30.01.2012

                          

 

COMUNICAT

 

Biroul de informare publică și relații cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele:

Procurori ai Parchetului de pe lângă Tribunalul București au finalizat cercetările în cauza având ca obiect săvârșirea unor infracțiuni de înșelăciune cu consecințe deosebit de grave, dare de mită, favorizarea infractorului, fals, conducere cu permisul anulat și tăinuire și au dispus trimiterea în judecată, prin rechizitoriu, a inculpaților: NICULOIU CONSTANTIN CORNEL, HRISTACHE ION, PĂUN ADRIAN VASILE, PETRE AUREL MARIAN, HURMUZACHE CRISTIAN, VLĂSCEANU ADRIAN, COJOCARU FLORIN, STRUGARU CONSTANTIN, (toți în stare de arest preventiv), precum și a inculpaților CIOBĂNESCU ȘTEFAN; RADU DANIEL MIHAIL;  ZARDOVA DANIEL;  MĂRCULESCU GABRIEL; PETCU VALENTIN;  ION GRAFI;  POPA MARIAN;  BĂRZĂIANU ION;  ABBAS SARHAN AL AZAWI;  BABASANDA COSMIN VALENTIN și PARASCHIV CRISTIAN BOGDAN.

Din probatoriul administrat în cauză, pe parcursul urmăririi penale, a rezultat

următoarea situație de fapt:

Cercetările efectuate în cauză au vizat introducerea, în mod fraudulos, pe teritoriul României a mai multor autoturisme sustrase sau închiriate din străinătate, fără intenția de a fi restituite.

Reamintim că modul de operare folosit de inculpați consta, în general, în închirierea autoturismelor din străinătate (existând și excepții), de la societăți de profil, după care erau introduse în țară, anterior expirării perioadei de închiriere. Ulterior erau falsificate documentele de proveniență și se încerca înmatricularea și valorificarea acestora, inculpații beneficiind și de complicitatea unor funcționari din cadrul Registrului Auto Român.

O altă modalitate în care acționau inculpații consta în identificarea de autoturisme înmatriculate legal pe teritoriul României, similare ca model, marcă și an de fabricație celor de proveniență ilicită, în vederea falsificării ulterioare a documentelor de identificare și a plăcuțelor cu nr. de înmatriculare  ale autoturismelor aduse în țară în mod nelegal (prin crearea unor „clone”).

În acest sens, beneficiau de sprijinul unor polițiști sau alți funcționari care le efectuau verificări în evidențele oficiale și le comunicau datele privind situația juridică a unor autoturisme.

Cu datele astfel obținute, erau „fabricate” documente pentru autoturismele sustrase, singura posibilitate de descoperire a falsului fiind verificarea seriei de șasiu a autoturismului, verificare care se face doar în cazul înstrăinării autoturismului sau în ipoteza expirării inspecției tehnice periodice.

Scopul final era acela ca autoturismele să fie vândute unor cumpărători de bună credință, în vederea realizării în acest mod a unor foloase materiale injuste.

Astfel, odată cu încheierea unui contract de închriere a unui autoturism societatea de profil înmâna clientului, împreună cu autoturismul solicitat, talonul (certificatul de înmatriculare) autoturismului, asigurarea de răspundere civilă auto, rovinieta, cartea verde (în cazul în care clientul declara că dorește să părăsească teritoriul țării unde a încheiat contrcatul de închriere) și o singură cheie de contact. Clientul nu primea cartea de identitate a autovehiculului sau certificatul de proprietate, și nici cea dea doua cheie a autoturismului, acestea rămânând la societatea de închiriere.

După aducerea în România a autoturismelor închiriate de la societățile de profil din străinătate, în condițiile menționate mai sus, se încerca înmatricularea acestora pe teritoriul țării. Autoturismele erau prezentate la reprezentanțele R.A.R. înainte de a expira perioada de închiriere (interval de timp în care acestea nu figurau în bazele de date ca fiind furate), unde erau prezentate certificatele de înmatriculare ale autoturismelor, primite de la societățile de închiriere, precum și facturi sau contracte de vânzare-cumpărare false ce atestau faptul că autoturismele au fost achiziționate din străinătate de la persoane fizice sau juridice.    

După ce obțineau certificatul de autenticitate și cartea de identitate pentru autoturismele prezentate la Registrul Auto Român, persoanele implicate în cauză se deplasau la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, personal sau prin persoane interpuse, unde depuneau actele menționate mai sus, și, pentru obținerea înmatriculării definitive, documente falsificate reprezentând cărțile de identitate ale autoturismelor sau certificatele de proprietate ale acestora.

De asemenea, după introducerea în țară a autoturismelor închiriate din străinătate, imediat se încerca valorificarea acestora cu prețuri extrem de mici (între 1000 și 4000 de euro) față de prețul practicat pe piață pentru respectivele modele de autoturisme. Imediat, intermediarii încercau valorificarea în continuare a respectivelor autoturisme, prețul acestora crescând de obicei cu sume cuprinse între 50-200 de euro, reprezentând câștigul intermediarului. Prețul pieței era cerut numai în cazul autoturismelor la care se reușise înmatricularea definitivă în România, care erau ulterior vândute unor cumpărători de bună-credință. Au existat însă și cazuri în care aceste autoturisme au fost închiriate de la societăți de profil din România, după care au fost valorificate pe teritoriul țării.

Dosarul a fost  înaintat, spre competentă soluționare, Tribunalului București.