Nr.18614/1864/2005
C ă t r e
PREŞEDINTELE ÎNALTEI
CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
În
baza art.4142 alin.1 din Codul de procedură penală şi
a art.25 lit.a din Legea nr.304/2004 privind
organizarea judiciară, republicată, declar
RECURS ÎN
INTERESUL LEGII
în vederea
interpretării şi aplicării unitare a dispoziţiilor ce
reglementează verificarea de către instanţă a
legalităţii şi temeiniciei arestării preventive a
inculpatului în cursul judecăţii.
Examenul
jurisprudenţei actuale, în materie penală, evidenţiază
două orientări cu privire la acest aspect şi, prin urmare,
caracterul neunitar al practicii judiciare, astfel :
*
* *
1. Unele
instanţe au apreciat că verificarea
legalităţii şi temeiniciei arestării preventive
şi menţinerea acestei
măsuri, după împlinirea celor 60 de zile în cazul inculpatului major,
respectiv 30 de zile pentru inculpatul minor între 14 şi 16 ani sau 40 de zile în situaţia inculpatului
minor mai mare de 14 ani, atrage
sancţiunea nulităţii relative, ce va urma regimul juridic
stabilit prin dispoziţiile art.197 alin.1 şi 4 din Codul de
procedură penală.
Instanţele
au considerat că, în cazul depăşirii termenelor mai sus
menţionate, sunt incidente dispoziţiile art.185 alin.3 din Codul de
procedură penală, nerespectarea acestor termene procesuale
atrăgând aplicarea dispoziţiilor privitoare la nulităţi. În
concret, în astfel de cazuri, sancţiunea este aceea a nulităţii
relative, inculpatul aflat în stare de arest preventiv putând dovedi că a
suferit o vătămare produsă prin depăşirea termenului
de verificare a legalităţii şi temeiniciei măsurii
arestării preventive, vătămare ce ar consta în intervenirea
înainte de efectuarea controlului de
către instanţă a unor temeiuri care să justifice revocarea
măsurii iniţial dispuse (anexele nr.1 - 4).
*
* *
2. Cu
privire la acelaşi aspect, alte instanţe au stabilit că, măsura arestării preventive
încetează de drept, potrivit art.140 alin.1 lit.a
din Codul de procedură
penală, în cazul verificării
de către instanţă a legalităţii şi temeiniciei
arestării preventive a inculpaţilor, în cursul judecăţii,
după împlinirea celor 60 de zile în cazul inculpatului major, respectiv a
celor 30 de zile pentru inculpatul minor între 14 şi 16 ani, sau 40 de
zile în situaţia inculpatului minor mai mare de 14 ani.
Într-o
asemenea interpretare, termenele prevăzute de art.160b alin.1, art.160h
alin.2 şi 3 din Codul de procedură penală au natura
juridică a unor termene substanţiale care privesc libertatea
persoanei, fiindu-le aplicabile, în ceea ce priveşte calculul,
dispoziţiile art.188 din acelaşi cod corelate cu dispoziţiile
art.87 şi art.154 din Codul penal, iar în ceea ce priveşte
sancţiunea nerespectării lor, art.185 alin.2 cu referire la art.140
alin.1 lit.a din Codul de procedură penală (anexele
nr.5 - 15).
*
În
acest sens, s-a pronunţat şi Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia penală, prin
încheierea din 2 martie 2005,
constatând, în baza art.140 alin.1 lit.a din
Codul de procedură penală, încetată
de drept măsura arestării preventive a inculpaţilor,
întrucât, cu ocazia judecării recursurilor declarate de aceştia,
verificarea legalităţii şi temeiniciei arestării preventive a inculpaţilor nu s-a
efectuat în termenele de 60 de zile, respectiv 40 de zile prevăzute de art.160b
alin.1 şi art.160h alin.3 din acelaşi cod (anexa nr.16).
*
* *
Apreciez că ultima soluţie este
cea legală.
*
* *
În
vederea stabilirii efectelor pe care le produce depăşirea termenelor
anterior menţionate se impune identificarea naturii lor juridice.
Dispoziţiile
art.160b alin.1 şi art.160h alin.2 şi 3 din
Codul de procedură penală sunt plasate în Titlul IV – Măsuri
preventive şi alte măsuri procesuale, Secţiunea IV – Arestarea
preventivă, respectiv Secţiunea IV1 – Dispoziţii
speciale pentru minori.
