Nr. 677/C/161/2007
1474/C/306/2007
Expediat la Înalta Curte de Casație și Justiție la data de 9 august 2007
C
ă t r e,
PREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE
CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE
În conformitate
cu prevederile art. 329 din Codul de procedură civilă, astfel cum a fost
modificat prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 138/2000, aprobată prin
Legea nr. 219/2005, art.25 lit.a și art.63 lit.f din Legea nr.304/2004,
republicată, privind organizarea judiciară, formulez prezentul
RECURS ÎN
INTERESUL LEGII
În practica
instanțelor judecătorești s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar
în legătură cu interpretarea și aplicarea dispozițiilor art.6 din Legea
nr.514/2003, modificată prin Legea nr.246/2006, privind organizarea și
exercitarea profesiei de consilier juridic raportate la dispozițiile art.60
alin.1 și 2 din Statutul profesiei de consilier juridic, art.31 (fost art.29)
și art.117 (fost art.93) din Legea nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor
publici, republicată, privind admisibilitatea acordării consilierilor juridici,
cu statut de funcționari publici, a prestațiilor suplimentare în bani,
reprezentând clauza de mobilitate și clauza de confidențialitate.
I. Astfel, unele instanțe au apreciat
că reclamanții, în calitate de consilieri juridici, cu statut de funcționari
publici, au dreptul la prestații suplimentare, reprezentând clauza de
mobilitate și clauza de confidențialitate, raportate la indemnizația de încadrare.
Pentru a
pronunța această soluție, instanțele au reținut că reclamanții au calitatea de
consilieri juridici cu statut de funcționari publici și se supun prevederilor
Legii nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată,
beneficiind, astfel, de toate drepturile și obligațiile prevăzute de acest act
normativ, ce constituie norma generală, aplicabilă tuturor categoriilor de
funcționari publici.
Totodată,
reclamanților, în calitate de consilieri juridici, le sunt aplicabile și
dispozițiile Legii nr.514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de
consilier juridic, modificată, iar potrivit dispozițiilor art.24 alin.2 din
acest act normativ: În termen de 6o zile
de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritățile publice, instituțiile
și toate celelalte persoane juridice de drept public sau privat vor opera
modificările prevăzute de prezenta lege în încadrarea și stabilirea statutului,
a drepturilor și obligațiilor consilierilor juridici pe care îi au numiți sau
angajați în slujba lor.
În baza
acestei legi a fost adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor
Juridici din România Statutul profesiei de consilier juridic, publicat în
Monitorul Oficial nr.684 din 29 iulie 2004, care în art.60 alin.2 arată că, deosebit
de remunerația de bază, în considerarea specificului muncii și a importanței
sociale a serviciilor profesionale, în temeiul art.25 și 26 din Legea
nr.53/2003, cu modificările ulterioare, consilierul juridic poate negocia
prestații suplimentare, reprezentând clauza de mobilitate și clauza de confidențialitate.
Clauzele de
mobilitate și de confidențialitate sunt reglementate și definite de
dispozițiile art.20 alin.1 și 2 lit.c și d, art.25 și 26 din Legea nr.53/2003
privind Codul muncii.
Astfel, potrivit dispozițiilor art.25
din Codul Muncii prin clauza de
mobilitate părțile în contractul individual de muncă stabilesc că, în
considerarea specificului muncii, executarea obligațiilor de serviciu de către
salariat nu se realizează într-un loc stabil de muncă. În acest caz salariatul
beneficiază de prestații suplimentare în bani sau în natură, iar în
conformitate cu dispozițiile art.26 din același act normativ Prin clauza de confidențialitate părțile
convin ca, pe toată durata contractului individual de muncă și după încetarea
acestuia, să nu transmită date sau informații de care au luat cunoștință în
timpul executării contractului, în condițiile stabilite în regulamentele
interne, în contracte colective de muncă sau în contracte individuale de muncă.
De altfel,
acestor drepturi salariale le corespund și îndatoriri ale consilierilor
juridici, aceștia având obligația, potrivit art.16 din Legea nr.514/2003, de a
respecta secretul și confidențialitatea activității lor, în condițiile legii. Pe
de altă parte, condițiile de acordare a sporului de mobilitate se regăsesc în
activitatea consilierilor juridici care, potrivit art.41 din Statutul profesiei
de consilier juridic, au obligația de a se prezenta la termene, la instanțele
de judecată sau la organele de urmărire penală ori la alte instituții, ori de
câte ori este necesar, pentru apărarea intereselor persoanei juridice pe care o
reprezintă.
