoziţiile art.275 – 277 se aplică în mod corespunzător.
Totodată,
prin Legea nr.281/2003 a fost introdus în Codul de procedură penală
articolul 2781, cu denumirea marginală: „Plângerea în faţa
judecătorului împotriva rezoluţiilor sau a ordonanţelor
procurorului, de netrimitere în judecată”, dispoziţie modificată
prin art. I pct. 139 din Legea nr. 356/2006.
Din economia dispoziţiilor art.2781
din Codul de procedură penală rezultă că sunt supuse
controlului judecătoresc, în condiţiile acestui text, exclusiv soluţiile
de netrimitere în judecată dispuse de procuror, confirmate ca urmare a
respingerii plângerii formulate în temeiul art.275-278 din acelaşi cod.
Din analiza acestor dispoziţii legale
rezultă că modificarea articolului 278 şi introducerea
articolului 2781 din Codul de procedură penală
reprezintă o conformare la dispoziţiile deciziei nr.486/1997 a
Curţii Constituţionale întrucât s-a deschis calea procedurală a
acţiunii în justiţie doar împotriva soluţiilor de netrimitere în
judecată, şi nu împotriva tuturor „măsurilor luate sau actelor
efectuate de procuror sau efectuate pe baza dispoziţiilor date de acesta”.
Această
concluzie este evidentă atât din analiza motivării, cât şi a
dispozitivului deciziei Curţii Constituţionale nr. 486/1997.
Astfel,
dispozitivul deciziei menţionate, indicând măsurile sau actele
efectuate de procuror ori efectuate pe baza dispoziţiilor date de acesta
cu privire la care există dreptul acţiunii în justiţie, le
limitează, circumscriindu-le acelora care „ nu ajung în faţa instanţelor
judecătoreşti”.
Această
sintagmă utilizată de judecătorul constituţional îşi
relevă semnificaţia prin raportare la motivarea care susţine
decizia invocată şi care se referă la „actele prin care
procurorul pune capăt conflictului de drept penal, real sau aparent, cum
sunt rezoluţia de neîncepere a
urmăririi penale (…), scoaterea de sub urmărire penală sau
încetarea urmăririi penale ( …)”.
Explicaţia
limitării dreptului la acţiune pe calea procedurii prevăzute de
art. 2781 din Codul de procedură penală doar la aceste
acte este dată tot de instanţa de contencios constituţional.
Astfel, se impune un acces la justiţie, în sensul art. 21 din
Constituţie, cu privire la aceste acte pentru că prin ele „ se
înfăptuieşte justiţia” motiv pentru care „ este firesc ca
acestea să fie verificate şi confirmate ori infirmate de
instanţele judecătoreşti, singurele autorităţi prin a
căror activitate se realizează justiţia”.
Prin
urmare, oricare alte acte sau măsuri ale procurorului ori efectuate pe
baza dispoziţiei acestuia şi prin care nu se înfăptuieşte justiţia
în sensul de a pune capăt
conflictului de drept penal nu sunt vizate de dispoziţiile art. 2781
din Codul de procedură penală.
Jurisprudenţa
ulterioară a Curţii Constituţionale confirmă această
concluzie. Astfel, printr-o serie de decizii ( decizia nr. 452/2004 - publicată în Monitorul Oficial nr.
1043/2004 ; decizia nr. 27/2005 publicată în Monitorul Oficial nr.
154/2005 ; decizia nr. 293/2005 publicată în Monitorul Oficial nr. 636/2005
; decizia nr. 19/2006 publicată în Monitorul Oficial nr. 126/2006 ;
decizia nr. 413/2006 publicată în Monitorul Oficial nr. 516/2006 etc. )
s-a precizat că dispoziţiile alineatului 1 al art. 2781
din Codul de procedură penală care reglementează tocmai posibilitatea formulării
plângerii la instanţa de judecată împotriva actelor prin care procurorul soluţionează cauza
penală fără ca aceasta să mai ajungă în faţa instanţei (…)
asigură exercitarea efectivă a dreptului de acces la justiţie,
în conformitate cu prevederile art. 8 din „Declaraţia Universală a Drepturilor
Omului”.