Din
această perspectivă rezultă că aceste texte legale
vizează măsura procesuală care restrânge cel mai drastic un
drept fundamental al omului, acela la libertate. Or, libertatea, deşi
poate fi îngrădită de legea procedurală, este un drept extraprocesual.
Punctual,
dispoziţiile menţionate se referă la atributul instanţei de
a verifica, într-un anumit termen, legalitatea şi temeinicia măsurii
arestării preventive. În acest context, termenul apare ca o limitare
cronologică a îndeplinirii unor acte procesuale, limitare realizată
prin fixarea unei durate de timp în care actul să se efectueze. Acest
aspect nu semnifică faptul că termenul ar avea un caracter procedural
deoarece raţiunea, funcţia şi interesul care dictează
stabilirea lui nu vizează exclusiv disciplinarea unei activităţi
procesuale, ci privesc protejarea unui drept extraprocesual
– dreptul la libertate individuală, în situaţiile care atrag privarea
de acesta.
Prin
urmare, concluzia care se impune este aceea că termenele prevăzute de
art.160b alin.1 şi art.160h alin.2 şi 3 din
Codul de procedură penală sunt termene substanţiale, reglementate de art.185 alin.2 şi
art.188 din Codul de procedură penală şi a căror expirare
atrage de drept încetarea efectului măsurii procesuale.
Caracterul
substanţial al acestor termene este demonstrat şi de analiza
dispoziţiilor internaţionale cu privire la libertatea persoanei,
respectiv art.9 din Pactul internaţional cu privire la drepturile politice
şi civile şi art.5 din Convenţia europeană a drepturilor
omului.
Proclamând
dreptul persoanei la libertate şi siguranţă şi stabilind
cazurile în care privarea de libertate este autorizată, textele
internaţionale menţionate conţin două garanţii
fundamentale în materie, destinate să evite arbitrariul. Este vorba de
dreptul oricărei persoane arestate de a fi adusă de îndată
înaintea unei instanţe care să exercite un control
jurisdicţional al măsurii privative de libertate şi dreptul
aceleiaşi persoane de a cere unei instanţe să statueze într-un
termen scurt asupra legalităţii arestării (art.5 paragraful 3
şi 4 din Convenţia europeană a drepturilor omului).
Aceste
garanţii, realizate pe calea controlului jurisdicţional, sunt
însoţite de un imperativ de celeritate care să asigure măsurii
preventive un caracter rezonabil şi să reducă la minim riscul
arbitrariului.
Jurisprudenţa
Curţii europene a drepturilor omului a statuat că această
garanţie este asigurată atunci când legislaţia statelor membre
prevede măsuri automate de verificare a privării de libertate, ceea
ce semnifică faptul că aceasta nu trebuie cerută de persoana
privată de libertate, ci funcţionează în virtutea legii1.
S-a statuat, de asemenea, că ori de câte ori a fost luată o
măsură de menţinere a privării de libertate ori în cazul
unor hotărâri de arestare de lungă durată trebuie ca dreptul
naţional să asigure un „control judiciar periodic automat”2.
Cu
privire la caracterul automat şi necondiţionat al controlului
judiciar impus de art.5 paragraful 3 din Convenţia europeană a drepturilor
omului s-a arătat că acesta nu poate fi supus unei cereri prealabile
a persoanei arestate pentru că astfel ar fi modificată
însăşi natura garanţiei oferite de acest text, respectiv aceasta
ar fi golită de conţinut3.
---------------------------
3. Hotărârea T.W. contra
Maltei din 29 aprilie 1999 şi Hotărârea De Jong
, Baljet, Van den Brink contra Olandei din 22 mai 1984.
Aceste
garanţii, precum şi imperativele desprinse din jurisprudenţa
care a însoţit art.5 paragraful 3 al Convenţiei au fost preluate în
dreptul intern, atât la nivel constituţional, cât şi de lege organică.