Aceeași
obligație, de confidențialitate, există și în privința tuturor funcționarilor
publici, potrivit art.45 din Legea nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor
publici, republicată și art.7 alin.2 lit.c) și d) din Legea nr.7/2004 privind Codul
de conduită a funcționarilor publici.
Aceste două
drepturi, constând în prestațiile suplimentare în bani, corespunzătoare celor
două clauze, de mobilitate și de confidențialitate nu sunt contrare
dispozițiilor Legii nr.188/1999, deoarece și acest din urmă act normativ
prevede în art.29 alin.2 că: Funcționarii
publici beneficiază de prime și alte drepturi salariale, în condițiile legii.
De altfel,
prin art.93 din Statutul funcționarilor publici se stipulează expres că: Dispozițiile prezentei legi se completează
cu prevederile legislației muncii, precum și cu reglementările de drept comun
civile, administrative sau penale, după caz, în măsura în care nu contravin
legislației funcției publice, astfel încât dispozițiile Legii nr.514/2003,
modificată, pot completa Legea nr.188/1999, republicată.
Întrucât,
Statutul funcționarilor publici nu reglementează expres care sunt celelalte
drepturi salariale și prime ce pot fi acordate funcționarilor publici, rezultă
că legiuitorul, prevăzând posibilitatea acordării acestor adaosuri la salariul
de bază, a avut în vedere dispozițiile din actele normative speciale, prin care
au fost prevăzute aceste drepturi.
În această
situație, consilierii juridici, cu statut de funcționari publici, pot negocia
plata acestor sporuri, având dreptul la prestații suplimentare în bani,
reprezentând clauza de mobilitate și clauza de confidențialitate, ceea ce se
circumscrie principiului la egalitate de șanse și de tratament, consacrat prin dispozițiile
art.39 alin.1 lit.d din Codul muncii și principiului egalității în drepturi
consfințit de art.16 din Constituția României, neexistând nicio rațiune pentru
care și această categorie de consilieri juridici cu statut de funcționari
publici, să nu beneficieze de aceste sporuri. (Anexa I)
II. Alte
instanțe au considerat că această categorie de consilieri juridici nu are
dreptul la prestațiile suplimentare, reprezentând clauza de mobilitate și
clauza de confidențialitate, pentru următoarele considerente:
Consilierii
juridici numiți în funcție, au statut de funcționari publici, iar activitatea
lor se derulează sub imperiul unei legi speciale, respectiv Legea nr.188/1999
privind Statutul funcționarilor publici, republicată.
Odată cu
apariția Legii nr.514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de
consilier, modificată ulterior, s-a dispus prin dispozițiile art.25 alin.1,
înființarea unor asociații profesionale, cât și adoptarea statutelor acestora,
în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a acestui act normativ.
În
cuprinsul dispozițiilor art.60 alin.1 din Statutul profesiei de consilier juridic,
se face distincție între cele două categorii de consilieri juridici, și anume,
între cei care au statut de salariat și cei care sunt numiți în funcție, cu
mențiunea că primii au dreptul la o remunerație de bază, stabilită prin
negociere, iar cealaltă categorie are dreptul la o remunerație, conformă cu
dispozițiile legilor speciale.
Din analiza
dispozițiilor, invocate, rezultă fără echivoc, faptul că negocierile privind
clauza de mobilitate și clauza de confidențialitate, prevăzute de art.25 și
art.26 din Legea nr.53/2003, modificată, privind Codul muncii, vizează doar
categoria consilierilor juridici care au statut de salariat, în baza unor
raporturi de muncă, decurgând din contractul de muncă. Cea de-a doua categorie
de consilieri juridici se află în cu totul altă situație juridică, deoarece au
statut de funcționar public, ce derivă dintr-un raport de serviciu și
beneficiază, pentru activitatea prestată, de un
salariu stabilit potrivit dispozițiilor art.29 din Legea nr.188/1999
privind Statutul funcționarilor publici, republicată.
Ca atare,
veniturile acestora constau în salariul de bază, plus un spor de vechime,
suplimentul postului și un supliment al gradului, elemente specifice care apar,
în plus, în structura veniturilor ce li se cuvin, față de veniturile
salariaților care se stabilesc prin negociere.
