Nr. 3102/C/1220/2005

 

 

Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție

Nr. XIV din 5 februarie 2007

 

           C ă t r e,

 

        PREȘEDINTELE  ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 

                        În temeiul art. 329 din Codul de procedură civilă, astfel cum a fost modificat prin art.I pct.130 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 138/2000 aprobată, cu modificări prin Legea nr. 219/2005, art.25 lit.a și art.63 lit.f din Legea nr.304/2004, republicată, privind organizarea judiciară, formulez prezentul       

 

 RECURS  ÎN  INTERESUL LEGII

 

                        În practica judiciară s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar în legătură cu interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 169 alin.4 din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, referitor la competența materială și teritorială de soluționare a contestației la executare silită și a contestației împotriva unui titlu executoriu fiscal.

 

                        I. Astfel, unele instanțe de judecată, învestite cu soluționarea unor cereri având ca obiect contestații formulate împotriva executării silite însăși sau a unor acte de executare, efectuate în baza unor titluri executorii fiscale, respectiv contestații împotriva unor titluri executorii fiscale, au apreciat că este competentă, să se pronunțe asupra acestor cereri, judecătoria în a cărei rază teritorială se face executarea.

                        Aceste instanțe au avut în vedere că, potrivit dispozițiilor art. 169 alin.1 și 3 din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, persoanele interesate pot face contestație împotriva oricărui act de executare, precum și împotriva titlului executoriu în temeiul căruia a fost pornită executarea, în cazul în care acest titlu nu este o hotărâre dată de o instanță judecătorească sau de un alt organ jurisdicțional și dacă,  pentru contestarea lui, nu există o altă procedură prevăzută de lege, iar această contestație se formulează la instanța judecătorească competentă.

                        Această instanță a fost stabilită prin coroborarea prevederilor legale, mai sus citate, cu cele cuprinse în art. 400 alin.1 și 2, respectiv, art. 373 alin.2 din Codul de procedură civilă, în care se arată că, este competentă să judece contestația la executare, respectiv, contestația la titlu, care nu emană de la un organ de jurisdicție și pentru desființarea căruia legea nu prevede o altă cale de atac, instanța de executare, adică judecătoria în circumscripția căreia se face executarea.

                        Incidența normelor din Codul de procedură civilă, relative la competența materială și teritorială de soluționare a contestației la executare, respectiv a contestației la titlu, în materie fiscală, a fost reținută față de prevederile art. 2 alin.3 din Codul de procedură fiscală, potrivit cărora, unde acest cod nu dispune, se aplică prevederile Codului de procedură civilă.

                        În această opinie, s-a considerat că simpla împrejurare că emitentul titlului este un organ fiscal, nu este de natură a atrage competența instanței specializate, de contencios administrativ, întrucât, în lipsa unor dispoziții speciale, derogatorii, competența materială și teritorială în soluționarea contestațiilor împotriva actelor de executare și a titlurilor executorii, urmează regulile generale, instituite prin art. 400 din Codul de procedură civilă și aparține instanței de executare.  (Anexa I)

 

                        II. Alte instanțe au considerat că tribunalul – secția de contencios administrativ și fiscal este instanța competentă să soluționeze contestațiile privind titlul executoriu fiscal sau actele de executare, efectuate în baza unui astfel de titlu, reținând pe de o parte că, acestea sunt acte administrative fiscale, în sensul prevăzut de art. 41 din Codul de procedură fiscală, întrucât sunt emise de organul fiscal competent, în aplicarea legislației privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor și obligațiilor fiscale, iar, pe de altă parte că, acestea se încadrează în conținutul noțiunii de „act administrativ” definit de dispozițiile art.2 pct.(1) lit. c din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.

                      Totodată, s-a apreciat că, deși împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrative fiscale, (deci și împotriva titlurilor executorii contestate) se poate formula contestație, potrivit procedurii reglementate de Titlul IX din Codul de procedură fiscală, continuată prin atacarea deciziei de soluționare la instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, dispozițiile art. 174 pct. (1), teza a II-a din același Cod, dau expresie liberului acces la justiție, reglementat de art. 6 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului și art. 126 alin. (6)  din Constituția României și ca atare, contestația, mai sus precizată, nu înlătură dreptul la acțiune al celui ce se consideră lezat în drepturile sale printr-un act administrativ fiscal, sau prin lipsa acestuia, în condițiile legii. (Anexa II)

 

