Nr. 3102/C/1220/2005
Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție
Nr. XIV din 5 februarie 2007
C
ă t r e,
PREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE
În temeiul art.
329 din Codul de procedură civilă, astfel cum a fost modificat prin art.I
pct.130 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 138/2000 aprobată, cu
modificări prin Legea nr. 219/2005, art.25 lit.a și art.63 lit.f din Legea nr.304/2004,
republicată, privind organizarea judiciară, formulez prezentul
RECURS ÎN
INTERESUL LEGII
În practica
judiciară s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar în legătură cu
interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 169 alin.4 din Codul de procedură
fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, referitor la
competența materială și teritorială de soluționare a contestației la executare
silită și a contestației împotriva unui titlu executoriu fiscal.
I. Astfel,
unele instanțe de judecată, învestite cu soluționarea unor cereri având ca
obiect contestații formulate împotriva executării silite însăși sau a unor acte
de executare, efectuate în baza unor titluri executorii fiscale, respectiv
contestații împotriva unor titluri executorii fiscale, au apreciat că este
competentă, să se pronunțe asupra acestor cereri, judecătoria în a cărei rază
teritorială se face executarea.
Aceste
instanțe au avut în vedere că, potrivit dispozițiilor art. 169 alin.1 și 3 din Codul
de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare,
persoanele interesate pot face contestație împotriva oricărui act de executare,
precum și împotriva titlului executoriu în temeiul căruia a fost pornită
executarea, în cazul în care acest titlu nu este o hotărâre dată de o instanță
judecătorească sau de un alt organ jurisdicțional și dacă, pentru contestarea lui, nu există o altă
procedură prevăzută de lege, iar această contestație se formulează la instanța
judecătorească competentă.
Această
instanță a fost stabilită prin coroborarea prevederilor legale, mai sus citate,
cu cele cuprinse în art. 400 alin.1 și 2, respectiv, art. 373 alin.2 din Codul
de procedură civilă, în care se arată că, este competentă să judece contestația
la executare, respectiv, contestația la titlu, care nu emană de la un organ de
jurisdicție și pentru desființarea căruia legea nu prevede o altă cale de atac,
instanța de executare, adică judecătoria în circumscripția căreia se face
executarea.
Incidența
normelor din Codul de procedură civilă, relative la competența materială și
teritorială de soluționare a contestației la executare, respectiv a
contestației la titlu, în materie fiscală, a fost reținută față de prevederile
art. 2 alin.3 din Codul de procedură fiscală, potrivit cărora, unde acest cod
nu dispune, se aplică prevederile Codului de procedură civilă.
În această
opinie, s-a considerat că simpla împrejurare că emitentul titlului este un
organ fiscal, nu este de natură a atrage competența instanței specializate, de
contencios administrativ, întrucât, în lipsa unor dispoziții speciale,
derogatorii, competența materială și teritorială în soluționarea contestațiilor
împotriva actelor de executare și a titlurilor executorii, urmează regulile
generale, instituite prin art. 400 din Codul de procedură civilă și aparține
instanței de executare. (Anexa I)
II. Alte
instanțe au considerat că tribunalul secția de contencios administrativ și
fiscal este instanța competentă să soluționeze contestațiile privind titlul
executoriu fiscal sau actele de executare, efectuate în baza unui astfel de
titlu, reținând pe de o parte că, acestea sunt acte administrative fiscale, în
sensul prevăzut de art. 41 din Codul de procedură fiscală, întrucât sunt emise
de organul fiscal competent, în aplicarea legislației privind stabilirea,
modificarea sau stingerea drepturilor și obligațiilor fiscale, iar, pe de altă
parte că, acestea se încadrează în conținutul noțiunii de act administrativ
definit de dispozițiile art.2 pct.(1) lit. c din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
Totodată,
s-a apreciat că, deși împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte
administrative fiscale, (deci și împotriva titlurilor executorii contestate) se
poate formula contestație, potrivit procedurii reglementate de Titlul IX din
Codul de procedură fiscală, continuată prin atacarea deciziei de soluționare la
instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, dispozițiile
art. 174 pct. (1), teza a II-a din același Cod, dau expresie liberului acces la
justiție, reglementat de art. 6 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului și
art. 126 alin. (6) din Constituția
României și ca atare, contestația, mai sus precizată, nu înlătură dreptul la
acțiune al celui ce se consideră lezat în drepturile sale printr-un act
administrativ fiscal, sau prin lipsa acestuia, în condițiile legii. (Anexa II)
III. Alte
instanțe, fie au respins contestațiile formulate împotriva titlurilor
executorii fiscale, ca inadmisibile, fie au declinat competența de soluționare
a cauzelor în favoarea organelor prevăzute de art. 179 alin.1 lit. a) c) din Codul
de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare,
reținând că, apărările de fond, formulate de contestatori cu privire la
titlurile executorii fiscale, pot fi analizate doar în cadrul procedurii
contestației formulate împotriva actelor administrative fiscale, prevăzute de
Titlul IX (art.175-188) din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările
și completările ulterioare, susținând un punct de vedere similar cu cel
prezentat mai sus, în ceea ce privește calificarea titlului executoriu fiscal,
ca fiind titlu de creanță fiscală sau un alt act administrativ fiscal. (Anexa III)
Apreciez
primul punct de vedere ca fiind în conformitate cu litera și spiritul legii.