Pe de altă
parte, norma juridică ce permite negocierea celor două clauze, nu instituie obligativitatea
acestui demers din partea angajatorului, împrejurare față de care, chiar și în
situația unui refuz nejustificat, de a se negocia, intervenția instanței de judecată, apare ca
fiind inadmisibilă.
Sub un alt
aspect, s-a reținut faptul că, potrivit dispozițiilor art.1 alin.2 din Legea
nr.53/2003, modificată, prevederile Codului muncii se aplică și altor raporturi
de muncă reglementate prin legi speciale, însă numai în măsura în care acestea
nu conțin dispoziții specifice derogatorii.
Or, Legea
nr.188/1999, republicată, conține astfel de dispoziții derogatorii, întrucât
art.45 reglementează clauza de confidențialitate, instituind pentru
funcționarii publici, obligativitatea păstrării confidențialității în legătură
cu faptele și informațiile sau documentele de care iau cunoștință în
exercitarea funcției publice, în condițiile legii, mai puțin informațiile de
interes public, caz în care negocierea unei astfel de cauze trebuie să fie
exclusă.
Mai mult,
funcționarii publici au un statut legal, și nu contractual, iar drepturile lor
salariale, potrivit dispozițiilor art.29 alin.3 din Legea nr.188/1999
republicată se realizează în conformitate cu dispozițiile legii privind
stabilirea unui sistem unitar de salarizare.
Ca atare,
rezultă că sporurile cuvenite
funcționarilor publici nu pot fi decât cele prevăzute în sistemul de salarizare,
aprobat prin lege, specific acestei categorii profesionale.
Astfel,
sistemul de salarizare a funcționarilor publici reglementat de dispozițiile
Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.92/2004 (pentru anul 2005) și de
dispozițiile Ordonanței Guvernului nr.2/2006 (pentru anul 2006) nu au prevăzut,
pentru funcționarii publici care îndeplinesc funcții publice de consilieri
juridici, acordarea sporului de mobilitate și confidențialitate și nici
cuantumul unor asemenea sporuri.
Așadar,
stabilirea prin negociere a unor sporuri salariale, neprevăzute de lege, nu
este compatibilă cu statutul și sistemul unitar de salarizare al funcționarilor
publici.
De altfel,
nici Legea nr.514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de
consilier juridic, modificată, nu reglementează acordarea sporurilor privind
clauza de mobilitate și de confidențialitate și nici nu derogă de la statutul
legal al funcționarilor publici, sub aspectul salarizării și acordării
sporurilor salariale.
Statutul
profesiei de consilier juridic, care prevede, într-adevăr, în art.60 alin.2,
dreptul consilierului juridic de a negocia prestații suplimentare în bani,
reprezentând clauza de mobilitate și clauza de confidențialitate, deși a fost
publicat în Monitorul Oficial, nu poate fi încadrat în categoria actelor
normative adoptate de instituțiile și autoritățile publice abilitate prin
Constituție să asigure executarea unei legi, deoarece Legea nr.514/2003,
modificată, prevede doar adoptarea statutelor asociațiilor profesionale și nu
conferă acestor asociații profesionale abilitatea de a emite acte normative,
prin care să instituie obligații pentru instituțiile publice sau pentru
persoanele juridice, la care sunt încadrați consilierii juridici.
Așadar, statutul profesiei de consilier
juridic nu constituie temei legal, pentru ca instituția publică să fie obligată
să acorde consilierilor juridici, cu statut de funcționari publici, sporurile
salariale decurgând din clauza de mobilitate și de confidențialitate.
În această
situație nu poate fi reținută existența unei discriminări între cele două
categorii de consilieri juridici, cei angajați, și cei numiți, întrucât legea-cadru
ce reglementează activitatea consilierilor juridici nu stipulează acordarea
unor astfel de sporuri consilierilor juridici ce au statutul de funcționari
publici, și nici nu derogă de la statutul legal al funcționarilor publici, sub
aspectul salarizării. (Anexa II)
Apreciez
că acest ultim punct de vedere este în conformitate cu litera și spiritul
legii.
Potrivit
dispozițiilor art.2 din Legea nr.514/2003, modificată prin Legea nr.246/2006
privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, consilierul juridic poate să fie numit în
funcție sau angajat în muncă, în condițiile legii.
De asemenea,
în conformitate cu dispozițiile art.3 din același act normativ:
(1) Consilierul juridic numit în funcție are
statutul funcționarului potrivit funcției și categoriei acesteia.