                        III. Alte instanțe, fie au respins contestațiile formulate împotriva titlurilor executorii fiscale, ca inadmisibile, fie au declinat competența de soluționare a cauzelor în favoarea organelor prevăzute de art. 179 alin.1 lit. a) –c) din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, reținând că, apărările de fond, formulate de contestatori cu privire la titlurile executorii fiscale, pot fi analizate doar în cadrul procedurii contestației formulate împotriva actelor administrative fiscale, prevăzute de Titlul IX (art.175-188) din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, susținând un punct de vedere similar cu cel prezentat mai sus, în ceea ce privește calificarea titlului executoriu fiscal, ca fiind titlu de creanță fiscală sau un alt act administrativ fiscal.  (Anexa III)

                        Apreciez  primul punct de vedere ca fiind  în conformitate cu litera și spiritul legii.

                        Art. 169 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, precizează sfera de aplicare a contestației la executare, arătând că, orice persoană interesată poate face contestație împotriva oricărui act de executare, efectuat cu încălcarea prevederilor legale, de către organele de executare fiscale, precum și împotriva refuzului acestora de a îndeplini un act de executare, în condițiile legii.

                        Aceste două ipoteze constituie ceea ce, doctrina a definit ca reprezentând contestație la executare propriu zisă, în sensul de mijloc procedural prin intermediul căruia, se poate contesta executarea silită însăși, precum și orice act de executare, urmărindu-se anularea întregii executări ori anularea, respectiv, îndreptarea unor acte de executare.

                        Pe această cale poate fi atacat și refuzul organului de executare, de a îndeplini un act de executare în condițiile legii, urmărindu-se obligarea acestuia la îndeplinirea actului respectiv.

                        Pe de altă parte, potrivit dispozițiilor art. 169 alin.3 din Codul de procedură fiscală, republicat, contestația la executare poate fi făcută și împotriva titlului executoriu în temeiul căruia a fost pornită executarea, în cazul în care acest titlu nu este o hotărâre dată de o instanță judecătorească sau de alt organ jurisdicțional și dacă, pentru contestarea lui, nu există o altă procedură prevăzută de lege.

                        Acest text reglementează instituția denumită generic de literatura de specialitate „contestația la titlu” prin care se contestă însuși titlul executoriu, atât sub aspectul înțelesului, întinderii și aplicării sale, cât și sub aspectul validității acestuia, în raport de existența, întinderea și valabilitatea creanței constatate, aceasta doar atunci când legea nu deschide celui interesat o cale specială, pentru anularea sau modificarea acestui titlu.

                        Articolul 169 alin.4 din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, stabilește că aceste contestații, prevăzute în cuprinsul alineatelor 1 și 3, se introduc la instanța judecătorească competentă.

                        În lipsa unor prevederi exprese care să stabilească instanța judecătorească competentă, atât sub aspect material, cât și sub aspect teritorial, devin incidente dispozițiile art. 2 alin.3 din Codul de procedură fiscală, care arată c㠄Unde prezentul cod nu dispune, se aplică prevederile Codului de procedură civil㠔. 

                        În acest sens, potrivit art. 400 alin. 2, teza a II-a din Codul de procedură civilă, instanța competentă să judece, atât sub aspect material, cât și teritorial contestația la executarea propriu-zisă, și contestația la titlu, este instanța de executare.

                        Din coroborarea dispozițiilor, mai sus invocate, cu cele cuprinse în art. 373 alin.2 din Codul de procedură civilă, rezultă că este competentă să judece, atât contestația la executare propriu-zisă, cât și contestația la titlu, judecătoria în circumscripția căreia se face executarea.

                        Prin urmare, și în cazul contestației executării propriu-zise sau a contestației la titlu, atunci când, o astfel de contestație vizează un titlu executoriu fiscal, ce nu emană de la un organ de jurisdicție și dacă legea nu prevede, în acest scop, o altă cale de atac, competentă să judece este judecătoria în circumscripția căreia se face executarea.

                        Astfel, dreptul comun în cazul contestării executării silite care se realizează de către organele administrativ fiscale în baza unui titlu executoriu fiscal, este reprezentat de dreptul civil, material și procesual, iar nu de normele de drept public cuprinse în Legea nr. 554/2004, privind contenciosul administrativ, respectiv în Titlul IX din Codul de procedură fiscală, acestea fiind incidente numai pentru soluționarea acțiunii în anularea sau modificarea obligației fiscale, ce constituie titlu de creanță fiscală.