Astfel,
potrivit art.23 alineatele 4, 6 şi 9
din Constituţia României, „arestarea preventivă se dispune de
judecător şi numai în cursul procesului penal”;
„În faza de judecată instanţa este obligată, în
condiţiile legii, să verifice periodic, şi nu mai târziu de 60
de zile, legalitatea şi temeinicia arestării preventive
şi să dispună, de îndată,
punerea în libertate a inculpatului, dacă temeiurile care au determinat
arestarea preventivă au încetat sau
dacă instanţa constată că nu există temeiuri noi care
să justifice menţinerea privării de libertate”;
„Punerea în libertate a celui reţinut sau arestat
este obligatorie, dacă motivele acestor măsuri au dispărut,
precum şi în alte situaţii prevăzute de lege”.
Textul
constituţional citat este o transpunere în termeni sensibil asemănători
ai art.5 paragraful 3 din Convenţie, legea fundamentală aducând un
plus de precizie. Astfel, noţiunea „de îndată” este înlocuită cu
rigoarea unui termen de 60 de zile. Este, de asemenea, recunoscut şi
preluat în dreptul naţional controlul automat, periodic şi
necondiţionat prin instituirea unei obligaţii a instanţei de a
verifica periodic legalitatea şi temeinicia măsurii preventive a
arestării. Mai mult decât atât se interzice instanţei
depăşirea termenului de 60 de zile prin utilizarea locuţiunii
adverbiale „nu mai târziu de … ” .
Aceste
dispoziţii constituţionale au fost preluate şi de Codul de
procedură penală, un exemplu în acest sens constituindu-l
însăşi art.160b alin.1 şi art.160h alin.2 şi
3.
Toate
aceste reglementări sunt instituite pentru a da expresie garanţiilor
impuse de actele internaţionale la care România este parte, în materia
libertăţii persoanei, în ipoteza în care exerciţiul acestui
drept fundamental este supus unor restrângeri.
Datorită
acestei funcţii şi scopului care a impus instituirea lor, termenele
prevăzute de art.160b alin.1 şi art.160h alin.2
şi 3 din Codul de procedură penală sunt termene substanţiale
a căror nerespectare conduce la încetarea efectului măsurii preventive
a arestării, conform art.185 alin.2 şi art.140 alin.1 lit.a din Codul de procedură penală, la expirarea
lor.
Pe
cale de consecinţă, instanţa de judecată, din oficiu sau la
sesizarea procurorului, are obligaţia să dispună punerea de
îndată în libertate a inculpatului, potrivit dispoziţiilor art.140
alin.3 din Codul de procedură penală.
În
contextul problematicii abordate, opinăm în sensul că, în
concordanţă cu normele de drept internaţional, precum şi cu
cele constituţionale, legea procesual penală stabileşte prin
dispoziţiile art.160b alin.1 şi art.160h alin.2
şi 3, pentru faza judecăţii, cadrul care să asigure „limita rezonabilă” a stării de
arest preventiv a inculpatului, obligând instanţa, sub sancţiunea
încetării de drept a măsurii preventive a arestării, la o
verificare periodică şi concretă a legalităţii şi
temeiniciei acesteia, adică a gradului de justificare şi întemeiere a
acestei privări de un drept fundamental.
A
nu verifica situarea în limite rezonabile a acestei privări, prin
depăşirea termenelor instituite prin lege, semnifică, cel
puţin la nivel teoretic, intervenţia arbitrariului cu privire la o
măsură ce poate interveni (fie că este luată originar sau
menţinută) numai în mod excepţional.
Or,
în domeniul excepţiilor nu se poate reglementa pe cale dispozitivă,
ci numai imperativă.
*
* *
Având
în vedere aceste argumente, în scopul interpretării şi aplicării
unitare a legii, solicit admiterea recursului în interesul legii şi
pronunţarea unei decizii în sensul că :
„În cursul judecăţii,
neverificarea de către instanţă a legalităţii şi
temeiniciei arestării preventive a inculpaţilor înainte de
împlinirea celor 60 de zile în cazul
inculpatului major, respectiv 30 de zile pentru inculpatul minor între 14
şi 16 ani sau 40 de zile în situaţia inculpatului minor mai mare de
14 ani, potrivit art.160b alin.1 şi art.160h alin.2
şi 3 din Codul de procedură penală, atrage încetarea de drept a
măsurii arestării preventive, conform art.140 alin.1 lit.a din
acelaşi cod”.
PROCUROR GENERAL,
Ilie Botoş