Art. 169
alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și
completările ulterioare, precizează sfera de aplicare a contestației la
executare, arătând că, orice persoană interesată poate face contestație
împotriva oricărui act de executare, efectuat cu încălcarea prevederilor
legale, de către organele de executare fiscale, precum și împotriva refuzului
acestora de a îndeplini un act de executare, în condițiile legii.
Aceste două
ipoteze constituie ceea ce, doctrina a definit ca reprezentând contestație
la executare propriu zisă, în sensul de mijloc procedural prin
intermediul căruia, se poate contesta executarea silită însăși, precum și orice
act de executare, urmărindu-se anularea întregii executări ori anularea,
respectiv, îndreptarea unor acte de executare.
Pe această
cale poate fi atacat și refuzul organului de executare, de a îndeplini un act
de executare în condițiile legii, urmărindu-se obligarea acestuia la
îndeplinirea actului respectiv.
Pe de altă
parte, potrivit dispozițiilor art. 169 alin.3 din Codul de procedură fiscală,
republicat, contestația la executare poate fi făcută și împotriva titlului
executoriu în temeiul căruia a fost pornită executarea, în cazul în care acest
titlu nu este o hotărâre dată de o instanță judecătorească sau de alt organ
jurisdicțional și dacă, pentru contestarea lui, nu există o altă procedură
prevăzută de lege.
Acest text
reglementează instituția denumită generic de literatura de specialitate contestația
la titlu prin care se contestă însuși titlul executoriu, atât sub
aspectul înțelesului, întinderii și aplicării sale, cât și sub aspectul validității
acestuia, în raport de existența, întinderea și valabilitatea creanței
constatate, aceasta doar atunci când legea nu deschide celui interesat o cale
specială, pentru anularea sau modificarea acestui titlu.
Articolul
169 alin.4 din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și
completările ulterioare, stabilește că aceste contestații, prevăzute în cuprinsul
alineatelor 1 și 3, se introduc la instanța judecătorească competentă.
În lipsa
unor prevederi exprese care să stabilească instanța judecătorească competentă,
atât sub aspect material, cât și sub aspect teritorial, devin incidente
dispozițiile art. 2 alin.3 din Codul de procedură fiscală, care arată că Unde prezentul cod nu dispune, se aplică
prevederile Codului de procedură civilă .
În acest
sens, potrivit art. 400 alin. 2, teza a II-a din Codul de procedură civilă,
instanța competentă să judece, atât sub aspect material, cât și teritorial
contestația la executarea propriu-zisă, și contestația la titlu, este instanța
de executare.
Din
coroborarea dispozițiilor, mai sus invocate, cu cele cuprinse în art. 373
alin.2 din Codul de procedură civilă, rezultă că este competentă să judece,
atât contestația la executare propriu-zisă, cât și contestația la titlu, judecătoria
în circumscripția căreia se face executarea.
Prin urmare, și în cazul contestației executării
propriu-zise sau a contestației la titlu, atunci când, o astfel de contestație
vizează un titlu executoriu fiscal, ce nu emană de la un organ de jurisdicție
și dacă legea nu prevede, în acest scop, o altă cale de atac, competentă să
judece este judecătoria în circumscripția căreia se face executarea.
Astfel,
dreptul comun în cazul contestării executării silite care se realizează de
către organele administrativ fiscale în baza unui titlu executoriu fiscal, este
reprezentat de dreptul civil, material și procesual, iar nu de normele de drept
public cuprinse în Legea nr. 554/2004, privind contenciosul administrativ,
respectiv în Titlul IX din Codul de procedură fiscală, acestea fiind incidente
numai pentru soluționarea acțiunii în anularea sau modificarea obligației
fiscale, ce constituie titlu de creanță fiscală.