                        Această interpretare este susținută și de prevederile art. 169 alin.2 din Codul de procedură fiscală, republicat, potrivit cărora „dispozițiile privind suspendarea provizorie a executării silite prin ordonanță președințială, prevăzute de art. 403 alin.4 din Codul de procedură civilă, nu sunt aplicabile

                        Prin urmare, legiuitorul a înțeles să reglementeze procedura contestației la executare în materia executării silite a creanțelor fiscale prin raportare la procedura de drept comun, privind contestația la executare din materia civilă, deoarece, atunci când a dorit să excludă, de la aplicarea, în materie fiscală, anumite dispoziții din dreptul comun, a prevăzut acest lucru, în mod expres.

                        Ca atare, adoptarea punctului de vedere, potrivit căruia, competența de soluționare a contestației la executare, respectiv a contestației la titlu executoriu fiscal, aparține organelor cu atribuții administrativ-jurisdicționale din sistemul Ministerului Finanțelor Publice, prevăzute de art. 179 alin.1 lit. a) - c) din Codul de procedură fiscală  sau instanțelor  de contencios administrativ, relevă o confuzie între noțiunile de „titlu executoriu fiscal”, „titlu de creanță fiscal㔠și „act administrativ fiscal”, fiecare dintre acestea având o reglementare distinctă.

                     Astfel, din coroborarea art. 21 cu art. 108 alin.3 din Codul de procedură fiscală, republicat, rezultă că titlul de creanță fiscală este actul prin care se stabilesc și se individualizează drepturile patrimoniale ale statului și obligațiile patrimoniale de plată, corelative, ale contribuabililor, care rezultă din raporturile de drept material fiscal și care este întocmit de organele competente sau de persoanele îndreptățite, potrivit legii.

                        Art. 107.1 pct.a) - g) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 92/2003, privind Codul de procedură fiscală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1050/2004, arată, cu titlu exemplificativ, titlurile de creanță fiscală, respectiv:

                        a) decizia de impunere emisă de organele competente, potrivit legii;

                        b) declarația fiscală, angajamentul de plată sau documentul întocmit de plătitor prin care acesta declară obligațiile fiscale, în cazul în care acestea se stabilesc de către plătitor, potrivit legii;

                        c) decizia prin care se stabilește și se individualizează suma de plată, pentru creanțele fiscale accesorii, reprezentând dobânzi și penalități de întârziere, stabilite de organele competente;

                        d) declarația vamală, pentru obligațiile de plată în vamă;

                        e) documentul prin care se stabilește și se individualizează datoria vamală, inclusiv accesorii, potrivit legii;

                        f) procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției întocmit de organul prevăzut de lege, pentru obligațiile  privind plata amenzilor contravenționale;

                        g) ordonanța procurorului, încheierea sau dispozitivul hotărârii instanței judecătorești ori un extras certificat întocmit în baza acestor acte, în cazul amenzilor, al cheltuielilor judiciare și al altor creanțe fiscale stabilite potrivit legii, de procuror sau de instanța judecătorească.

                        Art. 41 din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare definește „actul administrativ fiscal” ca fiind actul emis de organul fiscal competent în aplicarea legislației privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor și obligațiilor fiscale, aceste acte putând fi contestate pe calea procedurii prevăzute de Titlul IX.

                        Titlul executoriu fiscal este definit de art. 137 alin.2 din Codul de procedură fiscală, republicat, în care se arată că, titlul de creanță devine titlu executoriu la data la care creanța fiscală este scadentă prin expirarea termenului de plată, prevăzut de lege sau stabilit de organul competent, ori în alt mod prevăzut de lege, iar acest titlu executoriu va cuprinde, pe lângă elementele prevăzute de art. 43 alin. 2, respectiv, mențiunile obligatorii ale actului administrativ fiscal, și elemente privind numele și prenumele sau denumirea debitorului, codul numeric personal, codul unic de înregistrare, domiciliul sau sediul, cuantumul sumei datorate și neachitate și temeiul legal al puterii executorii a titlului.

                        Aceste titluri executorii pot fi contestate pe calea procedurii prevăzute de art. 169 alin.2 din Codul de procedură fiscală, în fața instanței de executare, dacă sunt îndeplinite două condiții cumulative:

                        a) titlul să nu fie o hotărâre dată de o instanță judecătorească sau de alt organ jurisdicțional;

                        b) pentru contestarea lui să nu existe o altă procedură prevăzută de lege care să stabilească posibilitatea ca, o instanță competentă, să se pronunțe asupra acestuia.