Art.
21 din Constituţie privind liberul acces la justiţie invocat de
instanţe pentru a justifica extinderea dispoziţiilor art. 2781
alin. 1 din Codul de procedură penală şi cu privire la alte acte
decât cele expres enumerate nu poate, în realitate, susţine o asemenea
concluzie. Acest drept al accesului la
justiţie a fost definit de Curtea Constituţională prin decizia
Plenului nr. 1/1994 ca fiind posibilitatea de a avea acces la structurile
judecătoreşti şi mijloacele prin care justiţia se
înfăptuieşte, potrivit legii. Aşadar, accesul la justiţie se
realizează în condiţiile pe care legea ( în cazul de faţă,
Codul de procedură penală prin art. 2781 alin. 1) le
prescrie şi nu în afara lor.
Totodată,
nici art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului nu poate
constitui un argument pentru extinderea sferei actelor ce pot fi atacate la
instanţă conform art. 2781 din Codul de procedură
penală.
Aceasta
deoarece dreptul la un proces echitabil, respectiv accesul la „ o instanţă independentă
şi imparţială” este recunoscut numai în ceea ce priveşte „ temeinicia oricărei acuzaţii în
materie penală” îndreptate împotriva unei persoane.
Or,
acte, măsuri prin care procurorul statuează asupra unei acuzaţii
penale sau, aşa cum a afirmat Curtea Constituţională, pune
capăt conflictului de drept penal sunt doar cele prevăzute de art.
2781 alin. 1 din Codul de procedură penală.
Din
această analiză rezultă că dispoziţiile art. 2781
din Codul de procedură penală sunt în acord atât cu litera , cât
şi cu spiritul reglementărilor constituţionale ori
internaţionale care garantează accesul la justiţie, astfel încât
orice extindere a lor prin analogie este
nejustificată.
Cât
priveşte toate celelalte acte ale procurorului ori efectuate din dispoziţia acestuia,
altele decât cele expres prevăzute în art. 2781 alin. 1 din
Codul de procedură penală, nu se poate susţine că
rămân în afara controlului judecătoresc.
Unele
dintre acestea, cum sunt cele privind măsurile preventive dispuse de
procuror ori măsurile asiguratorii cunosc
proceduri specifice prin care ajung să fie verificate de
instanţă ( art. 1402, art. 168 din Codul de procedură
penală) în vreme ce altele, cum ar fi, de pildă, actul prin care
procurorul, în cursul urmăririi penale, respinge motivat administrarea
unei probe, sunt cenzurate de către instanţă în mod indirect, pe parcursul cercetării
judecătoreşti sau, dacă este vorba de rechizitoriu, prin
procedura prevăzută de art. 300 din Codul de procedură
penală.
Ca
atare, în condiţiile în care controlul judiciar în temeiul textului
articolului 2781 din Codul de procedură penală
priveşte exclusiv temeinicia soluţiilor de netrimitere în
judecată, în raport cu cercetările efectuate, respectiv îndeplinirea
actelor premergătoare sau de urmărire penală, în condiţiile
determinate de legea procesual penală, confirmate în condiţiile
art.278 din Codul de procedură penală, iar instanţa de judecată
a fost sesizată cu o plângere privind alte
acte sau măsuri efectuate de procuror ori efectuate pe baza dispoziţiilor
date de procuror, prin hotărâre judecătorească această
plângere se impune a fi respinsă ca inadmisibilă.
*
* *
Având în vedere cele
expuse, vă solicit să constataţi că această
problemă de drept a primit o soluţionare diferită din partea instanţelor
judecătoreşti şi, printr-o decizie obligatorie, să
stabiliţi modul unitar de interpretare şi aplicare a
dispoziţiilor legale.
PROCUROR GENERAL,
Laura
Codruţa Kövesi