10.01.2012

                          

 

COMUNICAT

 

 

Biroul de informare publică și relații cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele:

În continuarea cercetărilor în cauza în care a fost dispusă, de către procurori ai Parchetului de pe lângă Tribunalul București, astăzi 10.01.2012,  începerea urmăririi penale față de 31 de agenți de poliție cercetați sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de luare de mita, abuz în serviciu contra intereselor publice, complicitate la proxenetism, complicitate la prostituție, favorizarea infractorului, lipsire de libertate in mod ilegal sau tortură, după caz, mijloacele de probă administrate în cauză până acest moment al urmăririi penale conturează un mod de operare ale cărui elemente esențiale se regăsesc în raport cu toate faptele pentru care sunt cercetați respectivii agenți de poliție, în funcție de specificul situației.

 

Astfel,

I. Modul de operare în cazul actelor de luare de mită, abuz în serviciu contra intereselor publice și favorizarea infractorului în raport cu o serie de persoane care comiteau contravenții sau infracțiuni privind regimul circulației pe drumurile publice:

 

 

 Agenții de politie se aflau în exercitarea atribuțiilor de serviciu (în tură) pe linie de ordine publică, de regulă în echipaje de doi sau trei și aveau ca atribuții depistarea, constatarea și sancționarea unor fapte interzise de lege (contravenții și infracțiuni).

Foloseau autospeciale din dotarea Ministerului Administrației și Internelor și purtau uniforma instituției și, de asemenea, în majoritatea situațiilor a rezultat că au selectat în trafic anumite autoturisme - din categoria superioară sau de lux, pe care le surprindeau în legătură cu încălcarea unor norme legale, ori le verificau prin mijloacele din dotare și dacă se constatau anumite deficiențe le verificau, inclusiv pe conducătorul auto, după care erau stabilite normele încălcate și sancțiunea care în mod normal ar fi trebuit aplicată pentru respectiva faptă (contravenție sau infracțiune). I se aduceau la cunoștință conducătorului auto aceste aspecte, apoi imediat, se pretindeau de la șoferul vizat bani sau alte foloase materiale pentru a nu fi constată fapta comisă, pentru a nu fi aplicată sancțiunea legală sau pentru a nu fi făcute alte demersuri legale.

În urma demersurilor de pretindere, primeau de regulă sumele de bani/foloasele, nu constatau abaterile și nu sancționau persoanele vizate sau nu sesizau organele competente să aplice sancțiuni. După primirea sau la sfârșitul turei, în unele situații agenții împărțeau între ei banii astfel obținuți (sume cuprinse intre 50 si 600 de lei).

 

II.  Modul de operare în cazul actelor de luare de mită, favorizarea infractorului sau tortură în raport cu persoane care desfășurau activități de prostituție și proxenetism

  În exercițiul atribuțiilor de serviciu, agenții de politie se deplasau periodic în zonele din raza lor de competență teritorială unde se desfășurau activități de prostituție și proxenetism.

    Din probele administrate pana in prezent a  rezultat că unii dintre ei le cunoșteau pe aceste persoane (în special pe proxeneți) și erau în relații cu ei de mult timp și primeau de la proxeneți periodic sume de bani –– pentru a nu constata faptele și a nu aplica sancțiuni.

 De asemenea, a mai rezultat, potrivit probatoriului administrat că cei în cauza  ar fi surprins persoane de sex feminin care practicau prostituția și le-ar fi pretins sume de bani, iar daca acestea refuzau foloseau mijloace violente de natură să intimideze persoanele vizate și să le asigure în continuare controlul asupra activităților de prostituție și proxenetism, precum și veniturile aferente.