13 ianuarie 2016

 

COMUNICAT

 

 

Biroul de informare publică și relații cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele:

            Procurori ai Secției de urmărire penală și criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție au dispus, prin ordonanța din data de 13 ianuarie 2016, punerea în mișcare a acțiunii penale față de inculpații:

·       BEJERIȚă ION sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de evaziune fiscală, spălarea banilor și fals în înscrisuri sub semnătură privată;

·       OBREJAN AXENTE sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de evaziune fiscală, spălarea banilor, fals în înscrisuri sub semnătură privată, complicitate la evaziune fiscală și complicitate la spălarea banilor;

·       LINCAN PETRIȘOR sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la evaziune fiscală și complicitate la spălarea banilor și fals în înscrisuri sub semnătură privată;

·       CĂCĂREAZĂ VASILE – TAILOR sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la evaziune fiscală, complicitate la spălarea banilor și fals în înscrisuri sub semnătură privată.

            Inculpații au fost prezentați cu propunere de arestare preventivă pe o durată de 30 de zile judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului București.

            În referatul cu propunere de arestare preventivă s-au reținut următoarele:

Inculpații, în calitate de administratori de fapt ai unor societăți comerciale, în diferite perioade de timp, cuprinse în intervalul 2008 – 2014, au înregistrat în documentele financiar contabile și în documentele justificative fiscale ale societăților mai multe facturi fiscale (peste 200) reprezentând operațiuni nereale de achiziții de bunuri și de prestări servicii, emise de firme, unele reale, altele de tip „fantomă”, cu scopul diminuării bazei de calcul pentru impozitul pe profit și TVA.

            Mecanismul evazionist pus la punct de inculpați, desfășurat prin intermediul societăților comerciale implicate în circuitele financiare, viza trei tipuri de relații comerciale cu trei tipuri de parteneri, după cum urmează:

1) relații comerciale reale, cu conținut economic cu parteneri cărora le-au vândut bunuri și/sau prestat servicii, ca de exemplu diverse primării, consilii locale, regii naționale, societăți pe acțiuni; în urma cărora societățile comerciale implicate ar fi avut de plătit TVA, impozit pe profit și impozit pe dividende către bugetul general al statului;

2) relații comerciale fictive, prin care s-au disimulat achizițiile intracomunitare de diverse bunuri, autocamioane, utilaje și accesorii, piese de schimb etc., cu scopul de a diminua obligațiile de plată către bugetul statului prin majorarea artificială a valorii acestora și a deducerii TVA (TVA deductibilă care nu ar fi existat în cazul achizițiilor intracomunitare directe, cărora li s-ar fi aplicat taxarea inversă). De asemenea, pentru a da aparența legalității tranzacțiilor comerciale și a ascunde achiziția prin interpuși în sensul că respectivele utilaje și autocamioane ar fi fost efectiv folosite de firmele interpuse, participând la realizarea de venituri pentru aceste firme (interpuse), înainte de așa-zisa vânzare efectivă, acestea erau închiriate (sau folosindu-se de ele se executau diverse lucrări) tot în favoarea acestor firme, care ulterior achiziționau respectivele utilaje și mijloace de transport;

3) relații comerciale fictive stornate ulterior, desfășurate în cea mai mare parte cu firmele afiliate sau partenere care au avut ca scop amânarea plății TVA și neplata acesteia prin înregistrarea achizițiilor comerciale fictive de la firmele interpuse și regularizarea TVA de plată cu TVA deductibilă fictivă. Facturile aferente acestor relații comerciale au fost ulterior stornate. De asemenea, respectivele facturi nu au fost întotdeauna plătite, marfa (care, de fapt nu exista) rămânând, de cele mai multe ori, în custodie la vânzător.

Uzitând acest mecanism, aceste societăți comerciale își măreau în mod artificial cheltuielile, diminuând astfel profitul și obligațiile de plată către bugetul statului, inclusiv TVA de plată prin regularizarea TVA colectată cu TVA deductibilă fictivă.

Astfel, aceste societăți comerciale plăteau facturile fictive emise de către firmele interpuse (care au o valoare mult mai mare, dublă sau chiar triplă, decât facturile reale de achiziție de la furnizorii intracomunitari) prin viramente bancare. Din aceste resurse bănești puse la dispoziție de adevărații destinatari ai bunurilor ce urmau a fi achiziționate, firmele interpuse efectuau schimb valutar pentru plata adevăraților furnizori (cei mai mulți intracomunitari), diferența fiind retrasă în numerar, cu justificări fictive de achiziții cereale și altele.

S-a constatat și faptul că majoritatea firmelor interpuse au fost radiate după derularea relațiilor comerciale fictive, cele care au rămas în funcțiune sunt în insolvență fiind înstrăinate unor cetățeni străini.

            Totodată, inculpații au dispus efectuarea de transferuri bancare din conturile societăților pe care le administrau în conturile firmelor mai sus menționate, reprezentând contravaloarea facturilor fiscale fictive înregistrate în evidențele contabile ale societăților ai căror administratori erau, cunoscând că banii provin din săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală, în scopul disimulării originii ilicite al acestora, încercând astfel să dea o aparență de legalitate achizițiilor efectuate și să realizeze o ,,albire” a respectivelor sume de bani, de unde au fost apoi ridicate în numerar, fără vreo justificare legală.

            Facturile fiscale fictive au fost emise în baza unor contracte și acte adiționale la acestea, pe care inculpații le-au întocmit și semnat în fals, în calitatea de reprezentanți ai societăților comerciale ai căror administratori erau, contracte ce nu aveau la bază operațiuni comerciale reale, înscrisuri pe care ulterior, aceștia le-au folosit, prin înregistrarea în contabilitatea firmelor, în vederea sustragerii de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului de stat.

            În cauză, procurorii au dispus, prin ordonanța din 13 ianuarie 2016, luarea măsurii sechestrului asigurător asupra mai multor bunuri imobile (2 terenuri și 2 clădiri situate în Caransebeș), aparținând inculpatului Bejeriță Ion. Prin același act a fost instituit sechestru asupra a 8 bunuri imobile aparținând inculpatului Obrejan Axente.

            De asemenea, printr-o ordonanță anterioară, a fost dispusă măsura asigurătorie a popririi asupra sumei de 10.585.691 euro aflată într-un cont al inculpatului Bejeriță Ion.

 

 

           

             

            Precizăm că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate în nicio situație să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.