Această
interpretare este susținută și de prevederile art. 169 alin.2 din Codul de
procedură fiscală, republicat, potrivit cărora dispozițiile privind suspendarea provizorie a executării silite prin ordonanță
președințială, prevăzute de art. 403 alin.4 din Codul de procedură civilă, nu
sunt aplicabile.
Prin
urmare, legiuitorul a înțeles să reglementeze procedura contestației la
executare în materia executării silite a creanțelor fiscale prin raportare la
procedura de drept comun, privind contestația la executare din materia civilă,
deoarece, atunci când a dorit să excludă, de la aplicarea, în materie fiscală,
anumite dispoziții din dreptul comun, a prevăzut acest lucru, în mod expres.
Ca atare,
adoptarea punctului de vedere, potrivit căruia, competența de soluționare a
contestației la executare, respectiv a contestației la titlu executoriu fiscal,
aparține organelor cu atribuții administrativ-jurisdicționale din sistemul
Ministerului Finanțelor Publice, prevăzute de art. 179 alin.1 lit. a) - c) din
Codul de procedură fiscală sau
instanțelor de contencios administrativ,
relevă o confuzie între noțiunile de titlu executoriu fiscal, titlu de
creanță fiscală și act administrativ fiscal, fiecare dintre acestea având o
reglementare distinctă.
Astfel, din
coroborarea art. 21 cu art. 108 alin.3 din Codul de procedură fiscală,
republicat, rezultă că titlul de creanță fiscală este actul
prin care se stabilesc și se individualizează drepturile patrimoniale ale
statului și obligațiile patrimoniale de plată, corelative, ale
contribuabililor, care rezultă din raporturile de drept material fiscal și care
este întocmit de organele competente sau de persoanele îndreptățite, potrivit
legii.
Art. 107.1
pct.a) - g) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr.
92/2003, privind Codul de procedură fiscală, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 1050/2004, arată, cu titlu exemplificativ, titlurile de creanță fiscală,
respectiv:
a) decizia
de impunere emisă de organele competente, potrivit legii;
b)
declarația fiscală, angajamentul de plată sau documentul întocmit de plătitor
prin care acesta declară obligațiile fiscale, în cazul în care acestea se
stabilesc de către plătitor, potrivit legii;
c) decizia
prin care se stabilește și se individualizează suma de plată, pentru creanțele
fiscale accesorii, reprezentând dobânzi și penalități de întârziere, stabilite
de organele competente;
d) declarația
vamală, pentru obligațiile de plată în vamă;
e)
documentul prin care se stabilește și se individualizează datoria vamală,
inclusiv accesorii, potrivit legii;
f)
procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției întocmit de
organul prevăzut de lege, pentru obligațiile
privind plata amenzilor contravenționale;
g)
ordonanța procurorului, încheierea sau dispozitivul hotărârii instanței
judecătorești ori un extras certificat întocmit în baza acestor acte, în cazul
amenzilor, al cheltuielilor judiciare și al altor creanțe fiscale stabilite
potrivit legii, de procuror sau de instanța judecătorească.
Art. 41 din
Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările
ulterioare definește actul administrativ fiscal ca fiind
actul emis de organul fiscal competent în aplicarea legislației privind
stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor și obligațiilor fiscale, aceste
acte putând fi contestate pe calea procedurii prevăzute de Titlul IX.
Titlul
executoriu fiscal este definit de art. 137 alin.2 din Codul de
procedură fiscală, republicat, în care se arată că, titlul de creanță devine
titlu executoriu la data la care creanța fiscală este scadentă prin expirarea
termenului de plată, prevăzut de lege sau stabilit de organul competent, ori în
alt mod prevăzut de lege, iar acest titlu executoriu va cuprinde, pe lângă
elementele prevăzute de art. 43 alin. 2, respectiv, mențiunile obligatorii ale
actului administrativ fiscal, și elemente privind numele și prenumele sau
denumirea debitorului, codul numeric personal, codul unic de înregistrare,
domiciliul sau sediul, cuantumul sumei datorate și neachitate și temeiul legal
al puterii executorii a titlului.
Aceste
titluri executorii pot fi contestate pe calea procedurii prevăzute de art. 169
alin.2 din Codul de procedură fiscală, în fața instanței de executare, dacă
sunt îndeplinite două condiții cumulative:
a) titlul
să nu fie o hotărâre dată de o instanță judecătorească sau de alt organ
jurisdicțional;
b) pentru
contestarea lui să nu existe o altă procedură prevăzută de lege care să stabilească
posibilitatea ca, o instanță competentă, să se pronunțe asupra acestuia.
De aici
rezultă că, în situația în care sunt îndeplinite aceste două condiții, titlul
executoriu fiscal poate fi contestat, sub orice aspect, pe calea contestației
la executare, introdusă la judecătoria în circumscripția căreia se face
executarea.