(2) Consilierul juridic angajat în muncă are
statut de salariat.
Așadar,
profesia de consilier juridic se exercită, fie în baza unui raport de serviciu,
în condițiile prevăzute de Legea nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor
publici, republicată, fie în baza unui raport juridic de muncă, în urma
încheierii unui contract individual de muncă, în conformitate cu reglementările
din Codul muncii.
Consilierilor
juridici numiți în funcție, în privința drepturilor și obligațiilor decurgând
din raporturile de serviciu, li se
aplică, atât norma generală, reprezentată de Legea nr.188/1999 privind Statutul
funcționarilor publici, republicată, cât și normele speciale, conținute de
Legea nr.514/2003, modificată, privind organizarea și exercitarea profesiei de
consilier juridic.
De
asemenea, potrivit dispozițiilor art.52 din Statutul profesiei de consilier
juridic, adoptat la data de 6 martie 2004 de Congresul Extraordinar al
Colegiilor Consilierilor Juridici din România, consilierului juridic, funcționar public, îi sunt aplicabile și
beneficiază și de prevederile legii funcționarului public.
În ceea ce
privește consilierul juridic angajat în muncă, acesta are statut de salariat,
fiindu-i aplicabile dispozițiile Codului muncii, ca normă generală, dar și
normele speciale conținute de Legea nr.514/2003, modificată.
Drepturile
și obligațiile consilierilor juridici sunt reglementate prin dispozițiile art.6
din Legea nr.514/2003, modificată, care prevăd: Consilierii juridici au drepturile și obligațiile prevăzute de lege,
potrivit statutului profesional și reglementărilor legale privind persoana
juridică în serviciul căreia se află sau cu care are raporturi de muncă.
Ca atare,
însuși legiuitorul face distincție între cele două categorii de consilieri
juridici, din punct de vedere al statutului acestora, cu importante consecințe
în ceea ce privește sfera și conținutul drepturilor și obligațiilor ce le
revin.
Această
distincție se regăsește și în cuprinsul Statutului profesiei de consilier
juridic, în ceea ce privește sistemul de remunerare al consilierilor juridici.
Astfel,
potrivit dispozițiilor art.60 alin.1 din acest statut: Pentru activitatea sa profesională consilierul juridic are dreptul la
o remunerație de bază, stabilită prin
negociere pentru consilierul juridic ce are statut de salariat, sau conform legilor speciale pentru cel
numit în funcție.
De asemenea,
potrivit dispozițiilor art.13 lit.b din același act: Pentru activitatea depusă, consilierul juridic are dreptul să fie
remunerat conform prevederilor formei scrise a raportului juridic care stă la
baza exercitării profesiei față de beneficiar.
Drepturile
salariale suplimentare decurgând din clauza de mobilitate și clauza de
confidențialitate au fost stabilite prin alin.2 al art.60 din Statutul
profesiei de consilier juridic: Deosebit
de remunerația de bază astfel stabilită, în considerarea specificului muncii și
a importanței sociale a serviciilor profesionale, în temeiul art.25 și 26 din
Legea nr.53/2003, cu modificările ulterioare, consilierul juridic poate negocia
prestații suplimentare în bani reprezentând clauza de mobilitate și clauza de
confidențialitate.
Prin
sintagma consilierul juridic poate negocia a fost avută în vedere, în
mod clar, numai categoria consilierilor juridici, care au statut de salariați,
ale căror raporturi cu persoana juridică pe care o reprezintă sau căreia îi
asigură consultanță decurg dintr-un contract individual de muncă, dispozițiile legale, anterior citate, nefiind
aplicabile consilierilor juridici cu statut de funcționari publici.
În cazul
acestei de-a doua categorii, potrivit dispozițiilor art.2 alin.2 și art.4
alin.1 din Legea nr.188/1999, republicată, numirea în condițiile legii, într-o
funcție publică, la conferă statutul de funcționari publici, iar pe baza
actului administrativ de numire se nasc și se exercită raporturile de serviciu
cu autoritatea sau instituția publică, față de care este asigurată consultanța
și reprezentarea.
În privința
drepturilor salariale ale funcționarilor publici este exclusă stabilirea
acestora prin negociere, întrucât determinarea lor se realizează în baza unor
acte normative.
Astfel, în conformitate
cu dispozițiile art.31 din Legea nr.188/1999, republicată,
(1) Pentru activitatea desfășurată,
funcționarii publici au dreptul la un salariu compus din:
a) salariul de bază;
b) sporul de vechime în muncă;
c) suplimentul postului;
d) suplimentul corespunzător treptei de
salarizare.