                        De aici rezultă că, în situația în care sunt îndeplinite aceste două condiții, titlul executoriu fiscal poate fi contestat, sub orice aspect, pe calea contestației la executare, introdusă la judecătoria în circumscripția căreia se face executarea.

                        Astfel, avându-se în vedere că,  în unele situații, ce pot varia în funcție de cazul dedus judecății, pentru contestarea titlului de creanță nu există posibilitatea de acces la o instanță, pe calea contestației la titlu executoriu, adresată instanței de executare, se pot solicita, nu numai lămuriri cu privire la înțelesul, întinderea sau aplicarea titlului, ci se pot invoca și apărări de fond, prin care să se pună în discuție însăși validitatea creanței fiscale.

                        Această soluție se sprijină pe ideea acordării posibilității subiectului procesual activ, de a se bucura de o procedură contradictorie pentru dovedirea dreptului său, posibilitate pe care nu a putut-o valorifica anterior, deoarece actul ce constituie titlu executoriu a fost emis de către un organ care nu are atribuții jurisdicționale și, pe cale de consecință, nu este un act cu caracter jurisdicțional.

                        Astfel, posibilitatea contestării titlului executoriu fiscal pe calea contestației la executare există numai în cazul în care legea nu dă posibilitatea atacării actului ce constituie titlu de creanță fiscală pe calea contenciosului administrativ-fiscal.

                        Instanțele judecătorești care au considerat că sunt competente să soluționeze astfel de contestații, fie instanțele de contencios administrativ, fie organele din sistemul Ministerului Finanțelor Publice,  prevăzute de art. 179 alin.1 lit. a) –c) din Codul de procedură fiscală, au făcut o greșită interpretare și aplicare a legii, cu ignorarea naturii juridice diferite a celor două instituții - contestația împotriva titlului executoriu, respectiv împotriva executării silite înseși, a oricărui act sau măsuri de executare luate în cursul executării unui titlu executoriu fiscal sau împotriva refuzului organelor de executare, de a îndeplini un act de executare, reglementată de prevederile Capitolului IX al Titlului VIII (art. 169-171) din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare și contestația împotriva actelor administrative fiscale, reglementată de Titlul IX (art.175-188) din același cod.

                        Cele două căi de atac sunt distincte, fiecare intervenind în etape procesuale diferite.

                        Astfel, dacă în procedura de individualizare a taxelor, impozitelor, contribuțiilor, datoriilor vamale, precum și accesoriilor acestora, este reglementată calea administrativ-jurisdicțională de atac, a contestației împotriva titlurilor de creanță fiscală și împotriva altor acte administrative fiscale, în procedura executării silite a creanțelor fiscale este reglementată o singură cale judiciară de atac, contestația la executare propriu-zisă, respectiv, contestația la titlu.

                        Prin urmare, atât procedura de soluționare, cât și organele competente să soluționeze cele două căi de atac sunt diferite.

                        Faptul că legiuitorul a înțeles să excludă competența instanței de contencios administrativ, de la soluționarea acestor contestații, rezultă și din interpretarea logică și sistematică a dispozițiilor legale ce constituie sediul materiei celor două instituții juridice.

                        Astfel, dacă în cazul contestației împotriva titlului de creanță fiscală sau a altui act administrativ – jurisdicțional, legiuitorul a prevăzut, expres, în art. 188 alin.2 din Codul de procedură fiscală, republicat că deciziile emise în soluționarea contestațiilor pot fi atacate la „instanța judecătorească de contencios administrativ competentă”, în cazul contestației la executare, legiuitorul se referă la instanța de judecată, de unde rezultă, aplicând argumentul de interpretare logic㠄ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus”, că, în cel de-al doilea caz, competența aparține instanței de drept comun care, potrivit art. 1 pct.1 din Codul de procedură civilă este judecătoria.

 

                        Pentru aceste motive, vă solicit admiterea recursului în interesul legii și pronunțarea unei decizii prin care să se asigure interpretarea și aplicarea unitară a art. 169 alin.4 din Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că este competentă material și teritorial să se judece contestația împotriva executării silite înseși, a unui act sau măsuri de executare, a refuzului organelor de executare fiscală,  de a îndeplini un act de executare în condițiile legii, și împotriva titlului executoriu în temeiul căruia a fost primită executarea, în cazul în care acest titlu nu este o hotărâre dată de o instanță judecătorească sau de un alt organ jurisdicțional și dacă pentru contestarea lui nu există o altă procedură prevăzută de lege, judecătoria în circumscripția căreia se face executarea.

 

 

PROCUROR GENERAL,

Laura Codruța Kövesi