Astfel,
avându-se în vedere că, în unele
situații, ce pot varia în funcție de cazul dedus judecății, pentru contestarea
titlului de creanță nu există posibilitatea de acces la o instanță, pe calea
contestației la titlu executoriu, adresată instanței de executare, se pot
solicita, nu numai lămuriri cu privire la înțelesul, întinderea sau aplicarea
titlului, ci se pot invoca și apărări de fond, prin care să se pună în discuție
însăși validitatea creanței fiscale.
Această
soluție se sprijină pe ideea acordării posibilității subiectului procesual activ,
de a se bucura de o procedură contradictorie pentru dovedirea dreptului său,
posibilitate pe care nu a putut-o valorifica anterior, deoarece actul ce constituie
titlu executoriu a fost emis de către un organ care nu are atribuții
jurisdicționale și, pe cale de consecință, nu este un act cu caracter
jurisdicțional.
Astfel,
posibilitatea contestării titlului executoriu fiscal pe calea contestației la
executare există numai în cazul în care legea nu dă posibilitatea atacării
actului ce constituie titlu de creanță fiscală pe calea contenciosului
administrativ-fiscal.
Instanțele
judecătorești care au considerat că sunt competente să soluționeze astfel de
contestații, fie instanțele de contencios administrativ, fie organele din
sistemul Ministerului Finanțelor Publice,
prevăzute de art. 179 alin.1 lit. a) c) din Codul de procedură fiscală,
au făcut o greșită interpretare și aplicare a legii, cu ignorarea naturii
juridice diferite a celor două instituții - contestația împotriva titlului
executoriu, respectiv împotriva executării silite înseși, a oricărui act sau
măsuri de executare luate în cursul executării unui titlu executoriu fiscal sau
împotriva refuzului organelor de executare, de a îndeplini un act de executare,
reglementată de prevederile Capitolului IX al Titlului VIII (art. 169-171) din
Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările
ulterioare și contestația împotriva actelor administrative fiscale,
reglementată de Titlul IX (art.175-188) din același cod.
Cele două
căi de atac sunt distincte, fiecare intervenind în etape procesuale diferite.
Astfel,
dacă în procedura de individualizare a taxelor, impozitelor, contribuțiilor,
datoriilor vamale, precum și accesoriilor acestora, este reglementată calea
administrativ-jurisdicțională de atac, a contestației împotriva titlurilor de
creanță fiscală și împotriva altor acte administrative fiscale, în procedura
executării silite a creanțelor fiscale este reglementată o singură cale
judiciară de atac, contestația la executare propriu-zisă, respectiv,
contestația la titlu.
Prin
urmare, atât procedura de soluționare, cât și organele competente să
soluționeze cele două căi de atac sunt diferite.
Faptul că
legiuitorul a înțeles să excludă competența instanței de contencios
administrativ, de la soluționarea acestor contestații, rezultă și din
interpretarea logică și sistematică a dispozițiilor legale ce constituie sediul
materiei celor două instituții juridice.
Astfel,
dacă în cazul contestației împotriva titlului de creanță fiscală sau a altui
act administrativ jurisdicțional, legiuitorul a prevăzut, expres, în art. 188
alin.2 din Codul de procedură fiscală, republicat că deciziile emise în
soluționarea contestațiilor pot fi atacate la instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, în
cazul contestației la executare, legiuitorul se referă la instanța de judecată, de unde rezultă, aplicând argumentul de
interpretare logică ubi lex non
distinguit nec nos distinguere debemus, că, în cel de-al doilea caz,
competența aparține instanței de drept comun care, potrivit art. 1 pct.1 din
Codul de procedură civilă este judecătoria.
Pentru
aceste motive, vă solicit admiterea recursului în interesul legii și
pronunțarea unei decizii prin care să se asigure interpretarea și aplicarea
unitară a art. 169 alin.4 din Codul de procedură fiscală, republicat, cu
modificările și completările ulterioare, în sensul că este competentă material
și teritorial să se judece contestația împotriva executării silite înseși, a
unui act sau măsuri de executare, a refuzului organelor de executare fiscală, de a îndeplini un act de executare în
condițiile legii, și împotriva titlului executoriu în temeiul căruia a fost
primită executarea, în cazul în care acest titlu nu este o hotărâre dată de o
instanță judecătorească sau de un alt organ jurisdicțional și dacă pentru
contestarea lui nu există o altă procedură prevăzută de lege, judecătoria în
circumscripția căreia se face executarea.
PROCUROR GENERAL,
Laura Codruța Kövesi