(2) Funcționarii publici beneficiază de prime
și alte drepturi salariale, în condițiile legii.
(3) Salarizarea funcționarilor publici se
face în conformitate cu prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar
de salarizare pentru funcționarii publici.
Așadar,
funcționarii publici au un statut legal și nu contractual, care se realizează
în conformitate cu dispozițiile legii privind stabilirea unui sistem unitar de
salarizare.
Elementele specifice
acestei structuri salariale sunt sporul de vechime, suplimentul postului și cel
al gradului, la care se pot adăuga prime și alte drepturi salariale, cu
condiția ca acestea să fie prevăzute de lege.
În referire
la prestațiile suplimentare în bani, reprezentând clauza de mobilitate și
clauza de confidențialitate, trebuie precizat faptul că acestea sunt reglementate
expres de dispozițiile art.20 alin.1 și 2 lit.c și d din Codul muncii,
constituind clauze specifice, negociate de părți, altele decât clauzele
generale ale contractului individual de muncă stabilite de art.17 din Codul
muncii și sunt definite de dispozițiile art.25 și art.26 din acest act
normativ.
Astfel,
potrivit dispozițiilor art.25 din Codul muncii: Prin clauza de mobilitate părțile în contractul individual de muncă
stabilesc că, în considerarea specificului muncii, executarea obligațiilor de
serviciu de către salariat nu se realizează într-un loc stabil de muncă. În
acest caz salariatul beneficiază de prestații suplimentare în bani sau în
natură, iar potrivit dispozițiilor art.26 din același act normativ prin clauza de confidențialitate părțile
convin ca, pe toată durata contractului individual de muncă și după încetarea
acestuia, să nu transmită date sau informații de care au luat cunoștință în
timpul executării contractului, în condițiile stabilite în regulamentele
interne, în contractele colective de muncă sau în contractele individuale de
muncă.
Aceste
prestații suplimentare sunt aplicabile și altor raporturi de muncă reglementate
prin legi speciale, având în vedere dispozițiile art.1 alin.2 din Codul muncii
care arată că Prezentul cod se aplică și
raporturilor de muncă reglementate prin legi speciale, numai în măsura în care acestea nu conțin dispoziții specifice
derogatorii.
Pe de altă
parte, aceleași dispoziții se regăsesc și în Legea nr.188/1999, republicată,
respectiv în cuprinsul art.117, potrivit cărora: Dispozițiile prezentei legi se completează cu prevederile legislației
muncii, precum și cu reglementările de drept comun civile, administrative sau
penale, după caz, în măsura în care nu
contravin legislației specifice funcției publice.
Ca atare,
dreptul comun pentru diferitele categorii de funcționari publici, este
reprezentat de Legea nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, iar
nu de Codul muncii.
Eventual,
dispozițiile din Codul muncii, precum și cele care reglementează statutul unor
diverse categorii profesionale pot fi aplicate, dar numai în măsura în care nu
contravin legislației specifice funcției publice, deci esenței raporturilor de
serviciu existente între funcționarul public, pe de o parte, și autoritatea sau
instituția publică, pe de altă parte.
Or,
dispozițiile Statutului profesiei consilierului juridic derogă și contravin
legislației specifice funcției publice, întrucât funcționarii publici au un
statut legal, și nu contractual, iar drepturile lor salariale se stabilesc pe
baza unui sistem unitar de salarizare.
Totodată,
sporurile cuvenite funcționarilor publici nu pot fi altele decât cele prevăzute
de legislația specifică acestei categorii.
În această
situație, negocierea unor astfel de clauze este inadmisibilă pentru categoria
consilierilor juridici cu statut de funcționar public, iar adoptarea punctului
de vedere contrar echivalează cu o nesocotire a regulilor ce guvernează
raportul dintre norma generală și cea specială și aplicarea acesteia din urmă
în afara limitelor permise de legea-cadru.
De altfel, prin
acte normative succesive, de salarizare a funcționarilor publici, s-a prevăzut
un spor de confidențialitate, cuantumul
și beneficiarii acestuia fiind reglementate expres și limitativ.
Totodată, s-a
prevăzut și că funcționarii publici beneficiază de sporurile sau de alte
drepturi salariale prevăzute de legislația specifică autorității sau
instituției publice în care își desfășoară activitatea.
În acest
sens, sunt dispozițiile art.18 și art.40 din Ordonanța de Urgență a Guvernului
nr.92/2004, aprobată prin Legea nr.76/2005 privind reglementarea drepturilor
salariale și a altor drepturi ale funcționarilor publici pentru anul 2005, care
arată că sporul de confidențialitate
se acordă funcționarilor publici din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum
de până la 15% din salariul de bază, precum și funcționarilor publici din
cadrul Administrației Prezidențiale, Consiliului Național pentru Studierea
Arhivelor Securității, Ministerului Afacerilor Externe, direcțiilor subordonate
ministrului delegat pentru comerț din cadrul Ministerului Economiei și
Comerțului, Consiliului Legislativ, iar categoriile de funcționari publici, cuantumurile
sporului de confidențialitate și condițiile de acordare se stabilesc în
limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorilor
principali de credite, cu încadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în
bugetul aprobat.
S-a mai
prevăzut și că funcționarii publici beneficiază de sporurile sau de alte
drepturi salariale prevăzute de legislația specifică autorității sau
instituției publice în care își desfășoară activitatea.
Dispozițiile
mai sus enunțate au fost, ulterior, preluate de
prevederile art.15 și 42 din Ordonanța Guvernului nr.2/2006, aprobată
prin Legea nr.417/2006 privind reglementarea drepturilor salariale și a altor
drepturi ale funcționarilor publici pentru anul 2006, precum și de prevederile
art.15 și 41 din Ordonanța Guvernului nr.6/2007, aprobată prin Legea
nr.232/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale și a
altor drepturi ale funcționarilor publici, până la intrarea în vigoare a legii
privind sistemul unitar de salarizare și alte drepturi ale funcționarilor
publici, precum și creșterile salariale, care se acordă funcționarilor publici
în anul 2007.
Din
interpretarea acestor dispoziții, rezultă că sporul de confidențialitate poate
fi acordat funcționarilor publici din cadrul instituțiilor și autorităților
publice expres și limitativ prevăzute prin actele normative de salarizare, numai
în condițiile stabilite prin actul administrativ al ordonatorului principal de
credite, cu încadrarea în cheltuielile de personal, prevăzute în bugetul aprobat,
iar celelalte sporuri (sporul de mobilitate și/sau de confidențialitate) pot fi
acordate funcționarilor publici din cadrul altor structuri, doar dacă sunt
prevăzute de legislația specifică autorității sau instituției publice în care
își desfășoară activitatea.
Așadar,
consilierii juridici cu statut de funcționari publici nu pot negocia clauza de
mobilitate și clauza de confidențialitate în condițiile prevăzute de art.60
alin.2 din Statul profesiei de consilier juridic, raportat la dispozițiile art.25
și 26 din Codul muncii, însă pot beneficia de sporurile corespunzătoare, în
condițiile prevăzute de actele normative de salarizare a funcționarilor publici
și de legislația specifică autorității sau instituției publice în care își
desfășoară activitatea.
Adoptarea acestei soluții cu privire la
consilierii juridici, cu statut de funcționari publici nu crează premisele unei
discriminări, în raport de cealaltă categorie de consilieri juridici, cu statut
de salariați, întrucât principiul egalității de tratament nu exclude, ci
dimpotrivă, presupune soluții diferite, pentru situații diferite, justificate
pe baza unor criterii obiective și raționale.
Pentru
aceste motive, în temeiul dispozițiilor art.329 din Codul de procedură civilă,
solicit admiterea recursului în interesul legii și pronunțarea unei decizii
prin care să se asigure interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art.6 din Legea nr.514/2003, modificată prin
Legea nr.246/2006 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic
raportate la dispozițiile art.60 alin.1 și 2 din Statutul profesiei de
consilier juridic, art.31 (fost art.29) și art.117 (fost art.93) din Legea nr.188/1999
privind Statutul funcționarilor publici, republicată, în sensul că nu se pot
negocia, de consilierii juridici cu statut de funcționari publici, prestațiile
suplimentare reprezentând clauza de mobilitate și clauza de confidențialitate, în
condițiile prevăzute de art.25 și 26 din Codul muncii, însă această categorie
poate beneficia de aceste sporuri salariale în condițiile stabilite prin actele
normative de salarizare a funcționarilor publici și de legislația specifică
autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea.
PROCUROR GENERAL
Laura Codruța Kövesi